woensdag 9 oktober 2019

9 oktober 2019

Dag van:

Zomaar midden in de week vrij.... omdat je collega een dag wilde ruilen...
Maar tja... wat heet vrij...?
Genoeg te doen zal ik maar zeggen....
Verder met de rompslomp van na het zakkenrollen incident...
Mijn rijbewijs moet ik weer opnieuw aanvragen...want de online aangifte is binnen... maar dat doe ik wel in de vakantie....
Mijn betaal pasjes zijn wel binnen...
Nu nog een portemonnee....
En een tas waar geen zakkenroller meer wat uit krijgt....
Van.... een portemonnee denk je dan..... 'effe snel aanschaffen'...
Nou vergeet dat maar....
Behalve bij de dure tassen winkel.... waar ze alleen maar onbetaalbare leren portemonnees verkopen..... en de Hema...... waar alleen een foeilelijk citroen geel ding ligt, tegen ook nog een behoorlijke prijs van 25 euro.... geen portemonnee te vinden....
Vroeger had je die krengen nog wel bij schoenenwinkels of de Action en zo....
Maar schoenenwinkel... vergeet het maar.... en bij de Action is het schap geld-bewaar-middel leeg... ofwel gevuld met kerstballen...die weer naast de pepernoten liggen...
Mocht je nog een traan laten om die net voorbije zomer.... de herfst amper verwelkomd hebben.... dan ligt de winter al ruim op tijd op je te wachten....
Kerstballen en pepernoten.... en ik wil gewoon een portemonnee.....
Ook bij de schoenmaker liggen ze tegen astronomisch hoge prijzen alsof de vrouw van de schoenlapper ze eigenhandig in de avonduren met de hand in elkaar heeft zitten fröbelen....
En daarbij zijn het allemaal mannen dingen....
Van.... mensen toe nou... een gewone portemonnee... voor dames.... ze bestaan toch nog wel....?
Of bewaard tegenwoordig iedereen die pasjes in hun telefoon hoesjes... broekzak... of speciale pasjes boxen...?
Waar is toch de tijd gebleven... die tijd van de portemonnee mode.... van portefeuilles... beursje of centenbak....?
De geschiedenis van de gulden... toen nog florijn gaat immers terug naar 1252...en werd tijdens de Karolingische tijd geslagen....
Eerst nog met de afbeelding van stadspatroon Jan de Doper en op de andere kant de Florentijnse lelie....
 Later met Jan III van Brabant.... en in 1378 met graaf Willem V....
In de 15e eeuw sloeg ieder gewest zijn eigen gulden...
Behalve Groningen dan... zijn sloegen halsstarrig hun 'Kromstaart'....
Leuk trouwens om die hele geschiedenis eens na te lezen....
https://www.knm.nl/geschiedenis-van-de-gulden/nl/news/398/
En toen kwam de Euro... in 2002...
Is dat al zo lang geleden....?
Ja..... pffft 17 jaar geleden dus....
Mijn kleinkinderen weten niet beter...
En och wat heb ik nog lang omgerekend....
En nóg doe ik het wel eens....
Een pakje sigaretten zou nu 17 gulden kosten....
Een kopje koffie op het terras al meer dan 10 gulden....
Nee... dat omrekenen had al snel geen nut meer....
Al moet ik zeggen dat als ik stiekem mijn salaris wel eens omreken, ik in guldens toch stinkend rijk had kunnen zijn...ware het niet dat alles mee duurder werd natuurlijk....
Van... maar die eerste betaalpas... wanneer kwam die eigenlijk...?
Ik ben namelijk ook nog uit de tijd dat je bij de kassa een betaal cheque uitschreef...
Je had zo'n boekje in je tas met cheques....
Datum erop... handtekening eronder.... klaar....
Je schreef ze thuis ook uit.... deed ze in een enveloppe en betaalde zo je vaste lasten....
Niks geen internet bankieren...
En oh was maar op tijd met nieuwe aanvragen anders at je mooi droog brood...
1982... toen kwamen de pasjes... en pinnen kon in de jaren '90....
Nu is het al contactloos... en kun je ook met je mobiel betalen....
Ik probeerde die zogenaamde 'wallet' te installeren nadat mijn portemonnee gestolen was.... maar ik had mooi mijn pasje nog nodig om dat te kunnen activeren....
Van... ook zoiets...voor onze gezamenlijke boodschappen rekening heb ik een andere bank dan voor mijn eigen betaalpassen....
Ook die pas kreeg ik binnen gisteren....
En omdat ik die pas alleen voor boodschappen gebruik heb ik geen internet bankieren mogelijkheid aangevraagd...
Dan wil je dus je pas activeren....
Zoals dat bij mijn eigen bank heel eenvoudig kan... kan dat met die pas dus niet....
Nee... daarvoor moet je naar een kantoor vertelt de stem aan de hulplijn mij....
Kantoor.....?
Die hebben jullie net allemaal gesloten sufferds.......
Nee mevrouw..... er zijn er nog een paar....
Moet ik notabene helemaal naar de andere kant van de stad....
Hij is fijn... maar niet heus....
Van... enfin.. ik betaal dus al zo'n kleine 30 jaar met een pas...
Waar blijft de tijd....?
Nou... die blijft vooral in het zoeken naar een gewone ordentelijke portemonnee dus...
En wat denk je wat....?
Als ik de moed al opgegeven heb... en de Wibra ingelopen ben .om een extra bol wol te halen, zie ik ze liggen....
Gewoon simpele dames portemonnees...
Niet voor 40 euro... maar voor het luttele bedrag van 4.99 ....
Het kan dus wel....
En ik kan wel 10 pasjes kwijt...
Niet dat ik dat hoef...
Ik ga natuurlijk wel een béétje met mijn tijd mee...
Ik heb zo'n pasjes app voor klanten pasjes....
Je zoekt je eerst een ongeluk naar je mobiel....
Dan moet dat ding nog aan... met pincode en vingerafdruk....
Dan zoek je je klem naar die app....
En heb je je app gevonden dan scroll je je suf naar de juiste winkelcode....
En die rij bij de kassa maar groeien....
Maar goed... al die klanten pasjes, passen ook niet meer in een portemonnee... dus je moet wat....
Van... ik heb dus een nieuwe portemonnee... finally....
Ik vind zelfs een hoge tas.... ik ben het rugzakken tijdperk eigenlijk wel ontgroeid vandaar iets met schoudertas....
Boodschappen doet Willem maar met zijn wél werkende pas....
En veel hoeft hij niet te halen want we eten vandaag gezellig bij zijn collegaatje en echtgenoot....die net verhuisd zijn....
Van.... al met al dus een vrij.........(druk)..... dagje....!









Geen opmerkingen:

Een reactie posten