zondag 27 juni 2021

27 juni 2021


Dag van:
Nou keek ik vanavond toch eens naar de betekenis van dat ene woord dat je nooit of nauwelijks hoort maar na vanavond waarschijnlijk het meest gebruikte woord van het jaar zal blijken.... DECEPTIE.....

Ik gebruik het woord receptie bijna dagelijks....
Ook het woord detectie is mij niet onbekend....
Alsmede de woorden perceptie en anticonceptie, om er nog maar twee tegenaan te gooien...
Maar deceptie..... nee... gebruik ik nooit....

Nu denk je... zo'n woord komt uit het Latijn...deceptio....
Maar nee.. het komt uit het oud Frans...12e eeuw....déception....
Toentertijd betekende het bedrog hadden de Fransen zo bedacht...

Hmmmm tot de 16e eeuw dan want daarna veranderde niet het woord maar wel zijn betekenis...
Wel even erbij vermelden dat het een afleiding is van het Latijnse woord deceptus....
Te weten geen ontsmettingsmiddel maar misleiden...
Of deceptio.....
Te weten geen Harry Potter spreuk maar ontgoocheling of misleiding....
(Dus toch Latijn???)....

Enfin... vanaf de 16 eeuw dus de volgende betekenis:
Teleurstelling.... niet voldoen aan de verwachting.... tegenvaller....
Waarom dan het woord deceptie gebruiken als we het woord teleurstelling veel vaker laten vallen...?
Waarschijnlijk omdat het zo veel beter past bij de diepgang van het gevoel van vanavond....
Tenminste .....bij mijn Willem zeker....
Het ligt zo heerlijk theatraal in je mond ook...... !

Hoe het allemaal begon...

De spanning was groot...
EK voetbal 21 en de pool gewonnen...
Vanavond erop of eronder....
Nog snel nu je huis oranje verven... of in ieder geval voorzien van vlaggetjes (wij dus niet gelukkig)....
Je gezicht in de schmink en liefst ook een complete oranje rood wit blauwe uitdossing qua kleding, schoeisel, hoofd bedekking....
Oranje koeken, wafels, popcorn, chips, bitterballen en de hele zwik op tafel...
Kratten bier, oranje bitter, aperol, crodino of toch anders echt sinaasappelsap of sinaasappel siroop in de aanslag....

Erop of eronder...
Ik voelde het bij Willem vanmorgen al voordat hij in het verre Friesland moest preken.... en ik me afvroeg of hij ook ons elftal in zijn gebed zou meenemen....
Nee zover is hij dus niet gegaan, antwoordde hij later...
Er werd eenmaal thuis weer veel heen en weer gelopen... gedrenteld.....geijsbeerd....
En zelfs thuisbezorgd.nl met de Indiase maaltijd ( ik heb nog steeds de moed niet om te koken), kon niet zorgen voor wat rust...

Hoe meer de zes op de klok naderde hoe nerveuzer...

luidruchtiger, niet alleen de buurt, maar ook Willem werd....
Het kon toch ook bijna niet mis gaan....
Zelfs al zei de Boer zelf dat het wel eens een lange avond kon worden....
Na drie gewonnen wedstrijden lag de verwachting hoog....
Wij worden kampioen met een onderbuikgevoel van "Ja toch, niet dan?".....

Soms vraag ik me wel eens af wat bij voetbal nou zwaarder weegt... het geloof of het ongeloof....
Want hoe harder ze roepen " we worden kampioen".... hoe sterker de angst en de twijfel in die onderbuik zijn best doet....

Nou meneer Frank de Boer.... het werd inderdaad een lange avond....
Waarin alles wat niet had moeten gebeuren, toch gebeurde... van gele een rode kaarten tot goals tussen de verkeerde palen....
Ofwel... we worden geen kampioen.... we gaan niet van links naar rechts maar we gaan naar huis....

De oog en mondhoeken zakten tot onder de knieën...
Het hoofd legde zich achterover...
De handen reikten naar hoge hoogtes waar het elftal zijn fans niet had kunnen brengen...
De zucht leek op een laatste ademstoot....
Er werd gezwegen en van binnen en buiten gehuild...
En dat noemen ze dus deceptie....
Ik wil daarbij aan toevoegen.... maar dat is dan geheel mijn eigen inbreng in de dikke van Dale..... dat deceptie de betekenis geniet van: Teleurstelling door te hoge eigen verwachtingen ....
Waarbij we het nog over het groepsgevoel kunnen hebben dat wellicht deze verwachting versterkt... de zogenaamde oranjekoorts....
Of over de tegenvaller in de letterlijke zin van het woord namelijk ... de bal valt in het tegenliggende doel....
En dat nog wel twee keer...

Overal hoor ik dus nu het woord deceptie...
Uit Willems mond als eerste.... maar ook op radio en tv....
En ik moet zeggen... het klinkt beter dan de krachttermen die ik meestentijds hoor gebruiken als iets tegenvalt of niet aan de verwachting voldoet...

En nog nooit heb ik zo snel zoveel oranje plaatjes vol

teleurstellingen voorbij zien komen waarin de frustratie geuit werd...
Ik zal het bij deze netjes 'het verwerkingsproces binnen de rouwperiode' noemen....

Euh... mag ik even....
Overigens wel een korte periode want rond de klok van negen was iedereen ineens voor België....
Of Denemarken... want die hadden het al zo moeilijk gehad....
Ik hoorde zelfs een meisje (jaar of 7) zeggen: "Nou ja dan ben ik maar voor Frankrijk want die hebben dezelfde kleuren in de vlag"....
Volkomen legitiem en logisch....
Vaderlandsgevoel en volkslied vergeten... het gaat uiteindelijk dus toch om het onderuit gezakt zittend voetbal kijken....
Bier en bitterballen binnen handbereik....
En zo snel gaat dat dus....

Ik wil dus vanavond ook,  waarschijnlijk tegen beter weten en alle principes van voetbalcommentatoren in,  de legendarische woorden uitspreken..... er werd geen slecht voetbal gespeeld.... 
Sterker nog... er bestaat geen slecht voetbal...
Niet nodig om hier uren en uren over na te beschouwen.... 
En voorbeschouwen zou ik al helemaal laten...
Jullie hebben namelijk gewoon jullie verwachtingen te hoog gesteld....

Zo.. en dat scheelt een hoop zendtijd....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten