vrijdag 10 januari 2020

10 januari 2020

Dag van:
Geen wolf te horen en een maansverduistering die niet veel weg had van een verduistering...
Of laat ik het zo zeggen.... als mijn verduisteringsgordijnen zoveel licht hadden doorgegeven had ik ze naar de winkel teruggebracht...
Hooguit een grauwsluiertje... rijp voor een flinke wasbeurt met twee witte reus tabletten....
We scharen het onder de noemer 'tegenvallertje '.......
Van.... Aart Staartjes .... voor de ouderen onder ons 'de stratenmaker op zee ' ... voor de jongeren 'meneer Aart' uit z'n brommobiel geslingerd....
De kranten staan er vol van....
Och en Marco Borsato heeft een burn out.... waar dan weer wel en dan weer niet een affaire aan ten grondslag ligt....
Harry and Megan zijn het Britse koninklijk huis zat en willen onafhankelijk verder....
Engeland in rep en roer....
Jeangu Macrooy... wie kent m niet...(Ik niet dus.... oh wel... hij was Judas in de Passion)... vertegenwoordigt het 65ste songfestival....
Heel Nederland praat erover...
En tussendoor zie je kangoeroes en koala's met brandwonden en is er een vliegtuig uit de lucht geschoten in Irak...wraakactie...
Maar da's dan weer van minder interessant belang....
Vreemd Nederland... hoe hoger het roddel percentage hoor dichter de kijkcijfers...
Alles komt je huiskamer binnen tegenwoordig...
Liefst als je met een bord eten op schoot zit...
Alles is grijpbaar... tastbaar... zichtbaar dichtbij...
Maar toch blijft dat dichtbij huis... dat wat jou ook had kunnen overkomen... het meeste bij...
Soms vraag ik me daarom wel eens af waarom we al dat ver weg dan toch in die huiskamers halen....
De Roemeense psychologe Martinescu promoveerde op haar onderzoek naar dichtbije roddels...
Zij stelt dat roddelen goed is... vooral om sociale interacties en de sociale wereld om je heen te leren begrijpen... zowel voor het doelwit, de ontvanger als de verspreider...
Reden te meer om dan eens te roddelen over de wereldproblematiek denk ik dan....
Of zou die niet te begrijpen zijn...
Beatrijs Ritsema noemt het 'beter je weg kunnen vinden' als je roddelt...
Zij noemt zaken als een vliegtuig dat neerstort of en natuurramp iets dat buiten jezelf ligt....
Ben ik dan zo anders dat ik me de hele avond druk maak over de arme mensen die ik huilend op het vliegveld zie staan omdat mogelijk hun geliefden in het neergeschoten vliegtuig zaten..... en al die verbrande dieren met of zonder gipspoten niet kan aanzien.... me voorstel dat hier op de Veluwe zoiets gebeuren zou.... wat dat voor ellende met zich mee zou brengen...?
Ben ik dan de enige die aan de Bijlmerramp en de MH17 terugdenk....
Zo ver weg is het toch allemaal niet....?
En stel dat Trump nog gekkere dingen gaat doen... wat zouden dan hier de gevolgen kunnen zijn....
Kijk zo'n Marco... het is beroerd hoor... maar zijn actie heeft gevolgen voor zijn gezin.... niet voor mij of jou toch...?
En ook Harry en Megan zijn prima in staat om eigen beslissingen te nemen zonder ons in hun financiƫle zorgen achter te laten...
Aart Staartjes... ach gossie... best een zielig verhaal maar de wereld verandert er niet door....
Echter.... dat 'iets buiten mezelf' dat raakt me wellicht wel.... dat kan gevolgen hebben voor ons allemaal....
Rare wereld... ....
Ach... het was maar zo weer even een gedachtenverduistering.....
Morgen kijk ik misschien ook wel als eerste in de krant of Aart al is bezweken aan zijn verwondingen.... of dat Leontien nog wel bij Marco is....
En zie in een ooghoek hoeveel doden de vliegtuigramp kostte.....en hoeveel dieren er nu weer verbrand zijn....
Om daarna luid galmend mee te zingen "de meeste dromen zijn bedrog....."




Geen opmerkingen:

Een reactie posten