woensdag 2 juni 2021

2 juni 2021


Dag van:
De hectiek in het onderwijs.....
In het speciaal onderwijs in mijn geval...
Je denkt,  er staat gewoon een juf voor de klas met een aantal bloedjes van kinderen die ze staat les te geven...
En dat is ook zo...
Tenminste... ze doet haar best.... en vaak lukt dat ook...
Het speciaal onderwijs vergt alleen voor ieder kind in die klas een andere ondersteuningsbehoefte.....
Nou is er mijns inziens sowieso geen gemiddelde kind, maar in het speciaal onderwijs bestaan ze al helemáál niet en er bestaat daar ook geen geen klassikaal lesgeven, geen kindertjes die achter tafeltjes allemaal uit hetzelfde boek, hetzelfde hoofdstuk lezen of dezelfde rij sommetjes maken....
Elk kind heeft een eigen taak en heeft een eigen instructie nodig want.... een heleboel communiceren niet of anders....
Elk kind heeft zijn eigen balans/momenten van inspanning en ontspanning.... zijn eigen prikkelverwerking.... tempo... niveau.... beperkingen.... talenten...
En dat alles staat allemaal beschreven...
Daarbij heeft elke hulpverlener of hulpverlenende instantie een eigen verslag, onderbouwing, rapportage nodig....
Daarbij zijn er vooral binnen speciaal onderwijs met speciale kinderen ook heel veel bijkomende problemen....
Thuissituatie, maatschappelijke omgeving, sociaal emotioneel gebied, leergebieden, fysieke ondersteuning, medisch,  gezondheid... noem maar op...
En ook dat staat allemaal beschreven.... is qua ondersteunings uren helemaal uitgekiend....
Een paar keer per jaar bekijk je met een compleet zorgteam of je op de goede weg bent...
Aan het eind van het schooljaar komt dan de uiteindelijke eindevaluatie... van dat ALLES!!!!....
En in die periode zitten we dus nu....
Maar je wilt binnen alle coronaregels ook nog iets van een schoolreisje, teamuitje, afsluiting....
Collega's nemen afscheid... nieuwe collega's hebben hulp nodig bij deze manier van evalueren....
Ook de vakgeledingen, externen,  willen evalueren..... en och ja... er staat nog een studiedag gepland...
De leerlingen voor volgend jaar moeten nog ingedeeld...
Dat als móet en de rest gaat gewoon door.... crisisgevallen.... andere problemen.... les voorbereiding... oudergesprekken... studie....seo sociogram maken....

Ofwel.. hou je hoofd koel....

Geen wonder dat ik even niks van ontstoken ogen wil weten... 
En niet dat de groene vuilnisbak een scheur heeft waarvoor gebeld móet worden naar de gemeente....
En ook niet dat de randjes van het grasveld niet gemaaid zijn....
Niet dat Jan de fruitman langskomt...
En al helemaal niet dat de hond ook een wondje boven zijn oog heeft....
Nee, ik wil ook niet op tijd thuis zijn omdat manlief naar Middelburg gaat en de honden anders te lang alleen zijn....
Ja, ik spring een gat in de lucht als de arts belt dat de tweede vaccinatie naar voren wordt gehaald en ik 24 juni voor de tweede keer mag in plaats van eind augustus...
En ik wil ook niet weten hoeveel manlief is afgevallen......

Je kan de pot op... ik ga naar het winkelcentrum....
Nu even ik en mijzelf...!!!
Mensen doe dat NOOIT als je in zo'n bui verkeerd....
Ik deed het dus wel....
En ik kom thuis...... met een..... jurk vol luipaarden.....
In de winkel, waar ik notabene mijn klassenassistente die duidelijk aan hetzelfde toe was, tegenkom in het pashokje tegenover die van mij, koop ik onder de opmerkingen "Oh wat staat die u leuk'...."tjonge mevrouw die staat goed" .... notabene een jurk van satijn....vol luipaarden of panters..

Nee niet de luipaard print... echte heuse luipaarden/ panters... ik hou die krengen niet uit elkaar....
En thuis denk ik..... wat heb ik in godsnaam gekocht....
Waar ben ik hemelsnaam mee thuisgekomen....
Hoe heeft het kunnen gebeuren dat ik zoiets heb kunnen kopen....
Mijn gejaagd jaag gevoel.... mijn "Ik hou dit heus wel vol want ik ben sterk"... strijdlustig....
Mijn...."Ik heb uithoudingsvermogen...."
Mijn ik en het luipaard/de panter in mij....

Ik troost me maar bij de gedachte dat ik hetzelfde had kunnen doen als ik over acht weken uitgeblust en uitgeteld .... doodmoe van die laatste loodjes. dezelfde winkel in had kunnen lopen.....
Ik wil niet weten wat voor afbeelding er dan op de jurk van mijn keuze had gestaan....



2 opmerkingen: