woensdag 1 januari 2020

1 januari 2020

Dag van:
Ja... ik weet het....
Soms kan ik behoorlijk recalcitrant zijn...
Soms...?
Nou ja... eigenlijk alleen in december...
En.... die eerste dag van januari...
Of eigenlijk... van 6 december tot en met 1 januari....
Daarna is het weer voor voorbij hoor... dit gedrag...
Maar ik heb diep van binnen zo'n hekel aan die dagen.... die binnen die periode vallen....
Zoveel was ook wel duidelijk gezien mijn vorige feestdagen blogs...
Vreetdagen....
Van zeer korte duur vreedzame dagen...
Dagen waarvan men zegt 'alles is goed... voelt goed... en klopt'...
Maar in feite klopt er niks van want de rest van het jaar is ineens alles weer anders... gewoon en alsof er geen speciale dagen waren...
Van... ik kan eigenlijk ook een hand in eigen recalcitrante boezem steken en zelf reflecterend toegeven dat ik, nu ik ouder word, niet tegen al die rommeligheid van dagen kan....
Dat ik gewoon regelmaat en structuur wil...
Weten wanneer het maandag, dinsdag, woensdag enz is....
Mijn boodschappen gewoon kunnen doen zonder vreemde aanbiedingen...
Maar gewoon een bloemkooltje voor een euro of de zakken Elstar appelen 2 voor de prijs van 1....
Gewoon weer lange vingers en kaneelbeschuitjes eten in plaats van kerstboom koeken en schuimkransjes....
Gewoon een stukkie worst of oude kaas uit het vuistje in plaats van luxe verpakt in een niet te openen kerstbal verpakking.....
Of simpelweg weg mijn oude vertrouwde wijntje kunnen pakken omdat die voor het grijpen staat... terwijl ik nu moet bukken en graaien omdat de bubbels sprankel zooi en andere spuit maar raak ellende mijn wijntje wegdrukken om op de voorgrond te treden...
Gaat heen...!
Ik wil ook gewoon weer een straat lantaarn in plaats van kolderieke sfeer verlichting waarvan ik niet weet waarop het lijkt...
En ik wil een eenvoudig bossie tulpen en geen kerststuk... kerstboeket of luxe blom op tafel met een kerstbal aan de steel....
Oooooh of een plantje met nep sneeuw... die er notabene voor zorgt dat je plantje binnen twee weken het leven laat omdat het blad verstikt onder het witte drab.....
Ik wil ook weer drop in de schappen in plaats van knal erwten... koudvuur sterretjes.... of ander supermarkt toegestaan vuurwerk...
Maar vooral wil ik weer personeel dat er normaal uitziet...
Zonder al die potsierlijke kerstmutsen op de kop... ho ho ho roepend in het voorbijgaan...
En nee... geen fijne feestdagen meer bij de kassa...
Wens me gewoon weer een FIJNE DAG of FIJNE AVOND....
Ik ben er echt klaar mee...
Van... als je dan al denkt dat je er na gisteren vanaf bent.... dan komt er nog zo'n dooddoener als nieuwjaarsdag...
Misschien wel de ergste dag van allen....
Zet je één nieuwjaarswens op sociale media.... nee... moet je iedereen afzonderlijk ook nog eens gelukkig nieuwjaar wensen...
Heb je ook wel nodig als je met zo'n joekel van een kater; vuurwerk in de mist, geen staatslot prijs, teveel drank, teveel oliebollen, te laat gemaakt en dus brak voor het nieuwjaars concert voor de buis...... de top 2000 klanken nog in het achterhoofd....... thuis zit....
Maar hé.... morgen is 2 januari... dan denkt niemand er meer aan....
Dan is het gewoon 2 januari... flikker je gewoon weer van de trap... begeeft de accu van je auto het, branden je piepers aan,  krijg je van je kind een grote mond, heb je bij Alie expres al de eerste miskoop van het jaar te pakken, ben je 2 kilo aangekomen... misschien wel 4...., heb  je een meningsverschil met je partner of je ex, mors je jus op die trui die je net in de uitverkoop aanschafte.... en ga zo maar door....
Waar bleef dat geluk voor een jaar....
Natuurlijk is het mooi dat je mensen geluk gunt... dat gun ik ze elke dag... maar wees eens reëel.....
Van....
En ik schrijf dit allemaal... op deze manier... natuurlijk niet zomaar....
Maar ik moét het van mezelf zó doen omdat ik anders het leed dat me vandaag ter ore kwam, haar niet kan verdragen.....
Eigenlijk het gevolg van iets dat ik sowieso al zo betreur....
Ooit vierden we oud en nieuw in Parijs...
Je gaat vooraf aan 00.00 uur uit eten zoals iedere parijzenaar....
De menu's in restaurants zijn die dag aangepast...ook voor toeristen...
Daarna tuig je met z'n allen naar de Champs d'Elysees, de Eiffeltoren of de NotreDame, met een fles champagne en een paar plastic bekertjes onder de arm......
Het grote aftellen begint...dix, neuf, huit, sept, six, cinq, quatre, trois, deux, un...... bonne année......
De flessen knallen hun kurken en je wenst iedereen die om je heen staat een goed jaar....
Is je champagne op of die van een ander, dan deel je de overgebleven rest uit je fles....
Iedereen zingt, danst en is blij.....
Nou ja... de meesten....
Van... in Barcelona verzamel je je op verschillende plekken in diverse wijken...
Kies die wijk waar je je het lekkerst voelt......
Draag rood ondergoed..... en steek op elke slag van de klok om twaalf uur, 1 druif in je mond....
Lukt het je ze alle twaalf in je mond te krijgen, te kauwen en te verorberen dan heb je vast en zeker geluk voor 365 dagen...
Er wordt flamingo gedanst, gezongen... gefeest tot de ochtend
Dan massaal naar het strand en duiken maar....
Missen jullie iets...?
Klinkt gewelldig toch....
Ik verzeker je... ondanks wat kou in Parijs... daarentegen wat ongewoon warme temperaturen in Barcelona, heb je de mooiste avond....
Wij genoten in ieder geval....
Van.... oooh.... jullie missen toch wat....?
Vuurwerk...?
Nee... dat doen ze daar niet....
In Parijs helemaal niet.... en in Barcelona op 1 plein...Plaça Catalana meen ik me te herinneren....
Maar daar staat bijna niemand... want je hebt geen behoefte aan vuurwerk...
Wel aan gezelligheid....en die is overal te vinden....
Trouwens de lichtshow bij dat plein die de fonteinen laat dansen is vele malen mooier dan het vuurwerk....
Van.... en dan hier in Nederland....
Reizen kost natuurlijk geld een ondanks kerstbonussen of derde maand uitkeringen, heeft niet iedereen dat.... of... dat ervoor over...
Je blijft dus hier....
Je spendeert met z'n allen 77 miljoen aan vuurwerk.....
Daar had héél Nederland voor in Barcelona of Parijs kunnen zitten hè.... in een leuk hotel mét ontbijt....
Je spendeert dus 77 miljoen... steekt auto's in de fik... vernielt bushokjes.... belaagt hulpverleners.... ruïneert historisch erfgoed als molens en dergelijke.... zorgt dat het apenverblijf in een Duitse dierentuin uitbrand, inclusief de apen... je jaagt huisdieren en oudjes de stuipen op het lijf, enz. enz......
En....... je gooit vuurwerk in het portiek van een flat... want dat galmt zo lekker.....
Een enorme flat waar mensen oud en nieuw vieren... visite krijgen... waar ze gezellig hapjes voor gemaakt hebben... oliebollen voor bakten.....
Visite die vrolijk en vol goede zin na een gezellige avond bij opa en oma de lift instappen.... vader, moeder, zoon en dochter...
Waar het vuurwerk om zich heen grijpt..... de liftschacht in....
De brand ontstaat... de rook verstikt...
Gevangen in een lift....
WAT NOU GELUKKIG NIEUWJAAR?????????
Het galmt zo lekker in het portiek...
Vuurwerk mag...
Waarom vuurwerk vrije zones....wat een onzin...
Vuurwerk is zo leuk... zo gezellig....
Vuurwerk verjaagt boze geesten en zorgt voor een gelukkig nieuwjaar...
WAT NOU GELUKKIG NIEUWJAAR...????
Wat nou boze geesten verjagen...?
LEVENS VERJAGEN....!!!!
 Levens.... van een vader en zijn zoon.....
LEVENS VERWOESTEN...!!!!!
Van een moeder en een dochter....opa en oma...
Van....volgend jaar sta ik met oranje ondergoed onder de kleren, tulpen in de hand waarvan ik er elk uur eentje uitdeel aan mensen die om mij heen staan, buiten....
Een nieuwe traditie inluidend... ter nagedachtenis aan deze 4 mensen.... en om nog meer leed te voorkomen....
Omdat ik graag écht een gelukkig jaar wens....!!!!!
Wat een drama... wat een vreselijk verdriet het daar plaatsgevonden...
Sterkte dekt de lading niet eens....
Maar mijn gedachten zijn daar.... aan het Gelderse Plein in Arnhem....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten