vrijdag 11 maart 2022

11 maart 2022


Dag van:
Allerlei inhoudelijke termen zijn er op het woord juf los te laten; verzorgster, opvoedster, babysit, politieagent.... maar écht vandaag kwam er wat mij betreft een term bij..... leeuwentemmer.....
My oh my hoe kunnen een stel kleuters bij elkaar zo losgeslagen zijn.....
Ja tuurlijk geef ik de schuld aan het mooie weer...
En tuurlijk geef ik de schuld aan vrijdag, de laatste dag van de week en vooral dus de dag vóór het weekend....
Maar dat is niet de issue....
Hoe tem ik tien wilde dieren zonder kooi.....?

De alweer overheerlijke smoothie van ons management (lang leve het feit dat we parttimers hebben en er dus twee keer deze lekkernij wordt uitgedeeld), helpen niet...
En zelfs de slagroomtaartjes (tjonge wat een dankbaarheid) die we namens het bestuur krijgen niet.....

Al snel kom ik erachter wat dan wel...
Aan het werk zetten dus.....
En liefst zoveel mogelijk en zo snel mogelijk achter elkaar... zonder tussenpozen....
Knippen, plakken, kleuren, en eentaakdozen......

En dan 's middags een lange wandeling maken....
Ook goed voor juffen overigens....
Heerlijk banjeren over het vóór mij zo bekende terrein waar ik al sinds mijn tiende of zo kom......
Langs het belevingspad... de kinderboerderij.... de manege.... en zelfs het koetsje waarop ik die eerste kus van dat eerste echte vriendje kreeg....
Een leuk tochtje....

Dan toch eindelijk weekend...
Niet alleen voor hen maar ook voor ons....
Moge de zon toch alsjeblieft ook op zaterdag en zondag nog een beetje blijven schijnen....

Dan kom je thuis....
De ramen gelapt en stof gezogen ....
Lang leve mijn nijvere schat....
En dan....."euh Wampie.... wij hadden toch ook Pathé thuis in ons zenderpakket?".....
Ja dat hebben wij.......
"Oké... want euh ik zag dat daarop de nieuwe James Bond film staat....."

Aha.....
"Ja, en nou dacht ik, als we nou eens...... maar ik weet niet hoe ik in moet loggen"....
Nou Willem zó... en ik geef hem gebruikersnaam en wachtwoord.....
"Goh Wampie..... dat moet je betalen"....
Ja Willem dat moet je in een gewone bioscoop ook hè....
"Maar er staat geen budget op je virtuele portemonnee"....
Goh... wat vervelend....
"Kan jij misschien......."

Enfin, je snapt het al...
Wij keken vanavond naar de bijna drie uur durende film No time to die.....
En ach... James Bond kijken is voor mij geen straf.....
Ik heb ze allemaal gezien....
Ik kan me zelfs zoiets herinneren als dat mijn vader dat een onderdeel van de opvoeding vond....

Oh wauw, wat begint deze spectaculair....
We zitten er direct helemaal in....
De ene achtervolging na de andere...
De ene plot na de andere...
En dan niet zomaar... maar met zo van.... wie had dat gedacht...
James Bond heeft een dochtertje.....

Een dochtertje met dezelfde meest intens blauwe ogen als papa zelf......
Alleen dat einde.....
Dat vreselijk onverwachte einde.... zeg maar definitieve einde.....
Het einde ook van mijn allerfavorietste Bond ooit.......
Laat ik het zo zeggen.... ik hoef vanavond mijn make-up er niet meer af te halen.....
Die is met de tranen weg gevloeid....

"Tja, zegt Willem dan als hij zelf ook zijn laatste traan weg pinkt, je kon ook wel zien dat hij oud  is hoor die Daniel Craig"....
Dit kan hij niet menen.... dit moet een opmerking zijn die louter en alleen op jaloezie gebaseerd moet zijn.....

Je spoort niet, zeg ik....die man is negen jaar jonger dan jij......
"Dat zou je niet zeggen", zegt mijn notabene zelf gepensioneerde bejaarde....
Hij zou willen dat hij er zo uitzag.....
"En die stunts doet hij ook niet meer zelf".....
Dat zeg ik.... dat moet jaloezie zijn......

Terwijl ik nog vol met adrenaline en een brok in mijn keel zit, zappt Willem alwéér naar flikken Maastricht....
Ik snap dat niet.... hoe kun je nou na zo'n film nog genieten van zoiets slaps....?

Maar goed Willem zit dus helemaal in de flikken terwijl mijn gehaakte verjaardagstaart snel vordert....








Geen opmerkingen:

Een reactie posten