zaterdag 19 maart 2022

19 maart 2022


Dag van:
En geloof maar dat ik van die zaterdag ga genieten seint mijn hoofd naar de rest van mijn lijf dat nog in bed ligt, maar de zon door een spleetje tussen de gordijnen ziet piepen......

Mijn bed is mij heilig....
Het donzen dekbed voelt als een nestje...
De klanken van Norah Jones klinken zacht door het oordopje in mijn rechteroor....
Ik speel nog een verslavend spelletje op mijn mobiel...
De verslaving zit 'm in het feit dat ik goed in dit spel ben en steeds weer dat gevoel krijg van overwinning op een level dat je dan weer zo'n euforisch gevoel geeft... er mislukken immers al zo veel dingen in het leven...

Toch zijn gelukkig de zon en het tjilpen  van de vogeltjes na hun ontbijt sterker dan het spelletje...
En met een sprong sta ik even later dan toch naast mijn bed...
Niks geen make-up vandaag... alleen wat zonnebrand crème....
De ferme wind waar de weerman het over had gister, komt uit het oosten...
Als ik nou in het hoekje bij de kist vol tuinkussens ga zitten, heb ik nergens last van...

Misschien kan ik vandaag alvast wat aan bruinen... of

voorbakken....
Ik heb een prachtige trouwjurk gezien.... en als die past en mooi staat dan kunnen de schouders en rug wel wat kleur gebruiken.....
Maar laat ik eerst die schouders maar eens blootstellen aan de zon dan komt die rug nog wel een andere keer...
Alles op z'n tijd.....

Het is heerlijk in de zon..
En het kleine beetje wind dat ik voel is dan ook meer dan welkom....
Ik pak geen boek.... en nee ook mijn haakwerk laat ik binnen...
Ik doe helemaal niks...
Behalve dan achterover liggen... benen op een stoel voor mij... koffie op tafel.. 
Dit is nou weekend....


De ekster neemt een bad....
Niet zoals ik dat zou doen... nee,  nee... ze hipt in het water, schudt haar veren los... hoopt weer op een tak....dan weer in het water.... wéér op de tak en wederom in het water...
Ik zie me al telkens in en uit mijn eigen badkuip klimmen... dat zouden pas fitness oefeningen zijn op je oude dag....
Dan nog een luid gekras krakra..... en en is ze...

Ook de zwanen,  eenden en ganzen zijn vertegenwoordigt.... alsmede de waterhoen en de meerkoet....
Ze zwemmen veelal single...
Ik neem dus aan dat het mannen zijn en dat de vrouwtjes ergens broeden...

Dan zit ik ineens een piepklein kopje uit het vogelhuisje

in de tuin komen...
Zou het écht....?
Zouden de koolmeesjes alweer huisvesting hebben gevonden in ons vogelhuisje...
En kijk.... dat komt de aanstaande vader aan... hij brengt zijn vrouwtje eten...
En hij is vast niet zoals Willem naar de Chinees geweest.....
Broedduur 13-15 dagen.......
Je moet er toch niet aan denken hè, dat je als aanstaande moeder zo'n twee weken in zo'n donker hokje zit te broeden....
Geen enkele afleiding... niks... behalve dan je partner die af en toe even langs komt met eten....
Geen radio om te luisteren, geen tv om naar te kijken, geen libelle of margriet om te lezen....
Geen brei of haakwerkje.....
Niks... helemaal niks.....

En dan komt dat spul uit....

Mooi niet dat je dan eindelijk in vrijheid en blijheid kan gaan rondvliegen.....
Dan moet je mee om voedsel te zoeken.... die lange, lange weken.....
Kuikens worden wel gevoerd door beide ouders......
Paps doet mee dus....
Jongen zitten 18-21 dagen op het nest......
Nadat ze zijn uitgevlogen, worden de jongen nog 2-3 weken gevoerd.......
Maar goed... Dan  ben je er ook vanaf....
Acht weken vader- en moederschap.....

Het is genieten buiten...
Mijn lijf krijgt inmiddels de gewenste kleur...
Waar de zon draait, draai ik mee....
Maar als de zon achter de daken verdwijnt,  koelt het ook weer flink af....
De rust keert ook op het water terug....

Het leven is goed!!....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten