dinsdag 11 mei 2021

11 mei 2021


Dag van:
Laat ik eens de draad oppakken bij neef Herbert...
Je weet wel.. de neef van tante Til uit de familie Knots...
Juist ja... die neef van de speledingetjes....
Die neef waar Willem ernstige gelijkenis mee vertoont....

Onze Willem.... hij is allang niet meer van mij alleen maar van velen.... is zoals bekend, aan zijn tweede leven begonnen....
Er bleek nog een leven na 40 jaar onderwijs latent in hem aanwezig te zijn....
En voor hem hoop ik dat dit tweede werkzame leven meer dan veertig jaar mag duren, maar dan zou de man over de honderd zijn.... ik weet niet of dat nou wel zo'n goed plan is....
Maar goed dat terzijde.....
Willem is blijer dan blij, gelukkiger dan gelukkig en drukker dan ooit....
Hij denkt, filosofeert,  hij schrijft, hij preekt, hij fluit, hij gaat op ouderenbezoek,  hij leidt uitvaarten, hij interviewt, hij filmt, leest voor, gaat voor.... en tussendoor loopt hij met de honden en kijkt Netflix..... voor de twintigste keer game of thrones geloof ik....
Je snapt niet hoe de man dit in 365 dagen, 12 maanden, 52 weken, 7 dagen, 24 uur, 60 minuten kan proppen..... maar... hij doet het....!!
Of ik hem nog zie....????
Ja hoor... om te eten....!
Of ik hem nog zie zitten....????
Ja hoor..... nog steeds....!

Dat dit alles leuke onkostenvergoedingen met zich mee brengt is een aardige bijkomstigheid....
Het gaat, zoals dat nu eenmaal bij Willem werkt, om het gevoel dat het hem heeft.... en hij anderen....

En nu weer terug naar neef Herbert...
Onze Willem is dol op speledingetjes....
(Gemist)

Speledingetjes die hij, niet meer van vakantiegelden maar van zijn onkostenvergoeding nu heel leuk kan aanschaffen....
Hoog op zijn verlanglijstje stond een geluidsinstallatie....
Muziek luisteren is voor hem gelijk aan muziek maken en liefst laat hij dit ook samengaan....
Nu staat er voor zijn optredens al een prachtig handzaam apparaat dat hij overal mee naartoe sjouwt en liefst in de kamer laat staan....
Tot grote ergernis van.... juist.... mij....
Zo'n groot onding van een soundmixer versterker weet ik veel dat bij tij en ontij uit elkaar gehaald wordt zodat je twee enorme boxen en zo'n knoppending hebt staan.....
Want... ja Wampie ik kan geen muziek luisteren uit die boxjes van die computer of de tv...... dat verkracht de muziek....
(Zelfs nog niet na die nieuwe mediabox met pratend afstandsbedieninkjes speledingetje)....

Alleen..... geluidsinstallaties zijn ouderwets en uit de mode....
Tegenwoordig behoort men een soundbar te hebben....
Ik moet zeggen.... het ding oogt mij meer dan acceptabel....
Lekker smal en compact en vooral onopvallend aanwezig in je huiskamer....


Nou wil het feit dat schoonzoon ook net zo'n ding heeft aangeschaft en "Oh Willem, het geluid klinkt alsof je in de bioscoop zit, het dreunt helemaal,   je kunt ook de muziek van je telefoon en tablet afspelen en.... en... en....."
Nou had hij bij het woord 'dreunt' al kunnen stoppen want Willem is om....
Dit huis heeft een soundbar nodig....
Laat ik het nuanceren.... Willem heeft een soundbar nodig....

Geen enkel probleem.... vóór Willem ja gezegd heeft, heeft schoonzoon al een mooie gevonden...
En dus gaat het als volgt:.......
"Wampie bestel jij dat ding even en als je dat voor vanavond doet heb ik hem morgen binnen"....
En dit alles gebeurde dus op moederdag hè....
"Wampie heb je hem nou al besteld?"....
Ik zet koffie Willem...
"Wampie heb je hem nou al besteld?"....
Ik ben limonade aan het inschenken Willem....
"Wampie heb je hem nou al besteld?"....
Ga ik zo doen Willem....
"Wampie bestel nou even!"......
Ik ga eerst plassen Willem.....
"Je kan het op de wc ook wel doen toch?!".....
Je raadt het al.... tussen de verjaardagskalender en de wcrollen in bestel ik de soundbar....
Maak je dan wel even het geld naar me over Willem?....
"Ja komt goed.....!"
Dat dus......

