dinsdag 25 mei 2021

25 mei 2021


Dag van:
Ik denk serieus dat we de lente dit jaar overslaan hoor....
Volgende week weliswaar warmer maar ook gewoon regen na de zonneschijn.....
Vergeet die lente maar....
En dan nog amper tot lekker laat in je tuintje zitten met het vuurtje aan terwijl over nog geen maand de dagen alweer korter worden...
Ja, ik klaag ja....
En al we geen top zomer krijgen met een nog fijnere lange nazomer dan.... nou dan.... nou ja dan blijf ik klagen...

De kinderen voelen het ook hè...
Het was niet te geloven hoe druk ze vandaag waren...
Hoeveel ruzietjes ik moest sussen....
Hoeveel brandjes ik heb moeten blussen...
Vechtpartijen, ik ertussen...
En verdrietjes weg moest kussen

Daarnaast kun je nu echt merken dat alle vrije weken, weekenden, dagen voorbij zijn....
En het schooljaareinde in zicht....
Ineens is daar die haast van iedereen....
De laatste loodjes haast....
Denken jullie nog aan de evaluaties voor de zomervakantie...
Vullen jullie de opp's aan....
Ronden jullie de hp's af...
Zijn de doelen wel behaald....
Is iedereen tevreden met z'n plek voor volgend jaar.... je kunt nu nog bezwaar indienen....
Ooooh er zijn nog zóveel aanmeldingen.... die kleuters moeten allemaal op papier geplaatst zijn hoor.....
En denk aan de wijkcoaches,  die wachten op een eindverslag....

Tja weet je... meer dan ik doe kan ik niet doen...
(Huisje in de storm?)

Ik begin bij A... eindig bij Z ....en zie dan wel weer wat dat nog tussendoor kwam....
En begin dan weer opnieuw bij A tot weet ik hoever.....
En ondertussen probeert ik 11 stormrammen in toom te houden.....

Maar wat een zegen om dan thuis te komen.... Willem in het zweet te zien staan en te ontdekken dat hij het hele huis heeft schoongemaakt...
De stofnesten van de plafonds.... gestoft... gesopt.... gezogen.... ook de slaapkamers.... en zelfs de besteklade is clean en de honden zijn gewassen en geföhnd....
Nou hoor ik wel de rest van de avond "au m'n rug, oh mijn spieren, ik zie er niet uit...." maar oké... het huis is schoon... en hij weet hoe ik me altijd voelde toen ik dat allemaal NAAST het werken deed....

Zelfs de boeken zijn "een beetje gestoft"....
Het kleed is geklopt....
De trap is een verhaal op zich....
"Wampie ik heb de trap ook gedaan"...
Wauw wat fijn Willem....
"Ja ik heb nu een methode...."
Oh ja.... vertel...!
"Nou eerst de zijkant rechts ppppffffrt..... dan links kepok kepok kepok..... dan het zijbord zoeffffff.... dan de spijlen slush slush slush slush..... de leuning yengggggg..... en dan de treden zigzagzigzag....."
Ik kan mijn lachen amper inhouden...
 Deze man moet ik dus serieus nemen.... want hij meent dit ook heel serieus....
De grap "Goh Willem ik wist niet dat er muziek in de trap zat" ontgaat hem dan ook helemaal....
En dat laat ik maar zo...


Gelukkig maar dat ik extra lekker eten gekocht heb....
Dat heeft hij wel verdIend....
En ik ga dus aan de slag en ruim zelfs de afwas voor hem op want... "kreun, ik kom niet uit mijn stoel.... au mijn rug...."

Weersomstandigheden die van invloed zijn op kinderen....?
Nou op huismannen dus ook....
Als je er tenminste in wil geloven... maar dat geldt voor meer dingen natuurlijk....
Mij heeft de ervaring inmiddels meer dan eens bewezen dat dit soort weer echt wel invloed heeft op functioneren en gedrag....
En de mensen die zeggen dat dit een fabeltje is....
Nou lees dan dit stukje uit een wetenschappelijk onderzoek van de Rijksuniversiteit van Groningen maar.....

(…) Daaruit komt naar voren dat kinderen onrustiger en ongeconcentreerder worden bij hogere luchtvochtigheid en lage luchtdruk, en bij plotselinge weersveranderingen. Bij een naderende storm daalt de luchtdruk ook snel en stijgt de luchtvochtigheid ook, dus dit onderzoek spoort wel met de observaties van de leerkrachten en moeders. Het aantal onderzoeken dat gedaan is bij schoolkinderen is echter erg gering

Veranderingen in luchtdruk en luchtvochtigheid lijken dus te kunnen verklaren waarom kinderen en dieren onrustig worden als het weer gaat omslaan.


Wat zei ik je..
. Wel dus hè....
En het weer slaat hier om de haverklap om, wees eerlijk....
Ik vind daar nog een stukje over van meneer vd Born, meteoroloog...

Daarnaast verandert bij hevige wind ook de lading van de atmosfeer. Die is normaal, als de lucht vochtig is, negatief geladen. Wordt de lucht droger, dan kan dat veld naar positief omklappen.Van den Born: „Mensen die daar gevoelig voor zijn (vaak vrouwen) kunnen daar enorm last van hebben. Omdat positieve ionen in de bloedbaan adrenaline losmaken, raken die mensen gejaagd en geïrriteerd. Vaak is er concentratieverlies.”

Bij een langere periode van wind kan het zelfs verdere gevolgen hebben, tot aan depressie toe. „Dan wordt cortisol aangemaakt om de adrenaline in het bloed op te ruimen. In de hersenen breekt cortisol echter ook het gelukshormoon serotonine af. Zo kan een langere periode met een positief geladen atmosfeer uiteindelijk tot depressieve gevoelens leiden bij menen die daar gevoelig voor zijn. 

Wel een zeer duidelijke uitleg

Wist je dat er in de Alpenlanden zelfs een verhoogde alertheid is bij de invallende föhn....
Dat zijn er meer mensen in psychische vaak fatale nood......

Maar oké... luchtdruk, luchtvochtigheid,  elektrische lading van luchtdeeltjes.... het is allemaal van invloed.....
Men noemt het zwabberende luchtdruk...
Zwabberen..... zwabber..... schoonmaak.... Willem.....
Ahhhhhh ik snap het....
Willem was duidelijk onder invloed...
Tja....
.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten