donderdag 9 januari 2020

9 januari 2020

Dag van:
Een dagje gezelligheid in de klas...
Niet maar buiten kunnen dus maar veel stoei-en knuffelpartijtjes....
Met als mooiste opmerking 'Juf... soms ben jij geen juf hè'.....
(Maar het dan toch wel zijn natuurlijk)
Van... wat een gedoe weer zo'n staking op komst....
Twee dagen nog wel....
Zijn we nog niet stakingsmoe...?
Dit keer sluit de school wel...
We gaan op zoek naar oplossingen van ontstane problemen door bezuinigingen...
Maar dan weer de discussie of die oplossing wel staken is.....
Dat er structureel iets moet verankeren vind ik ook hoor...
Over een paar jaar ontstaan er echt nóg serieuzere problemen....
Los van staking zijn er weinig andere middelen...
Maar wie willen we nu eigenlijk raken...?
Ouders.... leerlingen...?
Weten we nog wel waarvoor we staken...?
Zijn we niet een beetje laat met alle oplossingen...?
Is geld werkelijk dé oplossing...?
Of moeten er kortere dagen komen...?
Vrije dagen....?
Of juist fulltime leraren....
Maar waarom denk je dat er juist zoveel parttime leraren zijn...?
Enfin.. het gonst... het discussieert... het weergalmt weer in onderwijsland....
Van... morgen is het volle wolfsmaan met maaneclips....
Een powermaan volgens de spirituele wereld...
Een maan die onbekende positieve krachten losmaakt...
Maar ook zorgt voor slapeloze nachten....
Of ik dat laatste nou positief moet vinden....?
Onder voorouders; de Kelten en Germanen,  vonden de natuur heilig...
Ze gaven volle manen namen...
Wolfsmaan is eigenlijk stille man maar omdat in januari bijna geen voedsel is te vinden, hoorde je de wolven huilen... vatbaar de naam wolfsmaan...
De namen van de andere volle manen...?
Komen ze ......
Stille Maan (januari), IJsmaan (februari), Windmaan (maart), Maan der Ontwaking (april), Grasmaan (mei), Plantmaan (juni), Rozenmaan(juli), Bliksemmaan(augustus), Oogstmaan (september), Bloedmaan (oktober), Donkere Maan (november) en de Koude Maan (december).
Zo dicht kun je dus bij de natuur staan...
Wisten de Kelten en Germanen veel van een op handen zijn klimaatverandering...
December is allang niet koud meer...
De keren dat ik mijn ruiten moest krabben, zijn op 1 hand te tellen... ik heb aan twee vingers genoeg...
En om januari nou een stille maan te vinden....
Het staat mijns inziens ook nog eens haaks op wolfsmaan...
Maar goed.. ik ben geen Kelt.... en evenmin een Germaan....
Van.... Margriet Sitskoorn schreef een boek over het 50+brein...
Aangezien ik al fiks tegen de 60 loop had ik dus meteen al mijn voelsprieten uit toen ik dat las...
De meest opmerkelijke conclusie uit haar onderzoek in dat boek:
Het geheugen bij ouderen lijkt gerelateerd te zijn aan de doelen die ze hebben in het leven en niet per se zomaar op nieuwe informatie."
Weg met alle informatie... ik moet op zoek naar doelen in mijn leven...
Al ben ik er bijna zeker van dat de middelen om dat doel te bereiken me een zoektocht aan informatie kosten...
Maar dat daargelaten....
Doelen.... als je 60 wordt....
Jeetje hoe kom ik aan doelen...
Ik was eigenlijk wel bij dat ik juist van doelen af was...
Dat ik kon teren op behaalde doelen en verworven kennis en ervaring...
Kan ik weer opnieuw beginnen....
Hersenen passen zich namelijk altijd een steeds weer aan... die staan niet stil en ze zijn zeer elastisch... oh nee... neuroplastisch heet dat...
Maar volgens mij komt het op hetzelfde neer...
Het houdt eigenlijk in dat we als we ouder zijn, dan wel dingen vergeten... maar dat andere dingen juist weer erg goed gegaan...
Dat laatste moet ik nog ontdekken dan denk ik...
Nou ja... oké.. relativeren wordt steeds makkelijker... da's wel waar...
Verder stelt Margriet onder andere...
"Dat we beter met emoties kunnen omgaan. Uit hersenonderzoek blijkt dat de amandelkern, een plek die betrokken is bij emotieregulatie, minder geprikkeld raakt bij negatieve informatie dan wanneer we jong zijn. We laten ons minder snel uit het veld slaan bij tegenslagen. Hoe ouder we worden, hoe beter we weten dat de soep niet zo heet gegeten wordt als hij wordt opgediend. Ook krijgen we over het algemeen een positiever zelfbeeld."
En misschien ligt daar dan mijn nieuwe doel wel bedenk ik me ineens..
Want het klopt dat ik inderdaad zoiets heb van..'Ja dag.. de soep wordt nooit zo het gegeten... enz enz...'
Maar neigt dat vaak ook niet naar onverschilligheid...?
En dat is toch iets dat ik niet wil...
Ik zou graag tot het laatst toe betrokken bij, en begaan blijven met, de wereld om mij heen.... waar soms wel hete soep opgediend wordt...
Waarbij je fiks je tong kan verbranden....
Van... pffft... mijn eerste doel heb ik...
Oooh.... en blijven huilen bij zielige films wil ik ook blijven doen....
Of tranen in mijn ogen krijgen als mijn kleuters of kleinkinderen me ontroeren....
Dat deed ik al.... het is dus eigenlijk geen doel...
Nou ja... behalve dan dat ik het behouden wil....
Komende tijd de rest van mijn hersens maar eens kraken met mogelijke nieuwe doelen....
Nu eerst die wolfsmaan maar eens zien te overleven...
Hé alweer een doel...
Woehoeeeeeeeee...(Ik doe een wolf na)....
https://www.nu.nl/gezondheid/6021992/hoogleraar-we-kunnen-veel-doen-om-de-hersenen-fit-te-houden.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten