woensdag 8 januari 2020

8 januari 2020

Dag van:
Een eerste vrije woensdag....
Ik hoor Willem beneden al rommelen...
Toch slaap ik weer in...
Het is maar goed dat hij me om 11 uur wakker maakt anders had ik misschien niks van die eerste vrije dag meegekregen...
Een beetje vervreemd zit ik even later aan de koffie op een doordeweekse dag waarop ik iedereen werkende weet...
Het klasje weet ik in goede vertrouwde handen van vier doorgewinterde juffen handen...
Willem drentelt.... is 'poreus'...
Als een spons absorbeert hij ieder prikkel..... welke tot twee maal toe leiden tot huilbuien....
Goed zo Willem...
Kom maar weer bij jezelf....
Mee gelift op verwachtingen van anderen.... jezelf voorbij...
Voor/over mijn lieve Willem

Vanuit het onbegrepene
Klinkt mijn stem
Begrijp mij
Hoor mij

Daarom zoek ik jou

Vanuit het ongrijpbare
Zal ik je raken
Kom jij bij je hart
Je zult er mij tegenkomen

Het is goed zo....
Alhoewel... ik moet wel even eerlijk blijven natuurlijk....
Een vrije dag zoals al die vorige, krijgt een iets ander gezicht met een Willem om je heen...
Een Willem die even dit..... en even dat.... even zus... en even zo.... wil....
Dan krijg ik een lumineus idee....
Podcasts luisteren....
Te beginnen met' spijkers met koppen die ik afgelopen weekend miste....
Ik hou van dat radio programma... en ik kom er veel te weinig aan toe....
De heerlijke combinatie humor, diepgang, onzin in perfecte harmonie....
Hup koptelefoon op de bol om Willem niet te storen, die op de computer nu Netflix kijkt, daar die  het op de tv niet meer doet..... breiwerk in de handen...koffie binnen bereik....
Van..... item: het boek van de nutteloze kennis...hoeveel poten heeft een octopus....?
(Flip van Doorn en Jonah Kahn)
Oh alleen die titel al.....
 En dan hun verhaal over die octopus... die geen poten heeft maar armen ofwel tentakels waarvan hij er min of meer twee van gebruikt voor een soort van lopen....
De derde is een seks arm... die diep in een gat van de kop van het vrouwtje binnendringt en afbreekt.... maar..... binnen een jaar is die arm weer aangegroeid...
Het restant tentakels zijn er voor de show zullen we maar zeggen....
De show en andere moordneigingen...
Ik kende dit verhaal niet.. bij mij zo zoiets toch heus onder biologisch wetenschappelijke kennis horen...
Of is het toch nutteloos...
Wat heb ik eigenlijk aan de kennis over inktvissen seks...
Wat doe ik ermee... wat moet ik ermee...?
Het inspireert ook niet want ik moet er niet aan denken dat Willem in mijn kop zou verdwijnen... en ik wil al helemaal niet weten waar....
Toch nutteloos dus....
Van..... het tweede verhaal vertelt over de vrouw van de Mercedes ontwerper/ bouwer...Karl Benz.....
Diverse prototypes had hij ooit als allereerste auto......
Maar hij twijfelde of ze goed waren.... en durfde het laatste ontwerp ook al niet op de markt te brengen of te testen ....
Zijn vrouw Martha werd helemaal simpel van haar twijfelende echtgenoot...
Zijn pakte op een nacht de sleutels van de auto,  ze pakte de kinderen en reed 100 kilometer naar Mainz naar haar ouders...
De allereerste rit... met de allereerste auto ooit was een feit....
Was Martha niet gegaan dan zou er nu mogelijk geen Mercedes Benz bestaan....
Nutteloze kennis denk ik dan...?
Waren Aletta Jacobs, Wilhelmina Drucker nutteloos...?
De kennis dat de eerste autobestuurder ooit, een vrouw was... is dat nutteloze kennis...?
Me dunkt....
Van mij mag het in alle boeken...!
Haar man had een standbeeld voor haar moeten laten plaatsen zou ik haast zeggen...
Maar wellicht nam ze later met zijn creditcard ook genoegen....(waren die er overigens toen al?)....
Hoe dan ook.... ik smul nu al van de uitzending....
Totdat....
Willem heeft een paniekgevoel....
Iets met onvolledigheid in ons samenlevingscontract...
Hoe komt hij daar nu weer op....?
Enfin... tien minuten later gesust...
Ik zet mijn koptelefoon weer op....
Het item gaat over Serge Gainsbourg....
Ja die Serge.... van het liedje je t'aime mon non plus....
Ik hou van jou..... ik evenmin....
De contradictie in de tekst komt uit een frustratie over zijn uiterlijk en het in de steek gelaten zijn door vriendinnen....
Het gehijg was nep....
Note van Serge... als het echt was geweest dan was het een lp geworden...
Kijk.... dat is nou nutteloze kennis....!
En toch schetst het wel een aardig tijdsbeeld van de seksuele revolutie van die tijd hoor....
Zelf heb ik ook nog op dat nummer geschuifeld.... eerlijk is eerlijk....
Volgende onderwerp...
Nee niks ervan...
Willem in paniek....
Hoe krijgt hij Netflix weer op de tv en WiFi boven...
Terwijl hij toch voor de computer zat...
Waar komt dit nu weer vandaan...?
Bellen Willem... naar de provider...
Maar de gegevens dan....?
Niks aan de hand... die hebben we toch....
Paniek weer voorbij hij belt....
En ik luister naar de denker des vaderlands....
Het leven als een prestatie... blijven voldoen aan verwachtingen van anderen...
En dit zien als met jezelf bezig zijn......eigenlijk niet met je werkelijke willen.... maar met het continu optimaliseren van dat leven....
 Het woord van het jaar 'joggingbroek'...?
Voor wie het leuk vind... luister zelf gezellig even... in je joggingbroek... zonder make up op....
Je kunt zelfs kiezen welk item...
https://www.nporadio2.nl/gemist/uitzending/263749/04-01-2020
Enfin... los van nog een paar paniek gevalletjes Willem.... de dag goed doorgekomen....
En dan nu... in nachtpon... naar bed...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten