zaterdag 4 januari 2020

4 januari 2020

Dag van:
Zitten we zomaar alweer 4 dagen in 2020....
Nog 362 te gaan... ja, ja... want we hebben schrikkeljaar....
Nou zijn er dagen in een jaar waarop je liever niet geboren zou willen zijn...
5 December niet... of 25, 26 december..... koningsdag vind ik daarentegen dubieus want een van Willems dochter was ooit op Koninginnedag jarig en dat was niet wat..... maar tja... ze wisselen nog wel eens van troon... het is dus een kwestie van geduld...
En toen was het zover dat het koningsdag werd een toen miste ze eigenlijk wel die feestdag op haar verjaardag...
Maar om een lange uitleg kort te maken... je zal maar geboren worden op 29 februari....
Soms willen zee wel eens met die geboortetijd sjoemelen als je zo rond middernacht geboren word maar op klaarlichte dag wordt dat toch een beetje lastiger....
Voor mensen die niet van verjaardagen houden, komt deze dag uiteraard als een zege...
De principiële "nee ik ben op die dag geboren dus dan vier ik het ook op die dag en niet en dag later"... hebben gewoon pech en vieren hun verjaardag eens in de vier jaar...
En dan heb je natuurlijk de feestgangers die het danwel een dag eerder, danwel en dag later vieren en het wel best vinden......
Je bent wel uniek... maar leuk is anders....
Van......hoe zit dat nou eigenlijk ook alweer met zo'n schrikkeljaar...?
(Wikipedia)
De aarde heeft 365 dagen en 6 uur nodig om een baan om de zon te maken...
Door elke 4 jaar een datum tussen te voegen, loopt de kalender weer goed. Die datum werd dus 29 februari...
Maar er valt natuurlijk nog meer te vertellen over zo'n schrikkeljaar...
Bijvoorbeeld dat dit stamt uit 46 jaar vóór Christus en door Julius Caesar werd ingevoerd...
Hij hervormde de Romeinse kalender..
Toch klopte de berekening niet helemaal...
Dit ontdekte paus Gregorius XIII ...
Gregorius XIII wilde dat in 1582 herstellen. De Gregoriaanse kalender ging toen in en men liep de achterstand in een klap in. Van 4 oktober 1582 ging men meteen over naar 15 oktober 1582. Om te voorkomen dat er weer zo’n groot verschil zou ontstaan bepaalde de paus dat eeuwjaren voortaan geen schrikkeljaar meer zouden zijn, behalve de door 400 deelbare eeuwjaren. Hierdoor was bijvoorbeeld 1900 geen schrikkeljaar, maar het jaar 2000 wel.
Van.....waar komt de naam 'schrikkeldag' eigenlijk vandaan?....
 De naam komt van het middeleeuwse woord scricken wat zoveel betekent als ‘lopen met grote passen’......
In Engelstalige landen wordt de dag ook wel leap day (sprong dag) genoemd......
(Google plaatst op bijzondere dagen vaak een speciaal logo op zijn startpagina, een zogenaamde Google Day. Ter gelegenheid van Schrikkeldag 2016 plaatste het bedrijf een animatie van twee slapende konijntjes die symbool staan voor 28 februari en 1 maart. Met een sprong nestelt een derde konijntje zich tussen hen in. Dit diertje staat symbool voor 29 februari, schrikkeldag.)......
Zijn dat weetjes of niet...?
Dat kan je toch mooi even dit nieuwe schrikkeljaar mee in nemen...
Van..... het is een rustige zaterdag in huize Lindeman le Comte....
Er wordt tv gekeken.... gebreid..... wat werk voorbereid voor maandag.... boodschappen gedaan en gekookt...
De 'wie is de mol' koorts begint om zich heen te grijpen...
De familie Mol poule is een feit...
Het knullige alleen is dat ik de helft van de deelnemers niet ken...
Op zo'n moment besef je maar weer eens hoeveel van de wereld er eigenlijk langs je heen gaat....
Twee cabaretiers... nooit van gehoord....
De actrices/ acteurs... ik ken ze écht niet....
Van de presentatrices ken ik alleen Anita Witzier...
En dan voetballer Nathan.... oké... wel eens van gehoord.... vast ook wel eens zien spelen met zo'n tv voetbal fanaat als Willem in huis.... maar om nou te zeggen 'ooooh die'.... nee....
En dan de modeontwerper Claes..... eveneens zo'n gevalletje van wel eens voorbij zien komen maar voor mij nou niet iemand van betekenis...
Om maar te zeggen...'ik ben gewoon een ouderwetse ouwe taart'....
Soaps, blogs, vlogs, commerciële tv... het gaat langs me heen....
Alles wat vluchtig, haastig, enz is, en veel reclame kent,  dat filter ik dus blijkbaar....
Nou ja... en ik heb natuurlijk een Netflix en sportprogramma 
o' fiel in huis....
Ik zie dus niet veel anders... en zelfs dat zie ik niet want dat boeit me nauwelijks...
Behalve dan tennis of schaatsen...
Van.....jaaaaaaaa Roger Federer in wie is de mol.... dat was had geweest... of Monfils.....
En dan een paar leuke schaatsers....
Maar ach... die mogen vast niet meedoen... teveel risico wellicht...
Die moeten 'héél' blijven....
Van.... oef... wat erg trouwens hè.. dat kerst circus ongeval....
Het zal je maar gebeuren...
Ja allebei bedoel ik dan....
Dat vallen van die acrobaten maar ook dat je in dat publiek zit....
Trauma's zou ik denken....
Hoe krijg je zoiets van je netvlies...?
Al die kinderen die het zagen....
Maar ook... hoe klim je ooit weer naar boven.... dat touw in...?
Hoe krijg je dat vertrouwen weer terug????.....
Als ze trouwens al terug kan die prachtige dame in haar tule jurk met wapperende rok....
De nek operatie was dan wel gelukt volgens artsen maar hoe zal het herstel zijn....?
Van... jeetje en dan die Henk van der Meijden die zijn verhaal vertelde als producer...
Ik dacht dat die man al jaren dood was....
Als ze die nou een rolletje in wie is de mol hadden gegeven...
Ja pffft... die had ik direct gekend natuurlijk....
Ouwe koning van de privé roddels....
Van roddel rubriek naar circus publiek....
Van..... het is wel weer genoeg voor vandaag...
Ik vlieg van de hak op de tak....
Morgen nog één dagje vakantie...
Hè... ik begon er nét aan te wennen.....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten