zondag 6 maart 2022

6 maart 2022


Dag van:
De afgelopen jaren zijn een rollercoaster.....
En ik kan helemaal niet tegen achtbanen....
Vroeger kon ik álles; klimmen in bomen,  op hoge uitkijktorens,  achtbanen in....
Na mijn eerste bevalling  zo'n 39 jaar geleden ontdekte ik dat ik ineens hoogtevrees had....
Na mijn TIA zo'n 24 jaar geleden kon ik nog niet eens om mijn as draaien, laat staan dat ik nog in een achtbaan kon...
En nu zit ik notabene in een rollercoaster....
Een achtbaan van corona en een dichtbijzijnde oorlog....
En van wie weet wát er nog allemaal boven ons hoofd hangt...

Maar als het daar nou bij bleef...
Het is echter ook nog eens zo dat de hele technische vooruitgang zo snel gaat dat je het niet meer bijbenen kan....
In één schooljaar wissel ik, ik weet niet hoe vaak van systemen,  software aanpassingen,  apps die ook om  de haverklap weer anders werken en waar dat knopje nét op een andere plek zit terwijl je juist nét gewend was aan die vorige nieuwe plek...
Ik zoek naar superlatieven van nieuw, nieuwer, nieuwst, supernieuw, ultranieuw.... en dan?.....
Maar ik kom niet verder dan dat ik het maar 'wéér anders' noem.....
Ik zoek naar superlatieven van erg,  erger, ergst, mega erg, giga erg.... en dan?.....
Maar ik kom niet verder dan 'anders ergst'.....
En aan de andere kant wordt mooist, mooier en mooi een.... tja, ach leuk.... en neemt dus af in waarde....
Alsof er steeds weer een sluier over al dat moois geworpen moet worden...

Ik denk terug aan de favoriete tekenfilm van mijn zoon

en dochter vroeger....'De troetelbeertjes'.....
Vooral mijn zoon was erg fan... mijn dochter was nog maar zo klein... die hield nóg meer van de badstof ringrammelaar van de Hema....
Maar die troetelbeertjes....kennen jullie die nog.....?
Ik geloof dat op de smurfen en David de kabouter na dat een van eerste film helden waren waar ik alle merchandising van kocht....
Of ze nou van kunststof of van zachte pluche waren, mijn kinderen kregen ze....

Elk troetelbeertje kwam in zijn of haar eigen kleur en had een speciale prent op zijn of haar buik en ze woonden in Troetelland......
Deze magische plek bestaat uit wolken en regenbogen..... 
De Troetelbeertjes waakten over alle kinderen over de hele wereld........Als het ‘Troetelbeer Alarm’ te horen is, dan wisten de beertjes dat ze in actie moeten komen!..... Het motto van de Troetelbeertjes is: ‘Vertroetelen is alles dat telt’.....
Met de spreuk "troetelbeertjes straal" voerden zij dan elk hun magie uit.......
Dit gebeurde in de vorm van gekleurde stralen met daarin de prenten van de beertjes die dan uit hun buikjes kwamen.......
Zo was er een Zonnebeertje, Knuffelbeertje, Wensbeertje, Hartebeertje, Lachbeertje, Brombeertje, Slaapbeertje en Geluksbeertje.......


Het gebeurde vaak dat ineens alle kleur erg was...
De wereld zag er grijs, grauw en somber uit....
En nét als bijna de grauwsluier de wereld zou overnemen, kwamen de troetelbeertjes.....
Dan hoorde je "troetelbeertjes straal!!!!!!"...... en overal kwam de kleur weer terug en werd iedereen weer blij en lief voor elkaar...
Het kwaad was verslagen...

Eerlijkhart.......ze was de mentor van de andere troetelberen en de meest zorgzame...... ...Dagdroombeertje. ...Brombeertje. ...Feestbeertje. ...Geheimbeertje. ...Eerlijkheidsbeertje. ...Kampioenbeertje. ...Geluksbeertje..... Vriendbeertje....
Waar zijn ze gebleven......?
En wat heb je nou meer nodig in het leven dan die 9 beertjes....
Negen knuffelbeertjes die hun buikjes stralen tegen een klein virusje en daarna even over de tegemoetkoming naar Rusland hoppen om men hun buikjes tegenover Poetin te gaan staan.....
Kijken of hij dan nog zo'n held is om een kalashnikov op ze te richten... of iemand daar opdracht toe te geven....

Maar ach... ben ik nou niet op een haar na nét zo naïef als Poetin dat ik de geschiedenis wil herschrijven...
Dat vroeger alles mooier, groter, liever, beter was....
Liefde en vriendschap, eerlijkheid, geluk, feest, dagdromen, zorgzaamheid is immers van alle dag.....

Ik denk dat ik maar weer troetelbeertjes ga sparen....

En nee, dit is niet het begin van mijn dementerende jaren.....!

Troetelbeertjes songtekst:
Als je kunt dromen van, geloven in mensen 
Kussen met, lachen bij degeen die je vind
Dan merk je 's middags, 's avonds elk moment
Is een goed moment voor nog een vrind

Kun je dus houden van, zorgen voor, helpen bij, denken aan
Geven om man, vrouw of kind
Dan merk je 's middags, 's avonds elk moment
Is een goed moment voor nog een vrind

Waarom wacht je toch
Het is een goed moment voor nog een vrind




Geen opmerkingen:

Een reactie posten