maandag 17 mei 2021

17 mei 2021


Dag van:
Verbeeld ik het me nou of wordt er echt uitbundiger gevlagd???.....
Ze hangen er weliswaar verzopen en sliederig bij... druipend van het regenwater... maar toch... ze hangen er...
Er zijn dus mensen vanmorgen gewoon vroeg voor opgestaan om de vlag voor hun Maxima uit te hangen....
En van wat ik uit de voorprogramma's verneem, mag ik haar wel onze bitterbal koningin noemen....
Maxima 50 en er wordt gevlagd...
Je zou grote Sarah opblaaspoppen verwachten maar..... wie weet heeft Willem Alexander die wel in alle vroegte vanmorgen staan op te blazen...
En als hij dat niet deed dan wellicht de lakeien en hofdames....
Misschien hangen er ook wel spandoeken....
50 jaar en nu niet foeteren maar wel 3x heel hard toeteren...
Geen hond die dat vanaf de grote oprijlaan van huis ten Bosch ziet natuurlijk... maar het gaat om het idee...
Lekker Hollands....
Ik vind het wel passend bij onze bitterbal etende ingeburgerde koningin....
Ik kijk uit naar het interview vanavond...

Eerst maar weer eens een dagje gaan werken..
De eerste week van nog 10 te gaan voor de zomervakantie...
Zo'n heerlijk hectische periode...
Laatste testen,  indelen in leerroutes,  overgang nieuwe klas, personeel inzetplan,  de eindevaluaties, nieuwe leerlingen bekijken voor komend schooljaar... de laatste loodjes dus....

Na twee weken meivakantie komen een aantal kinderen

weer wat timide binnen.... anderen denderen met veel bravoure naar de drempel over....
Ze zijn er in ieder geval allemaal weer.... gezond en wel...
En zoals ik ze voor de vakantie probeerde los te laten bedenk ik me nu.... " Wampie ga nou weer niet opnieuw vasthouden want straks is het de 6 weken durende zomervakantie en daarna gaan ze naar een andere klas......
Maar tja.. dan ben je een uur verder hè.... en dan is toch dat weefgetouw ook weer in de weer geweest zoals ik dat vaak noem.... en dan voel je je toch weer verweven met die kinderen en hun ouders....
Maar.... moet ik dan ook zeggen..... de vooruitgang in het verhaal is, dat ik mijn werk in de vakantie toch veel meer los kan laten dan voorheen...
Tegenwoordig voelt vakantie of weekend veel vaker als écht vakantie en écht weekend....

Op naar het interview met de koningin...
Samen met het euro Songfestival volgens mij het meest besproken onderwerp van de laatste tijd...
Hoor jij nog mensen over de formatie van de regering...????
Ik nauwelijks of niet....
Het gaat over Jeangu of over Maxima....
Half negen zitten we dan ook aan de buis gekluisterd.... en zien 5 minuten later Matthijs van Nieuwkerk met een mapje onder zijn arm richting paleisdeur lopen....
Wat zou hij nu denken.... en voelen...???

Een mooie opening die paardenbloemen pluizebollen lamp....
Het getuigd meteen van de eigenheid die dit koningspaar aan hun huis gegeven heeft....
Je zou kunnen denken dat zo'n stel in een kant en klaar, door de eeuwen heen getekend gemeubileerde paleiswoning komt.... je moet er maar van houden.....
Maar nee... direct bij binnenkomst vind je de tekenen die hen en daar waar ze staan.... symboliseren...
Van de werkkamer twijfel ik of het écht haar inrichting is....
Maar goed... wie ben ik.....

Want vanaf dat moment heb ik ook gewoon het gevoel dat ik naar 'koffietijd' zit te kijken ....
Gezellig bij Max op de koffie met een koekje....
Keuvelend over de dingen waar wij ons allemaal mee bezig houden...
Je werk, je missie, de inhoud van je leven,  je kijk op de wereld, de opvoeding van je kinderen, je relatie etc....
Ieder binnen zijn of haar omstandigheden en zij dus binnen de hare......
Binnen vijf minuten heb ik allang niet meer het gevoel naar een koningin te kijken en te luisteren maar naar een mens....
Had je vriendin kunnen zijn eigenijk wel....
(Had Willem trouwens wel gewild als ik hem zo voor de tv zie kwijlen)..... maar dat terzijde.....
Ik zie een vrouw die dichtbij de wereld en de mensen staat....
Net zoveel passie voor haar werk heeft als ik die voor de mijne en een ander voor de zijne....
Een vrouw met een heldere reële kijk op het leven maar met een zweem van idealisme.....
Heerlijk....
Ik kan me niet voorstellen dat iemand het gevoel kreeg naar een koningin te kijken die veraf van alles staat..... zoals ik dat gevoel bij Beatrix of Queen  Elisabeth wel kan hebben....
En gezin van deze tijd.... met hun eigen successen en missers.... met hun eigen zorgen en vrijheden....

Nou was bij mij de populariteit niet zo gezakt en ik ben

wat dat betreft een slechte afspiegeling van het landelijk gemiddelde......
Maar het zou toch gek zijn als morgen die grafieken niet volop gestegen zijn.....
En wat dat Griekenland en speedboot gedoe betreft.... ze blijven voor mij net zoals jij en ik dat zijn, of zouden moeten zijn voor elkaar,  met al onze eigen foutjes....een voorbeeld voor anderen.....

Heb ik nog iets gemist in het interview...?
Ja... ik had nog één vraag willen stellen.....
Namelijk wat dat ongeluk in Apeldoorn toen op Koninginnedag met ze heeft gedaan....
Maar ach..... na de vragen en antwoorden daarop over haar vader en haar zusje denk ik dat ik dat antwoord ook eigenijk wel weet.....






Geen opmerkingen:

Een reactie posten