zaterdag 26 maart 2022

26 maart 2022


Dag van: 
Tot en met een stuk van de middag heb ik geslapen...
Een mens zal het wel nodig hebben soms denk ik dan maar...
In dit geval dit mens dus....

Willem heeft er niets van gemerkt...
Hij was naar één of andere bezinningsochtend....
En mensenkinderen wat kan je, volgens de encyclopedie,  met bezinning een hoop kanten op....
1) Beraad 2) Berouw 3) Besef 4) Bewustzijn 5) Bezonnenheid 6) Gewetensonderzoek 7) Helder besef 8) Heroverweging 9) Het nadenken 10) Inkeer 11) Kalmte 12) Meditatie 13) Overleg 14) Spijt 15) Wroeging....
Nadenken over iets, reflecteren, je verstand gebruiken om een probleem op te lossen of een kwestie te benaderen.....
Nou, dat zal niet makkelijk zijn voor mijn Willem om zijn verstand te gebruiken...
Daar zal hij dan eerst naar op zoek moeten...
Willem is immers één en al gevoel...
Bezinning kan individueel of collectief gebeuren......
Bij individuele bezinning gaat het vaak om een vorm van introspectie of reflectie......
Bij collectieve bezinning vindt er een dialoog, een debat of een discussie plaats waarbij men ideeën uitwisselt en samen een redenering probeert op te bouwen om zo tot een antwoord te komen......
En Willem doet het vanochtend collectief...
En natuurlijk ook met verstand, want zelfs dat bezit hij wel.....

Uiteraard vertel ik Willem die, als hij thuis komt vraagt

wat ik boven deed, eerlijk dat ik net uit bed kom....
En even eerlijk antwoord hij dat hij bijna elke dag als ik naar mijn werk ben, ook nog een paar uur op de bank slaapt...
En samen drinken we genoegzaam een kop koffie op de vlonder....

Er komen de laatste tijd wel meer van die begrippen langs...
Zo hoorde ik laatst op de radio het mooie maar zelden gebruikte begrip 'lankmoedigheid'....
Alleen al de oorsprong van het woord was mooi...
Lankmoedig is een vertaling van een woord uit het christelijk Latijn: longanimis (ook wel: longanimus).....
Dat is een combinatie van longus 'lang' en animus 'geest, gemoed', waarmee letterlijk 'lang van geest, lang van gemoed' bedoeld is en in figuurlijke zin 'geduldig, volhardend'....
1) Barmhartig 2) Edelmoedig 3) Geduldig 4) Genadig 5) Goedertieren 6) Longaniem 7) Meegaand 8) Toegeeflijk 9) Toegevend 10) Tolerant 11) Verdraagzaam 12) Zacht 13) Zeer geduldig
Ze gebruiken het woord als bijvoegelijk naamwoord om de moed van Zelensky en zijn Oekraïners luister te geven....
Ik vond het een prachtig woord maar evenzogoed twijfelde ik of het in de context van een oorlogssituatie gebruikt kon worden....


Maar dan lees ik het volgende.....
Een lankmoedig mens overtreft een held, wie zijn geest beheerst, hem die een stad inneemt....
En ook lees ik:
Als mensen elkaar met tijdelijke maatstaven te lijf gaan, is dat verkeerd......
Mensen leven in die tijd als zoogdieren die voor een bepaalde duur onder water moeten blijven.....
Onder water kunnen ze geen adem halen en als ze dat toch zouden doen, verdrinken ze.....
Alleen zij die lankmoedig zijn, die voldoende lucht hebben, houden het tot het einde uit.
Als ik dat lees komt het toch weer wel in de buurt van oorlogssituaties....
Maar is dat dan niet meer 'uithoudingsvermogen'..... 'vaderlandslievend' zijn?.....
Een woord dus om verder over na te denken. ....

Het tweede woord dat voorbij kwam, kwam van Willem...
"Wampie waar denk jij aan bij gemoedsrust?"....
We hebben wel vaker dat soort gesprekken als hij inspiratie opdoet voor zijn podcasts of preken...
Ik zocht het dit keer niet op in een woordenboek...
Ik denk namelijk Willem dat je dit woord alleen in jezelf kunt vinden....
Dat het ook heel persoonlijk is...
Voor mij heeft gemoedsrust alles met je geweten en dus eerlijkheid en oprechtheid te maken....
Voor een ander wellicht met aanvaarding of acceptatie...

Voor weer een ander zal het betekenen dat hij een moeilijke strijd in zichzelf voerde en nu met het gevonden antwoord of resultaat,  vrede heeft....
Misschien is het ook de onvrede met iets of een groot verdriet dat gemoedsrust in de weg zit...
Moet je eerst door de emotie heen om het kwijt te kunnen raken....
Zelf merk ik als ik al geen gemoedsrust heb, maar dat gebeurt zelden, dat het komt door iets dat ikzelf veroorzaakt heb.... niet die iets dat mij is aangedaan.... het onrecht dus...
Ik ben daar dan wel ondersteboven van maar het zit mijn gemoedsrust niet in de weg...
"Heeft het ook met berusting en aanvaarding te maken denk je?"....
Voor mij niet helemaal.... maar toch ook weer wel...
Ik denk ook dat ik gemoedsrust kan hebben ondanks dat ik me niet kan berusten in dingen....

Zo gaan we nog even door met over en weer praten...
Een mooi woord..... die gemoedsrust....


Ondertussen zie ik heerlijke foto's van mijn kinderen en kleinkinderen voorbij komen...
Van de ene uit Parijs.... van de andere van een dagje samen op pad in Haarlem...
Het valt me op dat het niet uitmaakt waar je bent om het geluk er vanaf te laten spatten...

En wat doe ik zo'n restant middag?....
Ik maak trouwkaarten....
Drie versies trouwkaarten...
Je hebt zoiets als wat men 'daggasten' noemt en dan nog andere genodigden.... voor alleen het feest of het buffet en zo.....
En wauw.... de kaarten worden mooi... en heel persoonlijk... een echte Willem&Wampie kaart....
Over drie werkdagen zijn ze klaar.... en ik kan niet wachten....
Noemen ze dat nou gemoedsonrust  of zo.....?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten