vrijdag 1 september 2017

1 september 2017

Dag van:
Voor mij is alle vakantie gevoel altijd verdwenen als die 'R' weer in de maand komt
Van.... Dat heeft vast met vroeger te maken want R in de maand betekende levertraan, hemd aan(en nog later borstrokken) en voor donker binnen.... en dat donker werd het dan al vroeg in mijn ogen.
Van.... toch schijnt het zonnetje vanmorgen waterig bij me naar binnen en maakt me vrolijk
Van.... nog vrolijker en ontroert raak ik als ik naast me kijk en Bengel met zijn pootje boven hst hoofd zie liggen (zie foto)
Van... beneden hoor ik geluidjes van een Willem die zijn eigen brood maakt, Babeth die haar schoolspullen verzameld en boven het geluid van Willems puberdochter die met haar dagelijkse ( minstens 1 uur durende) opmaak ritueel bezig is
Van.... heeft die even mazzel dat ze de eerste 2 uur vrij heeft en de badkamer niet hoeft te delen
Van... maar dan hoor ik ook haar de deur achter zich dicht slaan
Van... nou ben ik geen tv mens (behalve dan natuuuuuurlijk  dokter Tinus) maar zo op een vrije ochtend vanuit bed de heerlijke simpelheid van het echte leven op TLC te bekijken, vind ik nog wel eens leuk
Meestal heb ik dat na zo'n drie kwartier wel gezien
Van.... een boek is spannender en ik kan de wereld in het boek me zo mooi voorstellen als ik wil
Van... hup uit bed luiwammes er is werk aan de winkel
Van... altijd gaan mijn gedachten op een vrije dag toch even naar school; nu spelen ze buiten, nu eten ze fruit, wat zullen de leerlingen elkaar vandaag weer te vertellen hebben, zou die zieke leerling al beter zijn, hoe zou het op het slachtfeest gaan.....
Van....en nog lig ik in bed terwijl ik buiten zagen hoor (waarschijnlijk groen onderhoud) en eendjes hoor kwaken alsof het een lieve lust is
Af en toe blaft Bikkel en probeert Babs haar na te blaffen
Grappig dat herdershonden of ze nou reu of teef zijn, allemaal een zware blaf krijgen zonder dat die teefjes de baard in de keel krijgen
Bengel loopt haar loopjes over de balustrade van het dakterras om af en toe even erop te gaan liggen in het zonnetje
Van... tot er een eendje kwaakt want dan is zo oooh zo alert!
De mooie wereld is zo dichtbij en ligt voor het grijpen
Jammer toch dat niet iedereen dat ziet....
Zo en nu écht uit bed.... twee benen bungelen er al overheen!
Er moet  een was gedraaid, gestofzuigd en gepoetst worden....
Van...en dus als een razende door het huis dat 2 uur later ruikt naar Mr Propper en allesreiniger met eucalytus geur, waar alles weer staat (voor zolang als het duurt) op zijn plek, de vaat in de afwasmachine draait (en ik vraag me af waarom kinderen meer gekleurde hagels op hun brood strooien dan ze op kunnen want volgens mij ligt er meer op het bord dan dat er op het brood gezeten heeft, nog maar niet te spreken over de vloer en de bank die ik net gezogen heb)
Van...ik ga de appels maar eens van mijn appelboompje plukken....of zal ik nog even wachten....
Ik hoor de centrifuge gieren, eerst de was maar eens ophangen
Oei schoondochter belt...babbel...babbel...babbel....
Van...voor hen zit de vakantie er ook bijna op in het Noorden des lands
Nu hup naar boven en de was uit de machine
Van.... grrrrr beneden komen en zien dat de honden alweer met hun natte snuit tegen het smalle zojuist gezeemde  raam naast de deur staan
Ik blijf aan de gang
Van.. en die gekke kat verdwijnt in de boodschappentas
Van.... tring blaf kef blaf daar staat Willems 1e dochter aan de deur
En sleutelgerommel in het sleutelgat, blaf kef blaf daar is Willem ook
Het wennen aan een continu rooster valt niet mee.... hij is gesloopt
Van.... en toch draaien wij zoiets al jaren bij ons want de kinderen gaan nooit naar huis en we weten niet beter
Het zal bij hem ook wel wennen
Van.... oh jee...Willems scheerapparaat is stuk
En nee.. niks niet een keer scheermesjes... er moet een nieuwe komen en wel nú
Van... dus hup in de auto naar het winkelcentrum waar ik gisteren nog voor opladers was met een nog nasnikkende dochter van Willem
Oooh Willem zet alsjeblieft die auto niet zo ver... dan zoek je maar even naar een plekkie maar ik heb nu geen zin om 5 minuten te lopen in de wetenschap dat ik ook nog eens dat hele winkelcentrum dan door moet
Van.... mannen!!!!....bij de Kijkshop is te weinig keus
Dan maar even door naar Hans Anders want er is een sierstripje van zijn bril af
Van... dat wordt ook weer geregeld
Van ... en nu....
We lopen de Hema in  en gelukkig weet een aldaar werkende vriendin van Willem raad
Blokker of drogisterijen.... mooi op naar Trekpleister op 1 sprong afstand (10 passen kon ook)
En ja hoor... daar hebben ze er twee (ik bedoel... ook maar twee merken maar opgeteld met die twee van de Kijkshop toch al keus uit vier)
Willem pakt de voorste... leest de prijs... vraagt de kassière of hij dat wel goed ziet... en ja hoor...€12,95... en AEG
Van... maar hoe zit een mens dan in elkaar??? 'dat kan nooit goed zijn'
Van.... er ligt ook een Philips van €49.95
Die prijs klinkt al betrouwbaarder
We vragen de kassière naar het verschil (buiten de prijs dan hè)
Oei... dat blijkt een lastige vraag... ik denk ook dat zij zich niet scheert maar harst.... maar, antwoord zij 'er is nog nooit iemand mee terug gekomen' #$%^€£₩%$#????
Oké lastig... dilemma tussen zuinigheid en achterdocht achter die zuinigheid
Van.... de zuinigheid overwint en even later is Willem de trotse eigenaar van een goedkoop AEG scheerapparaat met ronde koppen
Hij beloofd de doos te zullen bewaren voor als hij nou toevallig die eerste gene mocht zijn die het apparaat wil terug brengen omdat t binnen de tijd die voor €12.95 staat, kapot is
En dan nu maaltijd salades scoren
Drie stuks want puberdochter eet bij vriendje
Tja en eenmaal in AH XL  kom je meer lekkers tegen
Van.... een dierenwinkel kunnen we nooit zomaar voorbij lopen en dus worden er lekkernijen voor de drie B's gehaald
Op naar huis!!!
Van.... daar zit Babeth verhit op de bank, net klaar met mijn breimand opruimen waar Babs mee aan de haal was, Bikkel weer rustig krijgen omdat hij en kat over het bruggetje zag lopen, en twee vogeltjes gered van een gewis einde in Bengels bek... de waterbak lag al los
Hulde aan Babeth onze dierenredder
Van... zo nu eerst rustig eten en dan in bad
Dit weekend twee feesten dus enigzins schoon en fris kan geen kwaad
Nou nog bedenken wat ik aan moet... feestje 1 neef 21 en dus studenten medische faculteit (Kan alle kanten opgaan op zo'n feestje... Dus wat trek je aan???) en feestje 2 schoonzoon 40 en dus veel uut Twent (van gezelligheid kent geen tijd....daar heb ik nog wel wat voor in de kast hangen)
Ik kan gerust in mijn boek duiken... feestje 1 komt tijd komt raad en morgen weer een dag....
Van.... ik neem een duik....

Van... en dan nog even dit....
Wat mij vandaag als rode draad bezig hield in mijn gedachten is waarom mensen eerder geneigd zijn kwaadsprekerij, wantrouwenen laster te geloven dan vertrouwen te hebben in integriteit of überhaupt in vertrouwen te geloven
Men is eerder geneigd te geloven in de kwade gedachte dan in het goede van de mens.
Wat komt dit vandaan? Zou de mens al zo beschadigd zijn?
Frank Moei (lifecoach) zegt het zo mooi: dan is er die grote witte muur en de mens richt zich vooral op die ene zwarte stip....
Is het dan zo moeilijk te geloven dat er ook mensen met goede bedoelingen rondlopen, mensen die gewoon oprecht zijn, mensen die geen kwaad in de zin hebben en niet liegen of bedriegen...(een grote witte muur vol)
 Is het dan zo gewoon geworden dat als anderen iets slechts over iemand vertellen dit niet eerst door je onderzocht wordt maar de integriteit en loyaliteit juist in twijfel wordt getrokken en je die juist onderzoekt.
Iemand die iets slechts over iemand vertelt verricht dus juist een goede daad... begrijp ik dat goed?
 Is dat niet vreselijk krom?
Ik probeer het te begrijpen... ik kom alleen niet ver..
Je bent voor sommigen bij voorbaat schuldig bevonden tot je onschuld bewezen is... zoiets?
Voor iemand die uitgaat van het goede van de mens en probeert een mens te begrijpen tot ze zo hard haar neus stoot dat ze het kwade of de leugen wel moet erkennen, is de bovenstaande redenatie onbegrijpelijk
Ik wil mijn eigen neus stoten en niet afgaan op verhalen van anderen die wel of niet goed bedoelt voor die neus gehouden worden.
Ik wil graag blijven geloven in mensen.. in het goede van de mensen.. en dus ook in mijzelf
En ik ben heus ook realistisch genoeg om te weten dat dat dit er soms niet inzit en dat ook ik soms een donkere kant heb
Maar dan nog....
 Dezelfde Frank Moei zegt ook: positieve gedachten ( en dus vertrouwen hebben) zijn constructief en bouwen iets op, negatieve gedachten (en dus wantrouwen hebben) breken iets af en leiden vaak tot niets
Wantrouwen of ingaan op negatieve gedachten van anderen is als drijfzand, hoe meer je je erin beweegt, hoe dieper je wegzakt
En zo dwaalden mijn gedachten een beetje.... zoekende... hopend op een antwoord...
In achterklap geloven en wantrouwen zal wel een soort van overlevingsmechanisme (voor sommigen misschien sensatiezucht bij gebrek aan andere vormen van spanning) zijn... maar tjonge wat doe je die ander ermee aan
Wat zou de wereld er toch anders uitzien als we weer eens met z'n allen in ook het goede van de mens gingen geloven, vertrouwen uitstralen en dan die energie de kosmos injagen..

Van.... restless legs... ik haat het...
Wiebel wiebel wiebel














1 opmerking:

  1. Levertraan !!! gatsie. Dat moest ik vroeger ook altijd nemen en wel zonder een lekker smaakje. Dat was te duur. En dan de arme Willem. Wennen aan roosters en een kapot scheerapparaat. Wat is het toch een zuinige vent. Hoop dat het goedkope ding het volhoudt. En ach die lieve Babette. Gelukkig heeft ze een goede reddingsactie volbracht. Lieve Wampie. Ik geloof nog steeds in het goede van de mensen en hou me verre van kwaadspekerij of roddel. Is zo niet mijn ding. Treedt mensen nog steeds open tegemoet. En ja, daarin wordt je wel eens teleurgesteld maar de volgende keer doe ik het weer precies hetzelfde. Alvast een fijn weekend lieverd

    BeantwoordenVerwijderen