vrijdag 17 januari 2020

17 januari 2020

Dag van:
Het échte vrijdag bijna weekend gevoel...
Ik heb dat nooit zo van dichtbij meegemaakt...
Eigenlijk was ik al heel lang... sinds ik me kan heugen... op vrijdag vrij...
En op donderdag kan dan wel je weekend beginnen maar het is toch beduidend anders dan dat dit op vrijdag begint...
Ik ben er nu twee keer al getuige van... sterker nog... deelnemer van... dus ik denk dat ik er al over mee kan praten....
Wist je dat er forums zijn waarop het vrijdaggevoel besproken wordt...
Ja het is heus...
En ik moet zeggen.... over het algemeen komen die gevoelens met elkaar en met die van mij aardig overheen...
Het melig antwoorden geven... het dalende niveau, niet alleen van vragen stellen maar het niveau over de gehele linie...
Getuige vandaag ook het kwark toetjes gevecht in onze kantine...
Het gesprek over carnaval waar eigenlijk niet over gesproken mocht worden want alle carnavals voorbereidingen voltrekken zich in het diepste geheim heb ik sinds vandaag begrepen....
Het dus ook elkaar niet serieus nemen is onderdeel van dat vrijdag gevoel...
Dat gevoel ook dat de batterijen van de klok het niet doen en gapend naar buiten kijken of het echt nog geen tijd is...
En deze vond ik ook een hele goeie:
Een gelukzalig gevoel met veel verwachtingen voor wat komen zal in het weekend en weer uitdraait op een verloren weekend wegens gebrek aan zon en planning en overleg en vermoeidheid van de verlopen week.
Dat dus....!
Of dat heerlijke pragmatische... het tegenovergestelde van het maandagochtend gevoel... duh...
Van.... en dan heb ik het alleen nog over geschreven stukjes, opmerkingen en dergelijke...
Heb je wel eens gezien hoeveel gifjes, animatie plaatjes, filmpjes, liedjes etc er zijn over het ultieme vrijdaggevoel....
Van.... dan hebben we natuurlijk ook nog Wikipedia...
Maar die is vrij technisch over de vrijdag...
De naam vrijdag is afgeleid van Friia's dag. 
Deze Germaanse naam komt overeen met de Latijnse benaming Dies Veneris, de dag van Venus, genoemd naar de gelijknamige planeet. Deze planeet ontleende zijn naam aan de gelijknamige godin Venus. De Germaanse godin Friia beschouwde men als dezelfde godin als Venus. Vrijdag kan ook vernoemd zijn naar de Noordse godin Freya......
Weten we dat ook weer....
Omdat de kruisiging van Jezus volgens de bijbel op een vrijdag plaatsvond is de vrijdag voor de katholieken de dag van onthouding...
Zou je dus mogen denken 'joepie het is weekend, we kunnen 'ut' weer doen....
Nee dus dierbare katholieken... op vrijdag blijven de handjes bóven de dekens....!
Ook in de Islam kun je het schudden want vrijdag is de dag van de aanbidding... het vrijdag gebed in de moskee....
De joodse sjabbat begint op vrijdag bij zonsondergang en eindigt op zaterdag bij zonsondergang....
Je zou op vrijdagnamiddag nog snel even.... ach laat maar....
Van... nog een leuk weetje....
Bij de Akan... dat zijn de bewoners van Ghana en de Ivoorkust, krijgen alle jongens die geboren worden op een vrijdag de naam Kofi......
Je hebt daar dus iets van een Kofi gevoel....
Dit is dan weer niet te verwarren met koffie want wij Nederlanders starten het weekend juist niét met koffie....
In de bouw eindigt de vrijdag ofwel begint het weekend met het drinken van bier.  ..
Ook zie je regelmatig mensen van kantoren, bedrijven of scholen op vrijdagmiddag samen de kroeg induiken... of in de kantine nog iets nuttigen dat vooral niet op koffie lijkt....
Van... verder heb je de vrijdag markten...
Dat zijn die gezellige drukke uitgebreide extra grote markten waar je niet heen kunt als je dus werkt...
Er zijn veel cafés met de naam vrijdag... dat is dan weer voor diegenen die met een borrel het weekend inluiden...
En op vrijdag schijn je vis te moeten eten...
Maandag wasdag... woensdag gehaktdag... vrijdag visdag....
Waarom nou weer vis op vrijdag...?
Oooooooooh....
Och guttegut.... die onthouding betreft helemaal geen seks onthouding maar vlees...
Nou ja... komt bijna op hetzelfde neer toch...?!
Maar nee.. luister.. de katholieken mochten geen vlees eten op vrijdag...iets met vasten...
En daarom aten ze vis...
Maar... er is nog een goede reden...
De meeste - verse - vis wordt vrijdag aangevoerd. Vissers varen over het algemeen op maandagochtend uit en keren vrijdag vroeg in de haven terug. Daardoor kan de vis nog dezelfde dag bij de visboer liggen.
Zo zit dat dus....
Die vrijdag... die vrijdag...
Laat ik het maar niet over de Goede vrijdag of vrijdag de dertiende hebben want dan komt er helemaal geen einde aan dit blog...
Even zo goed als ik zou vertellen dat voor sommigen vrijdag de vijfde, voor anderen de zesde dag van de week is...
Laten we het er maar op houden dat het vandaag een heerlijk melige, lacherige, ontspannen vrijdag was....
Of zoals een leerling vanmiddag opperde 'straks kan ik eindelijk uitrusten'...
En zo is dat....!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten