maandag 11 september 2017

11 september 2017

Dag van:
Middernacht: WAMPIE!!!!! Slaap je al?
Ik hoor de muizenval weer
Grrrrmphhhh gaap... dan ga je kijken...
Ik denk dat ik naar even ga kijken
Ja, gggrrrrumpf... dat zeg ik
Wampie, er zit alweer een muis in
Haal m leeg en zet m opnieuw neer
Ja, ik denk dat we een muizenplaag hebben...
Ja Willem ik weet het... en jij plaagt ze harder
Welterusten verder Willem!
De volgende ochtend...
Van... de muizenval is leeg
Einde plaag voor dit keer
Dat is dan het nadeel van aan het water wonen
Van.....'s morgens wakker worden, op je mobiel kijken eerst de tijd en dan de datum zien
11 September en meteen weten dat het 16 jaar geleden is dat je vanmiddag precies weet waar je was 16 jaar geleden
School was net uit.....en een uur later dan 14.46 uur (onze tijd) dat het gebeurde hoorde ik het op de autoradio op weg naar huis
Ook al zouden ze beelden, die ik zag toen ik thuis was, niet keer op keer herhaald zijn, dan nog zou één keer voldoende zijn geweest om het beeld van het binnendringen van die twee vliegtuigen waarvan je weet dat er zoveel mensen in zaten en de val van de  TwinTowers niet uit te wissen zijn .
En met dat beeld sta je dan op...........
Van....het valt me op dat op het jeugdjournaal er niet eens aan gerefereerd wordt.
Bijna 3000 namen zullen vandaag echter in New York weer worden voorgelezen
Er zullen meerdere tranen vloeien dan die 3000 namen
Er zullen nog meer mensen denken aan alle aanslagen die erna in diverse landen op diverse plekken volgden
Nog meer namen..............nog meer tranen..................
En hoeveel meer moeten of zullen er nog volgen en vloeien?
Onrecht ..... onterecht en onrechtvaardig....allemaal termen die in mijn hoofd opdoemen als ik vandaag bezig ben........
In een wereld waar zoveel mensen wonen is er nooit één waarheid omdat er door heel veel brillen heen gekeken wordt en heel veel benaderingen zijn.
En zolang er geen onrecht of kwaad mee wordt aangericht dan kan je vele waarheden in hun waarde laten.
Van.... maar zoveel mensen is daar onterecht onrecht aangedaan door een handjevol (nou ja ietsje meer in de achterban) mensen die het niet eens zijn met een of ander systeem of ideaal van de ander en door mensen die dit klakkeloos maar niet geweldloos volgen of misschien zich wel hierdoor een held voelen en nu gezien worden na een ongezien 'onbelangrijk' bestaan van 'zich klein voelen'.
Van....terroristen komen voort uit situaties waarin wrijving is en boosheid, angst en vijandbeelden, gebrek aan leiderschap van leiders die vaak slechts één (hun eigen) waarheid  nastreven, teksten letterlijk interpreteren en halsstarrig vasthouden aan visies, of geloven en denkbeelden omdat hun neus niet langer is om verder te kijken.
En dit alles wordt gevoed. Door een ideaal? Een onduidelijke wet (sharia)? Iemand die misbruik maakt van zijn positie? Maar dit vormt nog geen rechtvaardiging!
Van .......zoveel onschuldige mensen de dupe die op de verkeerde tijd op de verkeerde plek waren, toevallig en nietsvermoedend van het kwaad dat in aantocht was..
Zoveel onschuldige mensen de dupe die op de juiste plek en het goede tijdstip waren, plichtsgetrouw en nietsvermoedend van kwaad dat naderde.
En dan nog maar niet te spreken over de angst die het zaait.
Van....nou kunnen wij angst redelijk rationaliseren maar emoties verdwijnen natuurlijk niet zomaar. Ze vormen 'onbewust' een onderdeel van ons.
Zo houdt het mij gedurende de dag toch bezig.
Ook ik ga immers niet meer met de onbevangenheid van voorheen naar een concert of happening waar veel mensen te vinden zijn. En ook als ik over een drukke winkelstraat loop wil ik nog wel eens om mij heen kijken en ben me bewust van het feit dat ik ook wel eens op de verkeerde plek op het verkeerde tijdstip kan lopen.
Van...en toch wil ik blijven geloven in de kracht van liefde, begrip en het elkaar in elkaars waarde laten.
Juist vandaag.....ook vandaag.....
Ik wil mij noch door kwaad, door angst of door onrecht laten leiden......
Ik wil de mooie dingen kunnen blijven zien... en niet direct het slechte van iemand denken
Van...eerlijkheid gebied mij echter te zeggen dan ook ik vaker waakzaam ben en daarom op moet letten anderen in hun waarde te laten...........
.....Niet te oordelen of  conclusies te trekken ook als aanwijzingen anders zouden doen denken....hoe moeilijk soms ook....
Van...want er is in een klas bijvoorbeeld ook niks erger voor een kind dan niet begrepen, gehoord of gelooft te worden.
Vooral ook wanneer hij na zich  kwetsbaar opgesteld te hebben, teruggeworpen wordt op zichzelf en in grote verwarring achtergelaten wordt door een juf die haar conclusie en oordeel al klaar had op grond van één waarneming.....
Van...en zo kabbelt mijn dag een tikje filosofisch, roerig en 'verdrietig' door
Een bakje koffie bij mijn vriendinnetje doet wonderen en zoals ik gisteren al zei, zo zie je elkaar lange tijd niet en zo zie je elkaar binnen 24 uur 2x
Haar vertrouwen in mij en de wereld en haar empathie houdt me op de been en heb ik even nodig.
Van...en zo'n mooie allesomvattend in zijn eenvoud zijnde uitspraak 'hoe kun je rechtbreien wat al recht is'
Van....Willem op dieet, dus......
Een karige maaltijd vandaag...magere risotto met paddenstoelen en magere yoghurt toe maar met een liefdevol  luisterend wijs oor.......
Van...terwijl ik dokter Tinus kijk (gelukkig hij is weer terug in Wourkem) , donderjagen Bengel en Babs op de bank, denk ik steeds een muizenval te horen (maar niets is minder waar), schieten mijn gedachten alle kanten op, piept Bikkel wel erg vaak (zou er wat mis zijn?) en prevelt Willem zijn toneelteksten boven.
In november de uitvoering
Een moeilijk stuk met zelfs een verkrachtingsscène (hoeveel tekst moet je daarvoor uit je hoofd leren?)
En met al die roerige gedachten en gebeurtenissen van vandaag, zal het wel onrustig slapen worden.........
Hoeveel kan een mens hebben.....
Dag van 11 september.....













Geen opmerkingen:

Een reactie posten