Enfin Willem heeft zijn speledingetje....

En als ik thuiskom staat het ding er zoals de koerier hem afgegeven heeft ......
Goh Willem, ik dacht dat je hem al wel aangesloten zou hebben....
"Ja maar je weet hoe onzeker ik in die dingen ben"...
En laatst zei je nog hoor handig je was....
"Ja maar toen bedoelde ik de televisie..."
Maar dit hoort toch bij de televisie....?
En Olaf heeft je nog verteld dat het maar één kabeltje was een heeft je de aansluiting aangewezen....
"Ja maar ik vind het fijner als jij erbij bent"....

Het ding komt uit de verpakking....
Als je de doos ziet denk je dat er een installatie uit gaat komen die een compleet stadion van geluid kan voorzien....
Gelukkig is het toch dat compacte dingetje met een heleboel beschermmateriaal....
En Willem kijkt.... en kijkt.... en kijkt.... en kijkt mij aan....
"Zie je wel.....er klopt weer niks van.... dit kabeltje kan nergens in"....
Willem.....!!!!!
"Nee kijk dan.... op die soundbar zit nergens een gaatje"....
Wat staat er in de gebruiksaanwijzing....?
Willem kijkt.....
"Geen Nederlands......"
Ik zucht....
Vijf boekjes en een tekening en in één van die boekjes zal geen Nederlands staan zeker.....
Willem.... meestal staan in die boekjes drie of vier talen....
Ik pak de boekjes... en ja hoor.... in één van de boekjes staat tussen Hongaars en Noors in, het Nederlands....
"Waar dan....?"
Willem!!!!!!...... ergens in het midden....


Hij leest.... hij kijkt op de tekeningen...."Ja die dingen kan ik niet lezen!"....
Kijk... ware het nou een Ikea bouwtekening, oké.... maar hier staat de exacte foto van de soundbar met twee pijltjes....
En nadat Willem de soundbar al tientallen keren heeft gedraaid, gekeerd en van onder tot boven heeft geïnspecteerd, wijs ik hem toch maar even het gaatje voor het kabeltje aan en zeg nog..... ach ja schat, het zat ook wel een beetje verborgen hè....

Willem sluit het andere einde van het kabeltje aan op de tv....
Hij zet de soundbar erachter....
Lieverd, hij kan er ook voor hè.... het is maar zo'n smal dingetje.... en dan klinkt het vast nog mooier.....
"Och ja.... natuurlijk".....
Dan pakt hij de bijbehorende afstandsbediening....(nog zo'n kreng erbij... nu hebben we er drie)....
Hij priegelt.... hij klikt.... hij  friemelt..... hij drukt....
En dat is dus het moment dat mijn gehoorapparaten uit mijn oren geblazen worden.......
Maar dat is ook het moment dat Willem zeker weet dat hij noooooooit meer zonder zijn speledingetje kan...
Sterker nog.... dat hij niet snapt dat hij oooooooit zonder dit ding heeft gekund....
En hoppa... nog een bijbehorende box wordt erop aangesloten....

Het dreunt.... het galmt.... het echoot.....
De honden  staan op en lopen richting de buitendeur.....
Lieve honden dit heeft geen zin.... vijf blokken verder hoor je dit nog....
In Elst en Nijmegen kunnen ze nog mee genieten.....

Nou hebben wij ongelofelijk begripvolle, tolerante en nooit klagende buren.... maar als ze dit pikken, ben ik een boon.......
Maar Willem is niet meer van deze wereld.....
Wel tien keer hoor ik door het gedreun heen "Oh Wampie hoor toch eens.... Oh Wampie wat een geluid hè..... oh Wampie het lijkt de bioscoop wel.... oh Wampie dit is pas geluid...."
En om alles nog eens luister bij te zetten gaat het ding uit en aan... uit en aan.... uit en aan....
"Hoor je het verschil Wampie".....


Euh.... Willem heeft een speledingetje.....
Wampie zit boven.....
Niet dat dat enig verschil uitmaakt want de titelsound van Game of Thrones  dreunt dwars door het plafond heen....
De voetbal commentator lijkt naast mijn bed te staan......
En dus roep ik naar beneden 'zit? er ook een volumeknop op dat ding?".....
"Jahaaaaa, schreeuwt Willem terug naar boven, maar dat is zonde toch?".......

Enfin.... één  voordeel heeft het..... ik heb geen gehoorapparaten meer nodig....
Maar euh.... Willem waarschijnlijk binnenkort wel....





 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten