zondag 6 juni 2021

6 juni 2021


Dag van:
Nou ben ik niet zo'n fanaticus als Willem waar sport betreft maar..... waar je mee omgaat wordt je toch wel licht besmet....
En natuurlijk waren er, voordat ik Willem kende, al wel sporten die mij konden bekoren.....
Ja zelfs beoefende ik in een ver ver verleden ook zelf sport....
Zo zat ik op turnen bij ODIO, op judo tot en met de oranje band bij JCO, ballet deed ik bij Yoshe Ille's balletschool,  jaren en jaren danste ik bij dansschool Wensink zelfs wedstrijden ballroom en latin,  tenniste en squaste ik op gehuurde banen van Papendal en midgetgolfde ik bij MCD....
Schaatsen deed ik,  na heel veel gedoe,  in de winter op Hartenstein en Alteveer en zwemmen de ik overal en nergens maar meestal in de Branding of in Klarenbeek.....
En dan heb ik het nog niet eens over wandelen dat elke week moest, samen met mijn ouders bij wandelclub de Zuidzomers.... jawel wandeltochten door heel Nederland voor een medaille inclusief de Airborne die ik zeker 32 keer gelopen heb....
Me dunkt..... ergens zit wel iets sportief in mij....
Ergens....... en ooit....
Zwemmen vond ik vreselijk en schaatsen kostte me drie hersenschuddingen......
Midgetgolfen kon ik erg goed maar het aller allerbeste was ik in dansen....

Willem was vooral voetbalgek...

En had zijn vader het niet tegengehouden dan had hij bij FC Twente in het eerste gespeeld want hij was gescout...
Daarbij tennist Willem niet onverdienstelijk....
Hij heeft een poosje aan hardlopen gedaan maar voor de rest heeft hij vooral sport gekeken....

Sport kijken vond en vind ik dus vreselijk....
Tenminste... zoals Willem dat doet...
Geabonneerd op ik weet niet hoeveel sportzenders naar de gewone gratis reguliere....
Willem hopt van tennis naar atletiek, van voetbal naar darten, van snooker naar hockey,  van basketbal naar rugby,  van schoonspringen naar weet ik veel....
Alleen paardrijden, wielrennen en de formule 1 daar heeft hij niks mee...

En dat heb ik dan weer....
Want die sporten vind ik naast tennissen en schaatsen dus wel leuk om af en toe eens naar te kijken...

Vandaag was het me het sportdagje wel....
Oké... en ik keek mee...

Tennissen Nadal.... en oh nee Federer stopt met Roland Garros.... die bewaart zijn reserves voor Wimbledon, zijn favoriete grandslamtoernooi ....


Formule 1.....neeeeeeeee Verstappen klapband....
Maar,  yeahhhhhhh Hamilton gaat rechtdoor in plaats van linksaf dus geen puntenverlies voor Verstappen...
Goh jammer hè Willem dat je niet wachtte op de herstart toen het pas écht spannend werd...

Voetbal oefenwedstrijd Nederland Georgië....
Welja nodig de buurtjes maar uit.... kunnen WIJ vast oefenen met juichen,  voor als het echte WK begint ....
En dat kon dus.... 3-0.....
Tjonge Willem toch sneu dat je bij de 1-0 koffie ging zetten omdat het zo'n slechte wedstrijd was...

Atletiek.... en nog nooit een vrouw zo hard zien lopen als onze Hassan....
Dat klopte ook wel want ze liep een wereldrecord...
Gemist Willem.... wat jammer nou dat je nét  de honden uitliet....

Enfin.... ik keek vandaag sport....
En de emoties vlogen je om de oren....

Komt bij mij dus meteen de vraag op " Wat is

schadelijker, winnen of verliezen?"......
De Dao Je Jing zei ooit:
Waar twee even sterke legers met elkaar strijden, 
Rouwen ook de overwinnaars....
Ene Ruud Moors van Moorsmagazine zette me verder aan het denken...
Hij zegt namelijk;
Wat mij opvalt als ik foto’s zie van sporters die fanatiek bezig zijn met winnen is de gepijnigde en chagrijnige uitdrukking op hun gezicht. Wat een tegenstelling met iemand die in vervoering muziek zit te maken. Als een musicus in de ‘flow’ zit, dan kun je zien dat hij of zij zit te genieten, als een sporter in de ‘flow’ zit, is het alsof hij of zij de pijn aan het verbijten is.
En ja, inderdaad... winnen als doel is eigenijk veel minder leuk dan het spel of de sport spelen zelf....
Vind ik dan.... Willem denkt daar compleet anders over hoor... die gaat alleen maar voor winst...
Maar wat wij je nou eigenlijk als je wint...?
Materie?...
Reputatie?....
En hoe vergankelijk is dat wel niet....

Nou heb ik vooral bij voetbal altijd al een vreselijke ergernis...
Het geld dat ermee gepaard gaat... de materie. 
Als ik daaraan denk...
Waarom zou je exorbitant extreem veelvuldig bezopen meer willen bezitten/ verdienen dan dat je nodig hebt om gewoon een leuk... oké als topsporter misschien een beetje extra leuk... leven te leiden...
Weet je wel hoeveel en hoe erg dan jouw exorbitant  veel te veel aan 'materie' ten koste gaat van andermans bestaansrecht....
Is je winst dan niet schadelijk voor de samenleving...
(En nou heb ik het alleen over sporters aan de top maar er zijn natuurlijk met mensen aan de top.... euh raden van bestuur van bijvoorbeeld booking.com.??!!)...

En die reputatie????.......
Hebben mensen je meer lief als ze voor je staan te juichen... naar je opkijken omdat je een bal in een doel schiet.... meer dan een ander die dat niet doet. 


Begrijp me niet verkeerd hoor.... ik heb ontzettend respect voor topsporters.... net zoveel voor jou die alleen zonder man verder moet... of voor jou die leeft met die ziekte waar je nooit over zeurt.... of voor jou die in je eentje voor een gehandicapt kind zorgt en twee banen hebt.... of voor jou die voor dag en dauw met een prikkertje de parken ontdoet van vuil dat de ander heeft laten liggen.... en voor degene die met gevaar voor eigen leven de storm op zee trotseert om die drenkeling te redden.... voor jou die haar ouders mee op vakantie neemt omdat zij dat niet kunnen betalen.....of gewoon jij die dit leven leeft, al een wedstrijd op zich.....

Waarom kan sport toch niet gewoon een fijn spel zijn.... waar winnen en verliezen een simpel onderdeel zijn van dat spel..... en geen doel op zich omdat er knikkers te winnen of te verliezen zijn....
Dan kun je ook elkaar het winnen weer gunnen.. of meeleven met verlies....dan wordt het weer sport en spel.... zonder dat het door de knikkers vernietigd wordt.....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten