maandag 14 maart 2022

14 maart 2022


Dag van:
 Jazeker... het is de internationale dag van de rivier... de internationale Pi dag..... en de steak en BJ dag....
Dat laatste ga ik niet uitleggen want ik vrees dat ik dan van Blogger af gegooid wordt of minstens aangeklaagd wordt voor seksueel getinte blog...
Je zoekt deze dus zelf maar op.... maar je bent gewaarschuwd....

De middelste dag... die van Pi...
Op Pi-Dag wordt het bestaan van het cijfer Pi gevierd, een wiskundig bijzonder belangrijk cijfer dat onder meer gebruikt kan worden om de omtrek van een cirkel te berekenen......
Dit belangrijke wiskundige getal is oneindig en begint met de cijfers 3,14159265358......
Internationale Pi-Dag is daarom niet geheel toevallig op 14 maart; deze datum wordt in het Amerikaans immers als 3-14 opgeschreven......
Het meest perfecte Pi-moment was daarom ook 14 maart 1592 om 6:53 en 58 seconden, (3-14-1592 6:53:58).....
Deze Dag is vooral in Amerika een waar feest, waarbij op scholen bijvoorbeeld taart ('pie') wordt uitgedeeld, er worden etenswaren in de vorm van het teken Pi gemaakt, en er zijn spelletjes waarbij je Pi moet berekenen aan de hand van een cirkel en een schoen......
Zelf heb ik niks met wiskunde dus ik ben blij dat ik niet in Amerika woon, maar dat was ik sowieso al....

En dan hebben we daar de eerstgenoemde....
De officiele gehele naam is eigenlijk de Internationale Dag voor de Rivieren en tegen Dammen.....en dat laatste zegt eigenlijk al heel veel over deze Dag......
Elk jaar op 14 maart is het de Dag om te demonstreren tegen dammen......
Niet dat die allemaal zo slecht zijn, maar de organisatie protesteert vooral tegen grote waterbouwprojecten waarbij duizenden bewoners van een gebied noodgedwongen moeten verplaatsen......
We vieren daarom onder andere dat er dammen zijn weggehaald en rivieren zijn hersteld......
Bovendien is het een Dag om van elkaar te leren over dit (ook in Nederland) bekende, omstreden onderwerp.
De Dag is opgericht in 1997, na het Internationale Congres van Mensen die getroffen zijn door dammen, in Curitiba in Brazilië.....
Deelnemers uit ruim 20 landen besloten toen dat 14 maart uitgeroepen moest worden tot internationale actiedag.
Ik vraag me af of bevers en otters hier ook aan meedoen....
Of nog erger.... dat deze zelfde mensen ook tegen deze diersoort zijn.....

Maar goed... daar gaat het allemaal niet om vandaag... want we moeten, ook al staat ons hoofd dat niet naar, vandaag naar de stembus...
Ja.... of morgen of overmorgen....
De tijd van één dag om te stemmen is voorbij...
Niet meer gezellig met z'n allen in een lange rij voor het stembureau terwijl je staat in te schatten wie uit die rij nou op welke partij zal stemmen....
En zelf, tot de overhandiging van het stembiljet, vaak nog twijfelend over wat je zelf zal doen op uw benen staat te hinken....
Nee heus... van te voren heb ik er altijd goed over

nagedacht hoor...
Ik weet altijd precies wat ik ga stemmen....
Tijdens het ritje in de auto naar het stembureau weet ik het ook nog.....
Maar als ik in die rij sta..... dan  komen toch die twijfels weer hè....

We hebben nog niet vandaag gestemd...
Morgen waarschijnlijk...
Want inderdaad.... ons hoofd staat er nog niet zo naar....
Een vriend van ons is op weg naar Polen om vluchtelingen op te halen en eten te brengen....
In de ondertiteling van Goedemorgen Nederland zien we voorbij komen dat Rusland hulp aan China gaat vragen....
Een Amerikaanse journalist is door het oorlogsgeweld geveld......
Ik krijg mijn hoofd nog niet zo gericht op stemmen....

Het Kieskompas er maar op nageslagen, maar ik ben en blijf een niet te lezen stemmer....
Ofwel ik zou alles kunnen stemmen behalve dan dat ik weiger op de PVV of FVD te stemmen....

Ooit zei een goede vriend van me "Jij bent een vvd-er met een rood hart"......
Ik denk dat hij aardig in de richting komt...
Niet dat dit iets oplost want ik mag nog steeds maar één hokje rood kleuren....

We gaan het morgen wel beleven...
Als het lukt dan... want.... jawel.... we hebben morgen een afspraak met ons cateringbedrijf waarbij we het diner voor de bruiloft van regelen....
Tjonge jongen, zou er van die bruiloft dan toch nog iets terecht komen....?




Geen opmerkingen:

Een reactie posten