donderdag 10 maart 2022

10 maart 2022


Dag van:
Project mode....
Vier weken lang door de hele school heen wordt er over mode gedacht, gewerkt, gezongen, geknutseld en getekend....
Door de intercom schallen s morgens liedjes over kleding, we maken elkaar complimentjes, er zijn voorstellingen voor alle leeftijden en niveaus .... er zijn ook speciale thema mode dagen....
Gelukkig loop ik de pyama dag mis maar vervolgens ben ik wel de sjaak als gekke harendag er is.....
En vandaag dus blauwe dag....

Vanmorgen voor de kledingkast toch even een dilemma...
Welke blauwe jurk of rok met blouse gaat het worden...
Waar liggen mijn blauwe panty's....
Oh en mijn blauwe laarsjes pakken... mijn nagels blauw lakken en natuurlijk een blauw sjaaltje en blauwe oorbellen...
Blauwer dan dit kan gewoon niet..
Ja.... misschien blauwe oogschaduw nog... maar dat staat mij niet....
Ik sta voor de spiegel en zie blauw.... en blauw genoeg...!

Ook wel te gek om te zien hoe alle kinderen en collega's

in het blauw zijn uitgedost...
Een grote blauwe golf door de school...
En voor die er vergeten is iets blauw aan te trekken, zijn er de grote blauwe vuilniszakken...
Gat erin... hoofd erdoor.. en blauw ben je...!
Blauw staat ook jou!!....

Blauw...
Blauw is de kleur van de lucht en de zee.....
Het wordt vaak geassocieerd met diepte en stabiliteit.....
Het symboliseert vertrouwen, loyaliteit, wijsheid, zelfverzekerdheid, intelligentie, geloof, waarheid en de hemel.....
Blauw wordt beschouwd als gunstig voor de geest en het lichaam......
Het vertraagt de menselijke stofwisseling en produceert een kalmerend effect.......
Blauw is een mannelijke kleur......
Ook onderdrukt het de eetlust.......

En nou weet ik niet of het écht komt omdat door de hele school blauw heerst, maar rond elf uur heb ik twee slapende leerlingen die heerlijk in twee hoeken van de klas liggen te maffen terwijl de anderen onder de blauwe lucht buiten spelen...
Rond twaalf uur heb ik half volle broodtrommels van kinderen die hun brood of krentenbol niet meer hoeven...


Blauw staat ook jouw...
Blauw doet wat met jou!....

Natuurlijk heb je dan als juf een lesje blauw gemaakt... inclusief koekiemonster en smurfen....
En natuurlijk met het prentenboek van blauwtje en geeltje die samen groen zijn....
Daarbij de slimme opmerking dat de blauwe lucht en gele zon voor groen gras zorgen....
Kijk... dat zijn nou onze leerlingen....!!!!

Kleuren spelen een grote rol in het gevoel dat we ergens bij krijgen.....
Deze kleurassociaties worden onder andere gevormd door cultuur, mode, ervaring, persoonlijke voorkeur en kleurbeleving.....
Ons geheugen is vatbaar voor visuele prikkels en daar is kleur er een van.....
Hoewel er geen wetenschappelijke bewijzen zijn voor het effect van kleuren, worden er wel eigenschappen en uitwerkingen aan toegekend......
De betekenis en werking van kleur is heel persoonlijk.....maar er zijn ook overeenkomsten in kleurbelevingen.....

Het is niet vreemd dat ik vandaag, ten tijde van de

oorlog in Oekraïne denk aan het blauw in de vlag van dit land...
Kleuren op de vlag zijn immers symbolen
Volgens de meest gangbare theorie staan de kleuren op onze eigen vlag bijvoorbeeld symbool voor wat mensen vroeger zagen als de 'natuurlijke' opbouw van de bevolking......
Het rood zou staan voor het volk, het wit voor de kerk en het blauw voor de adel.
Aaaah vandaar dat we het zeker hebben over blauw bloed....
Het gewone volk moest in het zonlicht op het land werken, waardoor ze een donkerdere huid kregen, waar de aders niet doorheen konden worden gezien......
De term "blauw bloed", zou voorts uit het Spaans komen: sangre azul hadden diegenen die een blanke huid hadden en wier aderen dus goed te zien waren......
(Bron: Wikipedia)

Maar nu de vlag uit Oekraïne die dagelijks wel ergens op ons netvlies terecht komt.... en brandt.....
De vlag bestaat uit twee horizontale banen; een blauwe boven en een gele beneden.....
Geel en blauw zijn door de geschiedenis heen de nationale kleuren van het land geworden.....
Er is niet echt een betekenis voor, maar volgens veel Oekraïners staat het geel voor de uitgestrekte graanvelden en symboliseert dat dat Oekraïne een lange landbouwgeschiedenis heeft....... en het blauw voor de hemel en de oceaan  en dit symboliseert dan de vrijheid en soevereiniteit. .....


Vanmiddag sta ik bij de Hema...
Ik ben op zoek naar die ronde dozen om een kinder verjaardagstaart omheen te haken....
Ik heb er al een paar maar ik mis een grote...
Ook de Hema heeft ze niet... maar wat ze wel hebben is een slacentrifuge....
En laat die nou net de maat hebben die ik zoek..
En heeeeej... wie ziet onder de gehaakte rand nou dat het een slacentrifuge is....

Ik haal ook maar meteen brood....
En daar krijg ik dat unheimliche gevoel weer terwijl ik voor de taart en brood afdeling sta....
Dat gevoel dat ik hier zomaar in vrijheid mijn brood sta te kopen en die meneer voor mij maar geen keuze kan maken uit de veelheid aan taartkeuzes in de vitrine...
Zo'n lieve oude meneer en de ongeduldige dame achter de toonbank....
Dat gevoel dat daar in Marioupol die wanhopig huilende huisvrouw staat die geen water heeft....geen gas en waar het maar  niet warmer dan 10 graden in haar huis wil worden....
Waar geen brood of welk eten dan ook in de winkel is.... laat staan dat ze moeite moet doen om een keuze te maken om welke taart ze zal meenemen....
Maar daarachter dat gezicht van die man....
Vastberaden zijn land niet in de steek te laten...
Naast het blauw dat vrijheid en soevereiniteit symboliseert moet ik denken aan hun volkslied...
Het bestaat al heel lang....
Het bijzondere aan dit lied is dat de tekst al stamt uit het jaar 1862,  geschreven door een dichter.... en de muziek pas een jaar later gemaakt werd in het jaar 1863...... gecomponeerd door een priester.....
In 1917 werd het tijdens de revolutie aangenomen als nationaal volkslied.....
Oekraïne werd weer opgenomen in de Sovjet Unie en toen werd het verboden maar..... ten tijde van de perestrojka kwam het opnieuw tot leven...
En hoe levendig is de betekenis van de tekst nu niet....

Nog is Oekraïens glorie niet vergaan, en niet haar vrijheid,

Nog glimlacht ons, jonge broeders, het lot toe.
Verdwijnen zullen onze vijanden als dauw in de zon,
en ook wij, broeders, zullen heersen in ons eigen land.

Onze ziel en ons lichaam zullen wij geven voor onze vrijheid.
En wij zullen tonen, dat wij, broeders, van het geslacht der Kozakken zijn.

Onze ziel en ons lichaam zullen wij geven voor onze vrijheid.
En wij zullen tonen, dat wij, broeders, van het geslacht der Kozakken zijn.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten