dinsdag 8 oktober 2019

8 oktober 2019

Dag van:
Hebben jullie dat ook..... of ben ik de enige....?
De enige die nog weet wanneer de verjaardag van haar eerste vriendje... die van haar eerste kus was....?
Het maakt ook niet uit... ik weet het in ieder geval wel....
Vandaag dus....
Vandaag is de verjaardag van mijn aller aller eerste liefde....
En het leuke is dat ik werk in de school die op het terrein staat van het huis waar dat eerste vriendje woonde....
Nee... het vriendje zie ik nooit meer.... maar dagelijks kom ik dus langs die plek van die eerste kus....
Toch een leuke anekdote om de dag mee te beginnen....
Van..... tja... en eigenlijk is het verhaal nog veel romantischer dan je nu denkt....
Het was een kus waar zo'n 9 jaar over gedaan is ....
Of zoiets bestaat....?
Jazeker....!
We leerden elkaar kennen in de tweede klas lagere school.... dat wat je nu groep 4 noemt....
Ik was net weer verhuisd...voor de derde keer in mijn 7 jarige leven....
In die klas speelden we tikkertje en jongens op de meisjes.... dan moesten alle jongens meisjes tikken en daarna andersom...
Er was één jongen die steeds mij tikte....
En omdat ik nieuw was en ik me best ongemakkelijk voelde omdat ik van een hele leuke school kwam... plukte hij madeliefjes uit het grasveld voor me....
Het jaar daarop moest ik van die school af.... iets met een overspannen juf en mijn ouders die dat geen goede omgeving vonden....en omdat opa en oma een christelijke school toch veel beter vonden ook...
Ik kreeg er de ergste school uit mijn hele leven voor terug....
Wat heb ik daar een faalangst gekregen... en wat heb ik dat jongetje van die madeliefjes dagelijks gemist....
Maar.... ik zat in de vierde klas en moest van mijn oouders naar judo...
Judo... ik... vreselijk....
Maar....
Wie denk je dat ik daar tegenkom.... juist ja... de madeliefjes plukker....
We vonden het allebei geweldig en wat hebben we samen osategari's en houtgrepen op elkaar uitgeprobeerd en geoefend....
Maar mijn vader was wispelturig... na de oranje band was het genoeg en ik moest op turnen....
Weg madeliefjes judo vriendje....
En toen vroeg je nog niet om telefoonnummers.....
Twee jaar gingen voorbij... ik moest naar de middelbare school... met alle faalangst van dien....
Ik kwam in de brugklas...1b.....
En wie denk je dat er in klas 1c zit....
Hmm ja.... mijn madeliefjes plukker....
In de tweede klas kwamen we zelfs in dezelfde klas terecht....
En daar ontvlamde iets....
We wandelden samen die Sonsbeek... reden samen naar het sportveld Cranenveld...
Ik begon te helpen in de soos van Bio revalidatie oord.....
Toen woonden daar nog permanent lichamelijk gehandicapte jongeren die niet meer thuis konden wonen....
De vader van de madeliefjes plukker werkte daar als conciërge en zijn moeder als secretaresse....
Ze woonden op het terrein....
En menig donderdagavond kwam ik er ook....
Samen met hem de jongeren soos runnen....
Maar ach wat een noodlot.....
Mijn faalangst bezorgde mij slechte cijfers... ik zou blijven zitten...
Dat was voor mijn ouders een doren in het oog....
Zulke dingen konden niet in de familie...
En in de zomervakantie regelden ze een andere nieuwsoortige school voor mij... de IVO....
Tranen heb ik gehuild .... zakdoeken vol....
Zes weken lang liefdesverdriet van de hoogste graad....
En zo kwam ik die eerste dag op een alwéér nieuwe school....
En dit geloof je niet....
Maar hij zat er echt....
Op een boomstronk op het plein....
Ik in groep geel en hij in groep paars.....
We hebben nooit gevraagd hoe dat kon....
Ik snap nog niet waarom niet....
Hij ging dat jaar op het terrein waar zijn ouders en zijn geadopteerde zusje en zijn broer woonden, in een caravan wonen....
Ik geloof dat het met dat zusje niet zo fijn ging thuis....
Inmiddels hielp hij ook op de manege....
En voor die manege stond een koetsje....
Daar zaten we.... onder de maan....
Hij met een gitaar....'eendje ga je mee' speelde hij... van Jaap Fischer....
En daar gebeurde het.... die kus.....
Van.... en of dan die spanning eraf is... ik weet het niet...
We hebben nog wel een tijdje verkering gehad...
Gezoend op schoolfeesten.... schoolkampen.... en toen was het uit of zo....
Gewoon zomaar...
Hij werd verliefd op de dochter van de directeur en ik dus later maar op een andere jongen....
Ik vergat hem nooit... hij mij wel geloof ik....
Of toch niet....
Want eenmaal op de opleiding voor leraar (hij werkte toen als groepsleider op een groep voor verstandelijk gehandicapten) kwam ik hem bij een oude vriendin nog eens tegen....
Die avond hebben we nog een keer gezoend....zomaar.... uit het niets....
Daarna zag ik hem pas 28 jaar later.... op een reünie.....
Ik had 6 jaar daarvoor een vreselijk leven afgesloten....en had net Willem leren kennen.....
Had ik mijn madeliefjes plukker nooit gekend... dan had ik de ware liefde ook nooit meer in een man kunnen herkennen....
Daarvoor heb ik hem op de reünie nog bedankt....
En toen fladderde ik verder....
Maar er gaat nooit een jaar voorbij dat ik niet aan hem denk....
Misschien zelfs wel een paar keer per jaar....
En elke dag kom ik langs de plek van die eerste kus...
Hoe kan ik mijn eerste diepste liefde ooit vergeten....????
In mijn nog steeds bewaarde oude school agenda's van toen, zitten nog een gedicht, een door hem gemaakte strip tekening en een restant shaggie drum .....(kan ook Samson zijn)....
Van.... nee niet madeliefjes maar tulpen zijn mijn lievelings bloemen... maar madeliefjes staan dik gedrukt op nummer twee....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten