dinsdag 15 juni 2021

15 juni 2021

Dag van:

Op de een of andere manier heb ik dit jaar een klas waar leeuwen erg 'in' zijn....
 Ik heb geen idee waarom, óf het moet zijn omdat ik dit jaar allemaal strijdertjes... vechtertjes.... met nu al een rugzakje in de klas heb...
Kinderen met een verhaal... volhouders en doorzettertjes..... waar ik diep en diep respect voor heb....
Andere jaren zijn kriebelbeestjes altijd je van het....
Nu dus leeuwen....
Hoogtijd dat we eens een dierentuin groepsproject beginnen...
We hebben heerlijk gewerkt vandaag.... en morgen gaan we verder....

Morgen... help... dan vallen niet alleen de mussen maar

vast ook de leeuwen dood van het dak...
30 Graden maar liefst...
En overmorgen nóg warmer.... met een super hoge vochtigheidsgraad....
Dan word je niet blij in een klaslokaal....

Dan zou ik willen dat ik een eend was.... met zwemvliezen... en dan de hele dag in het water liggen....

Na schooltijd lag ik heerlijk op de tuinbank....
Eten geklaard en verorbert...
Willem weer tevreden....
Kussentje in de rug... voetjes op de leuning... camera bij de hand....

En zo zwemmen er drie woerden voorbij....
Prachtig die groene koppen glanzend in de avondzon....
Ze zijn zich aan het oppoetsen....
Vrouwenjacht....????
Ze zijn met hun laatste veren bezig als er een vrouwtje aan komt zwemmen...
Het is geen vrouwtje van de vrouwenclub gisteren lijkt me...
Of die dames moeten een ladysnight hebben gehad en hebben vandaag hun gewone werkzaamheden weer opgepakt... dat kan natuurlijk....
Dan zou het er wel een van gisteren kunnen zijn....
En dan heeft ze een flinke kater..... want....
Ze komt ferm en zichtbaar chagrijnig aangezwommen....
De drie mannen komen haar schromend tegemoet...

draaien zich weer om.... vormen een mannenkring.... gaan weer wat uiteen.... en dan begint het vrouwtje op zo'n vier meter afstand zeer schel en luid te snateren....
Kwek Kwek kwekkerdekwek.... Kwek....
Nu zul je het hebben denk ik nog....
Ze zoekt een date.... juffrouw snaterbek.....
Maar wat denk je.....?
De mannen gaan nog wat verder uiteen.... kijken elkaar aan.... het vrouwtje snatert iets dwingender nu kwek kweeeeeek..... draait zich om, zwemt terug naar waar ze vandaan kwam en één van de heren volgt haar gedwee....
Niks geen date....
Thuiskomen jij luie kerel....... aan de afwas.....(of zoiets)....
Het is echt waar..... zowaar ik hier schrijf....
Dat eendenbeest snaterde gewoon haar vent naar huis.... en hij volgde lijdzaam....
Beesten lijken echt meer op ons dan we denken.... of andersom natuurlijk...


Dan richt ik mij op het vogelhuisje...
Mama koolmees en haar onverzadigbaar kroost...
Toch zit er iets van een biologisch ritme in....
Overdag wordt meer af en aan gevlogen dan in het avonduur....
Zo rond zeven uur vliegt moeders om het half uur even aan...

Ze durft wel hè... om haar jong zo lang alleen te laten...
Moesten wij eens proberen....
Er zou een leger babyfoons aangerukt worden of de wereld aan apps met cameraatjes die in verbinding staan met de babykamer....
En dat terwijl het gevaar voor baby vogels toch aanzienlijk groter is....
Honden en katten op de loer.... het vogelhuisje dat van het spijkertje kan donderen.... inslaande regenval.... de boze buurman midden in de verbouwing van zijn schutting....
Het spulletje in het huisje is nog zo klein dat je ze amper horen kunt...
Voorlopig liggen ze daar nog wel even groot te worden van moeders moeizaam gevonden babyvoeding....

En voorlopig kan ik dus nog heerlijk genieten van al die vlieguren en zorgzaamheid....























Geen opmerkingen:

Een reactie posten