vrijdag 4 juni 2021

4 juni 2021


Dag van: 
Ja, ja... een blog maar weer....
Soms heb je echt van die dagen van 'waarover nu weer?'.....
Dan heb je gewoon alleen maar een lazy friday achter de rug....
Zo'n vrijdag dat je een afspraak had, die je af zei omdat je zou werken,  wat achteraf niet hoefde.... en dus slaap je maar even uit tot half 12....
Best wel erg met al dat mooie weer buiten...
En zeker als je weet dat het het weekend weer slechter gaat worden....
Dat wordt dan zo'n vrijdag dat alles traag op gang komt.....
Als er al wat op gang komt dan.... want eigenijk gebeurt er niks....

Een spirituele medemens zou zeggen dat ik Zen bezig ben....
Dat ik nu mijn meditatieve momenten heb...
Dat ik verkeer in mindfulness staat....
Eckard Tolle zou zeggen dat ik in het 'NU' sta....
Dan heb je nog de toepasselijke kreten zoals zelfcare.... energie balans... positieve self-talk.....task switching..... zelf-compassie....
Nou... ik noem het gewoon 'ff lekker bijkomen na een drukke week'....

Maar natuurlijk hebben al die goeroes gelijk....

Ik ontspan me te pletter met mijn kont op de ene en mijn voeten op de andere tuinstoel....
Mijn kop in de zon.... haakwerk onaangeroerd op schoot...
En mijn oren die verfrissende overuren draaien...
Nu niet meer het kindergeschreeuw,  telefoongerinkel,  app of andere sociale media geluiden, overleggen of vergaderingen enzovoorts....
Ik hoor alleen maar vogeltjes....
En nog meer vogeltjes....
En ik wou dat ik elk fluitje van iedere vogel zou kennen...
Het is echt een concert.... een Babylonische fluit verwarring....
Maar ik herken alleen de merel, duif, eend en verrekte meerkoet met zijn schel irritante klik geluid....
Wat zouden ze toch allemaal tegen elkaar fluiten...
En zouden verschillende vogels elkaars taal verstaan...?

Vogels bakenen hun gebied af middels hun gefluit...
En potentiële aanbidders of aanbidsters weten dat ze beschikbaar aanwezig zijn....
Wat ik niet wist is dat dezelfde vogels in landelijk gebied andere klanken hebben dan in stedelijk gebied...
In landelijke gebieden gooien ze er tonen uit die in steden verloren gaan....
En ja, vogeltaal is een, zij het primitieve, taal...
Ze kunnen eenvoudige boodschappen doorgeven aan soortgenoten.....
Hun communicatie bestaat uit alarmeren,  concurreren,  lokken,  elkaar op voedselbonnen wijzen,  de taal tussen moeder en jong....


Maar heel grappig is het dat vogels ook vooral stil kunnen zijn...

In de lente zingen ze de longen uit hun lijf om partners te vinden...
In de zomer hoor je steeds minder als ze op hun eitjes broeden...
Tja dat kan je je maar beter koest houden om vooral niet op te vallen voor potentiële jagers op je kroost.....
Dan krijg je weer een periode van vogel kakofonie... de eitjes komen uit, de jongen moeten worden gevoed en die laatste kunnen schreeuwen om een maaltje....
Ook in de nazomer zijn ze stiller...
Ze bereiden zich voor op de vogeltrek in de herfst...
Ze bewaren liever hun fluitreserves voor de tocht.....
En in de winter hebben ze het te koud...
Nu is dus precies het juiste moment om al die heerlijke vogelgeluiden tot je te nemen.....

Vogels hebben een heel repertoire aan geluiden...
Jon Young, naturalist en vogel expert heeft ze onderverdeeld in 5 categorieen:....
  • Liedjes - de kenmerkende geluiden die ze gebruiken om territorium te verdedigen en partners aan te trekken.
  • Companion calls - de geluiden die vogels gebruiken om met elkaar te communiceren tijdens het voeren of reizen
  • Jeugdig bedelen - het "ik heb honger!" geluiden die kuikens en jonge vogels maken om ze door volwassenen te laten voeren
  • Agressie - het geluid van vogels die hun territorium verdedigen tegen andere binnendringende vogels
  • Alarm - het geluid dat wordt gemaakt bij het uiten van alarm over een bedreiging.
  • Dat zijn er toch nog wat....
    Ik vrees dat de mens er helaas iets meer heeft...

    Vogelzang bestaat uit reeksen geluiden die in een

    specifieke volgorde kunnen voorkomen...
    Het idiote of eigenijk mooie is dat een vogelgeluid al min of meer in de vogel zit ingeprogrammeerd...
    Ze hebben dus geen voorbeeld nodig zoals wij mensen...
    Groeit een baby op in Engeland dan zal het Engels spreken terwijl een baby in Frankrijk Frans gaat brabbelen... gewoon omdat ze die taal om zich heen horen...
    Maar... legt de moeder koekoek haar ei in een spreeuwen of koolmezen nest dan zal het koekoeksjong noch spreeuws of koolmees' gaan fluiten... die zegt gewoon direct "koekoek"....

    Enfin... er is veel te vertellen over de vogelgeluiden die overigens du moment dat ik dit schrijf afgewisseld worden met het geluid van... ja daar heb je ze weer.... de brulkikker...
    Ik heb trouwens een onwijs leuk en hilarisch artikel gevonden waarin een complete lijst staat met ezelsbruggetjes om vogelgeluiden te herkennen...
    Toen ik het me probeerde voor te stellen lag ik al in een deuk......
    Maar ik ga het morgen wel uitproberen...
    Ik begin met de houtduif..."m'n opoe is dood, m'n opoe is dood"....



    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten