vrijdag 3 januari 2020

3 januari 2020

Dag van:
Akkefietje Irak....zooooooo..... kijk die benzine prijzen eens....
Ik schrik ervan vanmorgen als ik tanken wil....
Of zoiets dan ook direct merkbaar is....
Nou probeer ik me vanmorgen eens te verdiepen in de problematiek Irak, Iran, Amerika...
Ik sla NRC, Volkskrant en Trouw er op na...
En ik zal je toch vertellen dat hoe meer ik lees, hoe minder ik er van snap...
Verzwakt Irak... in de ban van Iranese en Amerikaanse invloeden... en dan tal van onuitspreekbare namen van Hezbollah en Alquaida, IS ,Soulamani, Ayatollahs, ....
Dan zijn ze weer vriendjes en dan weer niet...
De één wil de ander maar de ander de één niet....
Boosheid en wraakzucht worden in andere landen dan waar het om gaat uitgevochten...
Bommen vallen in verkeerde landen...
Ik snap het echt niet....abacadabra.....
Echt... onbegrijpelijke, niet te volgen krantenartikelen....
Wie wil nou wat en wie, hoe en wanneer... en waarom...?
Een helder verhaal is niet te vinden....
Maar de benzine is wel fors duurder....
Van.... en wat ik dan HELEMAAL NIET snap is waarom die 10 kilometer verder van hier... in Duitsland...NIET duurder is....
Die halen daar toch ook hun benzine/gas vandaan....?
Van... enfin... wijzer word je er niet van dus ga ik maar verder met de dag....
Al maakt het tweede bericht je ook niet vrolijk....
Kijk... dat het drama in de Arnhemse lift vreselijk is... daar zijn we wel uit...
Daar is ook iedereen het over eens....
En dat men nu... na het kalf verdronken is, de liften wil gaan aanpassen... dat kennen we we nu wel van Nederland.... achteraf kan ineens veel....
De getrokken leringen uit drama's....
Maar oké... prima initiatief....
Maar heb je die berichtjes onder de krantenartikelen gelezen....????
Hoe vreselijk mensen kunnen denken... veroordelen....
Die grootouders hebben levenslang... de moeder en haar dochtertje ook....
Vreselijk... je moet er niet aan denken....
En ja... ook die dadertjes en hun ouders hebben levenslang....
Dit raken ze nooit meer kwijt....
Maar dan zie ik die zwakzinnige uitspraken van 'wie laat z'n kinderen nou nog om 1 uur buiten.... die ouders voeden hun kinderen tegenwoordig niet meer op'.... of.... degene die de bank in de hal hebben gezet (er stond namelijk een bank die mogelijk de brandhaard is geweest nadat er vuurwerk op gelegd was)... die zijn de schuld'....
En.....'nietes de woningstichting is de schuldige want die heeft de bank niet opgehaald'...
Kijk... en natuurlijk... al hadden er tien bankstellen in de hal gestaan... je blijft er met je poten af en steekt zoiets niet in de brand.....
En natuurlijk steek je al helemaal geen vuurwerk af IN een flat maar daarbuiten...
En ja.... als ouder moet je natuurlijk adviezen, ge- en verboden meegeven zo'n avond.....
En inderdaad.... als als als die woningstichting de bank had opgehaald...
En als als als die liften een speciale alarmknop en stroom aggregaat hadden gehad....
Als Als Als je nou 5 minuten eerder of later was vertrokken .....
En misschien hadden die jongetjes beter moeten nadenken....
Als... als.... als... misschien...
Het is gebeurd... het is afschuwelijk vreselijk verschrikkelijk... maar hou toch op met wijzen....
Want de huismeester, de buren, de gemeente, de Nederlandse regering, de maatschappij, de tand des tijds, het zogenaamde 'tegenwoordig'... veranderde normen en waarden... werkende ouders... alles snel.. gehaast... goedkoop...
Kortom...ALLES kan je de schuld geven....
Zelf nooit een foutje gemaakt....?
Oh wel...!
Nou wees dan gewoon dankbaar dat dat goed is afgelopen... of in ieder geval met minder fatale gevolgen.... en wijs niet zo snel....
Van.... Nederland is daar zo goed in hè....
Doet me ook direct weer terugdenken aan dat vreselijke ongeluk met die kinderen in die Stint... die door de trein geschept waren.....
Of iemand ook maar opzettelijk ervoor gezorgd had dat daar die kinderen omkwamen....
En iedereen wist het weer beter....
Van.... dan stop ik maar weer met het nieuws... vrolijker word je er niet van...
Ik ga naar mijn vriendinnetje...
Iets doen op een grauwe regenachtige  dag....
Allebei geen zin in een echt dagje uit....
Dus maar naar Duitsland... shoppen....
Leuke dingen... noodzakelijke dingen.... gewoon zomaar dingen... en lekkere dingen inkopen...
Laat dat maar aan ons over....
Van... en dan 's avonds de 'gewoon zomaar' dingen aantrekken omdat Willem (alweer) zin heeft om uit eten te gaan....
En ik voor tapas kies bij la Cubanita...
En we diepgaande gesprekken hebben over hoog sensitiviteit...
Over je af kunnen of moeten sluiten.... of het gewoon doen zonder kunnen en moeten... maar omdat je niet anders kan...
En of dit nou autistiform is....
Dan de opmerking van een psychiater ooit.... of er nou ineens zoveel meer autisten op de wereld zijn gekomen ... of dat die er altijd al waren... maar zich in een maatschappij van vroeger beter konden handhaven en er makkelijker mee om konden gaan...dus niet opvielen....
Lees ik dan het stuk waar ik me begon... Irak ...Iran... wijzen met vingertjes ... dan kan ik me van alles voorstellen bij het er niet meer mee om kunnen gaan....
Waar moet het heen... vraagt Willem....
Toch weet ik één ding zeker...
Wie de geschiedenis kent, weet dat er altijd tegenbewegingen komen....
In de schappen van de boekhandel bij de tijdschriften vind je te kust en te keur tijdschriften als Happinez, Flow en andere 'mensen op een ander been brengende' levenswijzes....
Yogagroepjes, mind fullness clubjes,  dotpainting Mandela verenigingen... het komt op als paddenstoelen....
Deze week kocht ik al twee tasjes vervaardigd van gerecyclede petflessen..... en in de krant verscheen ook nog een grappig artikel over het feit dat breien weer in was... duurzame geitenwollen sokken breien....
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/breiers-zijn-de-schaamte-voorbij-ik-ben-niet-je-oma-en-ik-brei-mooie-dingen~b144a125/
Wat mij betreft is er nog hoop.....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten