donderdag 16 januari 2020

16 januari 2020

Dag van:
Vandaag krijg ik een artikel onder ogen over vrijetijdsbesteding... en dat dit steeds vaker en meer ingevuld wordt door 'leren'....
Het zijn van die artikeltjes die ervoor zorgen dat je even stilstaat bij hoe dat inderdaad bij jezelf en die ander ervoor staat....
Als ik mijn schoondochter hoor die met mijn kleindochter na schooltijd nog blokt op leesvaardigheid... die kleine lieverd is dyslectisch en loopt wat achter op de anderen in haar klas... zeg ik altijd 'denk eraan hoor... school is school en thuis is thuis'....
Zo denk ik als juf ook écht....
Laat kinderen thuis alsjeblieft ontspannen... spelen.... plezier hebben... uitrusten...
Maar doen we dat ook echt...?
Niet voor niets hebben we die reclame gehad over kinderen die na school nog drukker waren dan op school....
Dansles, judo, muziekles, turnen...
Dan heb je nog de summer school....
Buitenlandse kinderen vaak nog in het weekend les uit de koran of les in eigen taal....
Assertiviteitscursussen, kinderyoga, etc volgen....
Dat is dus zo'n dingetje.....
Maar leren we dan óók nog in onze spaarzame vrijetijd....?
Ja dus...
Ik sla stijl achterover als ik lees dat een bezoekje aan de dierentuin, in sommige gevallen,  tegenwoordig niet meer zomaar een gezellig dagje uit is maar dat ze een dieren college krijgen....
Niks schommel, wipwap, klimrek, apies kijken of stokstaartjes voeren... nee nee... een dieren college volgen moet je....
En het klopt ook eigenlijk wel....
Een jaar geleden nam ik mijn kleinkinderen mee naar de dierentuin op een avond... want dan is het zo lekker goedkoop.... en toen konden we een kijkje achter de schermen nemen...
Nou.... we hebben wat informatie gekregen over de zoutwater tanks in de Ocean van burgers zoo.... en we weten nu precies hoe een gebit van een carnivoor en omnivoor in elkaar zit....
Maar aan gewoon aapjes kijken kwamen we niet toe...
Ik kan me trouwens geen  dierenpark meer voorstellen waar niet een leer element in zit...
En op zich is dat niet erg...
Niks is leuker dan leren in het eggie in plaats van uit een boek... maar pffft.... colleges volgen zeg...!
Van... en het is inderdaad ook waar dat kinderen tegenwoordig niet zomaar meer naar een binnen of buiten speeltuin gaan...
Gewoon om te glijden van een glijbaan of te jumpen op de trampoline of in een ballenbak...
Welnee... ouders hoor je tegenwoordig zeggen dat het goed is voor de sociale interactie en vaardigheden van hun kind om naar een speeltuin te gaan....
Niks gewoon spelen en ruzie maken... maar conflict beheersing aanleren....
Van... en wij volwassenen....?
Euh...het 'je komt elkaar niet voor niets tegen in het leven' of 'je kunt wat van elkaar leren' , hoor je vaker dan dat je zegt dat je gewoon lekker op de koffie gaat of zo'n leuk mens bent tegengekomen....
Van..... zelfs onze boeken moeten tegenwoordig ergens over gaan...
En dan het liefst breed uitgemeten en verdiept besproken worden in een boekenclub...
Personeelsuitjes bestaan niet meer uit wandelingen, bowling avondjes of etentjes maar uit escaperooms, stadsbezichtigingen, culinaire workshops of anderszins...
En gewoon naar de bioscoop gaan om uitgezakt in een luie stoel met een zak popcorn film te kijken kan ook niet meer want na de film... neem the Joker,  moet je discussiëren over psychologische effecten en aspecten en de vereenzaming van de mens....
Voor een dagje strand in Spanje moet je tegenwoordig eerst een cursus assertiviteit volgen om de verkopers van handdoeken en parasols van je lijf te houden en het boek dat je in je strandstoel leest mag zeker geen flut romannetje zijn... stel je voor....
Oh ja... en vergeet ook niet je zwem aerobics elke ochtend...
Van....maar zelfs met breien merk ik het hoor.... gewoon recht en averecht is uit... je moet de moeilijkste steken en patronen leren wil je er nog bijhoren....
Facebook pagina's en boeken vol met nieuwe dingen te leren...
Van... en leren is ook lekker..... tenminste dat vind ik...
Ik ben zo levensleergierig als de pest....
Maar inderdaad... ik ben het gewoon lekker even niks zo goed als verleerd....
We leven in een maatschappij waar je elke minuut iets leert of moet leren....
Alle vernieuwingen een veranderingen werken dat ook heerlijk aan mee...
Ben ik net gewend aan Windows 7, staat Windows 10 alweer te trappelen...
Weet ik net hoe mijn Samsung 5A werkt moet ik vijf stappen verder maar de S10....
Een  smart tv heb ik lang tegen kunnen houden, maar we hebben er nu eentje...
En na bijna een jaar later ken ik nog niet alle ins en outs van dat kreng....(Willem wel overigens)....
Een voor een nieuwe fotocamera moet ik eerst een 300 tellend dikke gebruiksaanwijzing uit m'n hoofd leren voor ik 1 leuk fotootje van de eendjes op mijn watertje kan maken...
Het klopt dus inderdaad... we leren ons suf...
Misschien wordt het wel weer eens tijd dat we leren onszelf te ontspannen en niks te doen...
https://www.nu.nl/uit/6023949/waarom-de-dingen-die-je-doet-in-je-vrije-tijd-steeds-vaker-draaien-om-leren.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten