dinsdag 14 januari 2020

14 januari 2020

Dag van:
(Kleuter gefröbel)
Mijn werk geeft me geen enkele reden om er bang voor te zijn hoor....
Mijn directe omgeving ook niet zo...
Ik voel me gelukkig de wijze ouder en wijze oudere...
Een beetje de nestor waar goede raad bij gevraagd wordt....
Ervaring is een gekoesterde kwaliteit bij ons....
En dat is geweldig!!!!....
Maar toch sluimert het een ietsiepietsie in mijn achterhoofd....
Dat gevoel dat ze je te oud gaan vinden....
Het begon toen presentatoren uitgerangeerd werden...
Te oud om nog op tv te verschijnen...
Ik moet blijkbaar naar omroep Max gaan kijken om 'gelijkgeleeftijden' tegen te komen die nog de moeite van het aanzien en aanhoren waard zijn...
Ook de BBC en Duitse zenders doen niet echt moeilijk...
Misschien is het iets typisch Nederlands....?
Maar ook op de werkvloer bij anderen hoor je het wel hoor...
Te oud... komt niet mee met de tijd.... komt niet meer aan een baan....
Bij meneer Aart Staartjes was dat ook zo...
Terwijl die man zoveel voor de Nederlandse kindertelevisie betekent heeft...
Zo'n bijzondere visie had....
Die door de NOS gewoon afgeserveerd is .....
Sesamstraat op een onmogelijk tijdstip... uit de tijd...
Letterlijk en figuurlijk dus uit de tijd....
En dan moet je zo'n  bestuur nu horen...
Over de doden niets dan goeds....
De geweldenaar meneer Aart... zoveel betekent bla bla bla....
Ik kan daar zo slecht tegen hè....
En het maakt dat dat sluimerende gevoel weer wat op der vóórgrond komt...
Ik wil dat gevoel niet....
Gister schreef ik immers nog dat iedere kwaliteit een plek in de maatschappij verdient en gewaardeerd dient te worden....
Je hebt elkaar nodig... jong en oud....
De jongeren voor de frisse wind... de nieuwe ideeën... maar de ouderen voor de ervaring en om vooral het goede te behouden en niet direct te verwerpen....
Het jonge voor de energie.... het oude voor wat rust in de tent...
Pas dan is er denk ik de mooiste balans... op je werk... in je vriendenkring... in je familie.... in de maatschappij....
Niet alles is namelijk vergankelijk....
Kennis en ervaring blijft...
En als jong en oud nou voor elkaar open staan,  van elkaar leren.... zou dat zo mooi zijn....
Het lijkt alleen wel in een land vol overbevolkt jong dat oud er niet meer  toe doet.... zelfs lastig is....
We doen er alles aan om iedereen maar ouder te krijgen.... de medische wereld... de jong houdt middeltjes industrie..... maar aan de andere kant wordt oud ook gezien als een pensioen vretend.... zorg opslurpend..... tijdrovend....lastig... nurks... naoorlogs verwend bevolkingsgroepje.....
 En voor een deel hebben ze misschien wel gelijk....
Voor een deel dan hè....
Want voor dat andere deel zijn we, vind ik,  nog behoorlijk waarde en betekenisvol...
 Niet al het nieuwe hoeft direct het oude te verwerpen.... oh zo....
Het wiel is namelijk al uitgevonden...
Van..... toch geniet ik wel van ouder worden hoor...
Het geeft ook wat rust in jezelf....
Je hoeft niet zo zeer meer met die hectische tornado van bewijsdrang mee....en lacht om alweer die volgende verandering die nog meer efficiënt en effectief zou moeten zijn....
Je weet immers allang dat innerlijke zingeving veel meer effect heeft....
De geschiedenis begint zich al een beetje te herhalen... en je kent de afloop al...
Misschien een afloop in een ander vernieuwd jasje.... en wat nieuwere middelen.... maar dezelfde afloop...
Ouder worden... soms denk ik wel eens wat al te wraakzuchtig tegen hen door wie je oneervol behandeld of benaderd wordt...."wacht maar... jullie worden ook oud".....
En eigenlijk is dat dan best een liefdevolle gedachte ook nog, dat je ze het ouder worden wenst....los van het zwartgallige randje eromheen....
Van... Willem is helemaal blij...
'Zijn' WiFi doet het weer...
Ik krijg berichtjes met foto's waarop hij trots met de Ziggo monteur staat...
Woorden als van dat hij weer in de hemel terecht is gekomen omdat er een Ziggo engel gestuurd is....
Maar de hemel duurt nooit lang.... en in de euforie van de gezellige babbel... heeft Willem toch ietwat de kritische blik verloren want boven is er nog steeds geen Wi-Fi....
Lang leve 4G.....al is mijn internet bundel daar beduidend en aantoonbaar minder bij mee....
Van.... Willem is 's avonds stappen met twee vrienden....
Ontspanning en van zich af praten...
En ik aan de brei sok...
(Ja Wamp zo wil je wel ouder lijken...!!!)
Het been heb ik erin maar ben tussen de grote en kleine hiel blijven steken...
Die voet en teen erin breien is wel een dingetje...
Terwijl het patroon toch duidelijk na de kleine hiel beschreef dat ik het moeilijkste gedeelde gehad had...
Morgen maar weer verder kijken....
Er komt heus wel een anti senior en zeer helder moment....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten