zaterdag 1 mei 2021

1 mei 2021


Dag van:
Is het echt al mei....?
Ik hou het niet meer bij de tijd ..... alsof ze langs me heen schiet met lichtjaren tegelijk...
Als nou die worsteling van je jeugd eens snel mocht gaan ..... en dat genieten van je oude dag eens wat langer mocht duren...
Zou veel eerlijker zijn toch...?

Enfin... de fiets...
Ik kreeg hem dus gisteren...
Het verliep een beetje vreemd allemaal...
Ik kreeg al vroeg een telefoontje waar ik nog slaapdronken doorheen sliep ook....
Te laat mij mobiel oppakte dus en toen ik zag dat het een onbekend 06 nummer was, ook niet teruggebeld heb...
Willem was al vroeg beneden...
Dat doet hij vaker als hij voelt dat de honden onrustig zijn... maar dit keer moet hij zijn dochter ook heel vroeg naar stage brengen...

Komt hij dan thuis, dan gaat hij gestrekt op de bank beneden en slaapt daar rustig nog een uurtje of wat...
Totdat de honden hun plas écht niet op kunnen houden.....dan pakt hij de riemen om ze uit te laten....
Hij stapt de deur uit maar komt niet verder...
Voor de deur staat een ding op 2 wielen....
Iets in oorlogskleuren....
Dan begrijpt hij,  gezien de sticker die op het zadel prijkt,  dat het mijn fiets moet zijn, en zet m in de schuur....

Ik ben wakker.... 
Pas dan komt ook het moment dat ik helder kan nadenken....
En dus komt dat telefoontje in mijn hoofd....
Het zal toch niet dat....
Ik bekijk mijn mail....
Het zal toch inderdaad wel... mijn fiets is bezorgd....
Met dat Willem de deur weer instapt met de honden loop ik de trap af...
En direct na het wederzijds "goedemorgen, goed geslapen?".... vraag ik "is mijn fiets er?".....
Willem is even stil....
Alsof hij niet weet wat of hoe hij iets moet zeggen....
"Euh....jahaaaaa....euhhh.... maar Wampie soms is iets niet wat je denkt dat het zou moeten zijn hè".....
Wartaal....!

Hoe bedoel je lieverd....?
"Nou euh.... dat je euh.... een fiets besteld bij een sociale werkplaats.... en dat het wel euh.... gewoon heel basic kan zijn... euh.... sober zeg maar....."....
Ja Willem... maar het is ook een goedkope fiets... dat weet ik toch.....
"Ja maar... euh..... er is dus niet veel aan gedaan... euh..... het is een oude fiets zeg maar.... en sober...."
Ja Willem.... dat heet gerefurbished.....
"Ja maar euh......"

Ik word nieuwsgierig.....
Ik pak de sleutel van de schuur en loop naar buiten...
Schuurdeur open... licht aan....euh......
Ja...... ik snap Willem....
Gerefurbished.......
Zoiets als... je plukt een fiets uit de sloot..... je haalt er een lapje overheen.... met waarschijnlijk spiritus als schoonmaakmiddel..... je zet er een voor en achterlamp op.... twee nieuwe banden... een standaard... en je hebt een Furbie....
Of euh... nee... Furbies zien er beter uit... zijn duurder ook.......
Het is zeg maar een slachtoffer uit een rampgebied......
Waarschijnlijk ooit ergens in een sloot beland en daarna bedolven onder een lavastroom.....

Een stuk gevlamd metaal waar waarschijnlijk een aansteker werd aangedaan terwijl het lapje spiritus in de buurt was....
Maar heeeeee..... hij rijdt....!!!!
Nee, geen bel..... maar oké... ik kan heel hard roepen....
Nee, geen snelbinders..... maar oké.... de Lidl heeft fietstassen in de aanbieding....
Nee, geen slot..... maar oké.... de winkels zijn weer open...
Er stond ook 'fiets te koop' ... en niet... volledig uitgeruste tweewieler....
Nou zie aan... hier staat een fiets.... uit een rampgebied....
Twee wielen, een frame, een standaard en twee lampen.....
Een fiets uit een kindertekening.....
Al denk ik dat een kind er een bel op getekend had...

Dat was dus gister.... sowieso een rampdag....
En vanmiddag gaan we fietsen.... tussen de buien door....
Vanmorgen was ik wat later wakker.... na een rampnacht....
Maar als ik beneden kom,  schijnt de zon....
Al moet ik niet verder lopen dan het kamerraam want als ik door het raam van de keuken kijk, zie ik een ander soort weersvoorspelling....

Willem zit aan de telefoon...

Hij heeft veel te regelen zegt hij....
En als ik iets mompel over smoesjes en tegenzin, krijg ik meteen te horen "nee, nee... we gaan ook fietsen....
Heeft Willem echter het een geregeld dan volgt daar weer een volgende 'iets te regelen' op....
En ondertussen gaat mijn WhatsApp tekeer...
"Maaaaaaama kijk eens......!"
Mijn dochter en schoonzoon zijn heerlijk kringloop winkeltjes aan het afstruinen en wat hebben ze daar gevonden......?????
"Maaaaaaaam die wil Willem toch zo graag....!"
Een elektrisch open haardje....
En inderdaad... Willem en ik genieten van ons huis in alle opzichten maar...... we betreuren het nog steeds dat we er geen open haard in kunnen laten zetten....
Split level.... één muur dat een raam is.... geen afvoer... enz enz....en dat dus....
De nep haarden vinden we te nep....
Maar..... die elektrische die mijn dochter thuis heeft, die vonden we dus wel helemaal te gek....
En nu staat daar ... ik die kringloopwinkel...een kleinere in de witte versie....

Ik kijk of ik Willem kan storen...
Niet dus... maar ik doe het toch....
Hij pakt geïrriteerd mijn mobiel die ik aanreik om hem de foto te laten zien....
De irritatie is direct voorbij...
Goh leuk ding.... wakostie?..... hoe groot.....
Ik vraag het allemaal mijn dochter en na de verkregen antwoorden zegt Willem "DOEN!!!!"....
Hij begint zelfs al om zich heen te kijken waar de openhaard moet staan, of er wat verschoven moet worden...
En dat laatste is echt iets dat absoluut niet des Willems is.....
Willem kan niet tegen verandering....
Nu wel dus....


Enfin... fietsen maar uitstellen want de openhaard wordt gebracht....
Én.... de openhaard moet een plek krijgen....
De openhaard staat te gek....
Wat een gezelligheid.....
Ik bedoel... ik zie hem niet want hij staat naast Willems stoel in een hoekje maar..... door Willem word ik goed op de hoogte gehouden hoe leuk de openhaard daar staat....

Fietsen dan maar nu....?
"Euh... oh wacht... nee... nog niet... de buurman komt op de koffie...."
Dus dat....
Buurman op de koffie dus een Willem die enthousiast vraagt hoe hij de openhaard vindt....
"Welke openhaard?".....
"Nou hier, kijk... naast mijn stoel... hier in het hoekje....."
"Oh ja... nu zie ik hem... ja leuk Willem...."

De buurman vertrekt....

Fietsen dan maar nu....?
Willems mobiel gaat op het moment dat we willen  opstaan....
Het is zo'n oudste dochter en zijn kleinkinderen hoor je op de achtergrond....
"Opa... opaaaaaa.... we komen er zo aan...."
Ze zijn onderweg van Deventer naar huis maar als ze dan toch langs opa rijden dan....
"Blijven jullie ook gezellig eten?"...... hoor ik Willem aan zijn dochter vragen....

Willem hangt op....
"Ze blijven eten Wampie... zo leuk.... oh heerlijk onverwachts leuk....!"
En ik denk... dag fiets.... en zeg... zal ik dan maar patat bestellen voor straks....?

Natuurlijk wordt het een dolle boel...
Willem en zijn kleinkinderen..... één groot kinderspel.... want opa is 'een beetje raar en doet altijd heel gek....'
Opa is een grapjes opa....
"Wampie.... maak eens foto's...."
"Oma Wampie.... maak je ook een gekke foto van mij?"....
"Oma Wampie wil je een kleurplaat uitprinten...?"
"Opa mogen we op je rug..."
"Oma Wampie lees je straks voor van dat vieze jongetje?"....
"Opa... Opa... ga je mee naar de speeltuin...?"
"Oma Wampie.... weet je nog raadseltjes....?"

Ja die weet Wampie wel.....
Het heeft twee wielen en staat in de schuur......?????



Geen opmerkingen:

Een reactie posten