woensdag 26 mei 2021

26 mei 2021


Dag van:
Wat stond jouw blog er gisteravond vroeg op.... krijg ik te horen...
Ja ja... dat klopt....
Ik heb weer eens een verslavend boek....
Een zeer fel begeerd boek over de doden van Parijs....
Moeilijk aan te komen... maar toen ik het vond en mijn zus eigenijk bijna tegelijkertijd vroeg wat ik voor mijn verjaardag wilde, wist ik het dus wel....
"Wandelen over Père la Chaise"....
Hoe vaak hebben we dat al niet gedaan....
Eerst ik alleen... later met Willem....
De dodenakkers van Parijs....
Bij hoeveel bekenden hebben we wel niet gestaan... maar hoeveel meer hebben we er niet kunnen vinden op dat immens grote cimetière.....
Overal liggen wel plattegronden in keurige bakjes op standaards op elke route.... maar dan nog....
"U bevindt zich hier" .......pijltje....
Waar is hier....??????
Weet je wel hoe groot dit kerkhof is.....
Hoe rijk is wel niet de geschiedenis van dit immense kerkhof met z'n complete dodenbungalows.....?!
Ik wil het allemaal weten....
Ik heb immers altijd meer het gevoel langs museumstukken te lopen dan langs graven......

En ik denk... nou daar komt het verhaal dan....
Ja.... duh.....
Nou heb ik dus 41 boeken... euh nu 42.... over Parijs....
Ik ken de geschiedenis redelijk goed mag ik wel zeggen...
En dat de Galliërs en Parijzenaars een afschuwelijk vies volkje waren, dat wist ik inmiddels....
Geen wonder dat het tegenwoordig de stad van het licht de mode en vooral ook de parfum is....
Parijs stonk.... en niet zo'n heel klein beetje maar het stonk er VERSCHRIKKELIJK....!!!
Het riool was een gootje langs elke steegje vol hobbelige klinkers, waar de poep en pies langs stroomde....

En als ik het over de Galliërs (eerste bewoners van

Parijs) of over de Parijzenaars heb.... dan heb ik het niet over de Fransman hè....
Inwoners van Parijs kun je gewoon niet met inwoners van Frankrijk vergelijken....
Het is geheel ander volk....
Er zijn heus overeenkomsten.... er zijn véél méér verschillen.....
Misschien schrijf ik daar ook ooit nog eens over....

Maar goed... ik denk dus... daar komt het verhaal....
Zo'n heerlijk romantisch zwijmelstuk....
Nee dus.... de inleiding begint voorzichtig met de stank over open riolen... wat ik dus al wist....
Maar het is inderdaad slechts een voorzichtige inleiding op wat er verder te lezen staat....
Want het Père la Chaise is helemaal nog niet eens zo oud....
Gingen er daarvoor dan geen mensen dood...?
Duh.... meer dan je je kunt voorstellen....
Aan pest, aan cholera..... aan oorlogen, opstanden, revolutie's, slechte leefomstandigheden, gebrek aan kraamzorg,  gebrek medische wetenschap,  gebrek aan van alles en nog wat....
Ze vielen bij bosjes.... want de bevolkingsgroei nam er ook steeds meer toe...
Maar er waren geen kerkhoven....
Nee heus niet...
Parijs had massagraven...
Geen sentimenteel gedoe van afscheid nemen,  geen rituelen,  gewoon hup op een kar gooien met nog een stuk of tien overledenen uit diezelfde steeg op diezelfde dag en kieper maar in een massagraf....
Geen gebedje, geen zerk of kruisje.... en al helemaal geen bloemetje.... nee, gewoon op de grote hoop....

Nou oké.... ik slik even..... maar oké....
Misschien was dat nou eenmaal zo in die tijd.... en zijn wij met de jaren sentimenteler geworden of zo....
Maar mijn mond valt weer open als ik lees dat zo'n massagraf dus gewoon open en bloot in het centrum van de stad lag....
Cimetière des Innocentes....(kerkhof van de onnozele kinderen)....
En nou weet ik niet of jullie Parijs een beetje kennen.... maar die plek was waar zich nu het grote winkelcentrum les Halles en het museum Centre

Pompidou zich bevindt....
Dat te gekke museum met die roltrappen die langs de buitenkant lopen.... en die pijpen op het plein heeft staan...
Het plein waar zich nu zoveel straatartiesten bevinden....
De plek waar tegenover Willem en ik altijd, steevast,  onze Parijs vakanties beginnen in Le Cavalier blue op de hoek....
Kaasplankje, stokbrood, wijntje....
Pas dan kunnen we verder.....

Het massagraf lag open.... de stank was ondraaglijk.... maar de Parijzenaars zijn gewend aan stank...
Toendertijd vond er dan ook gewoon de markt naast plaats, stonden de marktkooplieden er hun waar te verkopen.... en stonden de toenmalige artiesten hun kunsten te vertonen rondom de immense kuil.... terwijl de karren vol kadavers hun kramen kruisten om hun lading te lossen......
'De vleesvreter' werd het massagraf genoemd....
Katten, honden, wolven maar ook onderzoekers of medici deden zich er 's nachts te goed aan verorberen van het rottend vlees en het stelen van half verteerde lichamen en beenderen voor medisch experiment....
Mag ik even een hartgrondig GATVERDAMME laten horen....
Wat een tijden.....!!

Acht eeuwen lang leven de Parijzenaars, zonder enig, probleem, samen met hun doden......
Pas de laatste decennia van de achttiende eeuw komt men tot enig inzicht...
De wat mondigere en wijzer geworden inwoners klagen over onhygiënische toestanden....
Goh.... dan pas....
Ze krijgen daarbij steun van de,  dankzij hun experimenten eveneens wijzer geworden,  artsen die waarschuwen voor epidemieën die de in ontbinding zijnde lijken verspreiden....
Goh... wat een inzicht.....
(Wij hadden allang een lockdown gehad en in quarantaine gezeten)....
Maar goed.... in 1780 sluit de Parijse overheid het Cimetière des Innocents......
Alle botten, beenderen, knoken schedels van zo'n 6 miljoen lijken worden opgegraven en in een tijdsbestek van 15 maanden midden in de nacht naar ondergrondse gangen gebracht.....
Juist... de huidige catacomben van Parijs....
Wie daar een bezoek aan brengt ziet er een waar kunstwerk...
De botten zijn er met veel gevoel voor decorum in de meest kunstzinnige vormen te ruste gelegd....
Willem en ik zijn er één keer geweest....
En Willem wist niet hoe gauw hij er weer uit moest komen zo vreselijk vond hij het....
Al die gangen dodemensenkunst.....
Aan het eind werden onze tassen gecheckt en werden we gefouilleerd....
De logica hiervan ontging mij totaal..... totdat bij degene die naast mij stond een schedel uit de tas werd gehaald....
Mag ik wederom een hartgrondig GATVERDAMME laten horen....
Alsof er in die 241 jaar niks veranderd is....

Trouwens....
(Fontaine des innocents herinnert aan de plek)

241 Jaar hè..... dat is slechts drie generaties of zo....
Een van mijn oma's is van 1890.... het was dus in de tijd van mijn overgrootouders......
Die leefden dus in die erbarmelijke omstandigheden....

Ooooh er valt nog zoveel meer te vertellen..... want nu pas begint het verhaal van Père la chaise... en hoe het aan zijn beroemde doden en graven komt.....
Maar misschien een volgende keer...
Het was vandaag namelijk wederom een hectische schooldag met daarna nog een studie tot 21.00 uur....
Ik pak mijn boek nog even op en ga dan slapen....
Slapen...hmmmm... terwijl ik zo graag het boek uit wil lezen... GATVERDAMME.....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten