zaterdag 22 mei 2021

22 mei 2021


Dag van:
De grote dag dus...
De dag van de finale EuroSongfestival...
En zoals ik gisteren al zei: Het gaat nergens anders meer over...
Op toonloze wijze en met monotone stem begint het middag journaal met nieuws over de Gaza.... tipt een steekpartij in Amsterdam aan... vertelt niet al te overtuigend dat het niet om een terroristische aanslag gaat...
Maar dan gaat de stem omhoog,  de ogen beginnen te stralen,  de wenkbrauwen stand komt weer tot leven,  de rug trekt recht want..... ja hoor... hij mag over het EuroSongfestival vertellen....
"Vanavond finale!!!!"....

Zet ik de radio aan... hoor ik voor de 88ste keer deze week Abba's "Waterloo".....
Hoor ik de zoveelste peiling van bookmakers....
Nu schijnt Italië weer bovenaan te staan en maakt Malta kans....
Frankrijk van de kaart geveegd...?
Verveeld het nummer al...?

Mijn mobiel geeft aan toch vooral de Songfestival app

te downloaden...
Oké, oké... ik doe het...
Zat ik vroeger met de Songfestival pagina van de krant op schoot om alles bij te houden.... en na de zoveelste ruzie met mijn moeder en zus om wie de pagina kreeg, een notitieblok te voorkoming van het bederven van de sfeer....
Nu heb ik dus een app...
Een app vol info maar... als ik dan het scoreboard wil openen vragen ze me of ik even wil betalen....
En natuurlijk is daar geen denken aan...
Ik zoek mijn notitieblok wel weer op....
Punten voor zang, act en kleding en op basis daarvan de douze points.....

Willem, die vandaag de boodschappen gaat doen, vraagt nog of hij wat lekkers moet zetten op zijn boodschappenlijstje....
Zoutjes die kraken zo... dat vindt hij naar als hij muziek luistert...
Tapas dan maar...?
Het is allemaal goed Willem....

Op Facebook en andere sociale media verschijnen de eerste foto's van de outfits van Edsylia en Chantal....
Prachtig... adembenemend.... echt geweldig....


In mijn mail zie ik de update van Brainwash verschijnen...
En jawel... ook over het Songfestival...
Maar hee.... wel grappig dat het min of meer linkt naar de foto's die ik zojuist op sociale media zag verschijnen...
It's all glitter en glamour.... en dat is héél "QUEER"....
Jullie daar al eens van gehoord...?
Ik niet...
Een zomaar nieuw woord in mijn Songfestival woordenschat.... die vooral bestaat uit; valse noot, vreselijk gezongen, prachtige stem,  mooi lichteffect,  douze points, may we have your votes please, goodevening Rotterdam.... en nog wat van die zich jaar op jaar herhalende quotes...
Maar 'queer'... nee, daar heb ik nog nooit van gehoord...
Het werd geschreven door Nikki Dekker... radio maakster en schrijfster....

Nee dus niet te verwarren met Nikki de Jager van Nikki tutorials en een van de presentatoren van het festival...
Andere Nikki dus....
Maar deze andere Nikki legt in haar artikel wel de link naar mensen zoals de ene te verwarren Nikki...
(Ik ben nog wel te volgen toch?)....
Want daarmee is de term "queer" nauw verbonden....

De meeste EuroSongfestival fans begonnen net zoals ik, met een notitieblok of als je enig kind was en een makkelijke moeder had, met de krantenpagina op schoot,  met het kijken naar het Songfestival...
Ja joepie... zaterdagavond... en we mogen opblijven....
De chips en limonade binnen handbereik...
Felle discussies voerend over wat iedereen nou wel of niet mooi vond....
In mijn geval had je vooral mooi te vinden wat vader mooi vond maar.... ik had een schaduwlijstje.... mijn lijstje....

Iedereen keek... of je nou oud, jong, jongen of meisje was.....
Iedereen vond het gaaf en praatte er de volgende dag over na....
Voor velen was het vooral in de beginjaren,  een kijkje in de andere wereld waar je nooit kwam....

Vakantie in eigen land was al heel wat... Dagje Keukenhof.... 
Maar wat wisten veel mensen nou van het buitenland...?
Je had ook vroeger alleen maar je nationale zenders en kon niet bevroeden dat we er ooit 540 zouden hebben.... en overal een kijkje kon nemen op elk uur van de dag....
Meisjes dweepten wel met sterren van het filmdoek en hingen posters aan de muur...
Zelfs Anne Frank deed dat nog op haar zolderkamertje....
Jongens werden geacht later de kost te verdienen... stoer en sterk te zijn.... niet te huilen.... je alleen op zondag goed te kleden...

En juist dat maakte voor een groep jongens dat Songfestival zo interessant....
Ook zij zagen immers de glitter en glamour wereld en het spektakel eromheen..... en voelde zich daardoor aangetrokken.....
Meestal lieten ze dat niet merken... dat kon niet in die tijd....
Het Songfestival zat ook vol emotie... zowel bij zangers als zangeressen...
Sir Singleton, die onderzoek deed naar Songfestival en homoseksualiteit, een expert op Songfestival gebied, vertelt ons ook dat homo mannen, als man zijnde  veel meer tegen het niet mogen tonen van emotie aanlopen dan hetero mannen in die tijd...
Ze voelden dat Songfestival als een verademing...
Zo groeide dus de link homoseksualiteit en het Songfestival.... en zodra jongens op de leeftijd waren dat ze het huis uitgingen, begonnen ze al snel met hun eigen EuroSongfestival kijk feestjes....
De stoere sportieve look die jongens moesten uitstralen maakte bij hen plaats voor glitterpakken en niet te overdreven maar toch aanwezige glamour make-up.... maar vooral ook tonen van emotie....
In de luwte..... dat wel....

Nou werd er ooit al gezongen over verboden liefde... en ook maakte een zanger in 1997 bekend dat hij homo was maar toen...in 1998... stond daar ineens Dana.... 
Dana de transgender vrouw... de grote ommekeer was een feit....
Meer dan in alle openheid werd de boodschap die het Songfestival wilde uitstralen, duidelijk...
"Weg met de hokjesgeest"..... op velerlei gebied...
Muziek is daar een geweldig middel voor... een EuroSongfestival, dat allang niet meer zo 'euro' is,  een geweldig medium....
Zo kwam daar ook een Conchita Wurst uit Oostenrijk en de Finse Krista Siegfrit...
Zo kwamen er de stiekeme in liedtekst verstopte politieke boodschappen,  terwijl dat streng verboden is volgens de Songfestival regels...

Maar het Songfestival ondermijnt.... ridiculiseert.... doorbreekt....
Het EuroSongfestival geeft alles ruimte... alles een podium.... 
Niet alleen dragqueens, transgenders, homo of bi seksuelen.... maar ook overdreven hypermasculiniteit, jezelf als performance, jezelf als kunstobject,  als brullende leeuw, peepshow koningin of jezelf als overdreven onschuldig meisje,  wereldvrede brenger
... ofwel... QUEER!!!....
Zoals de schrijfster zo mooi zegt:
"Queer is, bovenal, een werkwoord: we zijn bezig met dingen queeren als we ons verzetten tegen het ideaal om 'normaal' te zijn in onze identiteit, onze relaties, ons uiterlijk, en ons gedrag."
Journalist Raatgever noemt het "de sta op voor jezelf" gedachte....
Vind ik ook een mooie...
En daarom kijk ik, als niet homo zijnde maar wel liefhebber van diversiteit,  vanavond met weer zoveel plezier naar dat spektakel..
Om even in de stemming te komen: Het "Te Deum"....

En toen was het zover...
Alle groepsapps op scherp.... notitieblok... Songfestival app in de aanslag.... hapjes op tafel... drinken bij de hand....
Het Te Deum..... en dan dat heerlijke kippenvel moment...

Ik heb het kippenvel dit keer ook echt overal zitten....
Wauw... die opening... Nederland in de spotlights....
Hoe gaaf is dit.....
Voor,  tijdens een na de nummers commentaar....
Kritisch meedogenloos in de familiegroepsapp..... vol humor met mijn zus....
Dan zijn mijn punten vergeven; Frankrijk, Portugal,  Malta,  Zwitserland,  Bulgarije, België, Rusland, Oekraïne, Litouwen, Noorwegen, Spanje.....
Jammer ik had San Marino ook nog wel een punt gegund....
Nu mag de jury....
Zij en ik zijn het aardig eens....
Maar dan dat televoting....
Ineens wordt alles wat klopte dit elkaar gehusseld... en ik volg het niet meer....
Ineens gaat het van kwaliteitsnummers naar lawaaipapegaaien.....

En wat gebeurd er..... hoe kan Italië nou ineens bovenaan staan... en erger nog... winnen...?
Na zo'n prachtige show, na zoveel mooie liedjes, na Glennis, Afro Jack en Duncan....na zoveel kippenvel... en dan dit einde....
De ene na de andere kreet verschijnt in de displays van de apps.....
En Marleen en ik zijn het erover eens.... als dit de Songfestival muziek van de toekomst wordt.... doe ons dan maar een senioren EuroSongfestival....
Toegelaten worden alleen A tempo en adagio nummers....
En je moet in ieder geval talent hebben, op de muziekschool hebben of een muziek opleiding gevolgd hebben....
Een decibelmeter zal dan tenslotte bepalen of je wel of niet op een podium wordt toegelaten.....
Wat kleding betreft worden in verband met hygiëne en andere niet verder te benoemen maatregelen badpakken al dan niet in zilver met strass, niet toegestaan.... en bij botox gebruik blijven mondkapjes op het podium ook verplicht....

Tjonge jongen... Italië wint... rock rules....
Ben benieuwd wat de paus hiervan vindt....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten