dinsdag 12 juni 2018

12 juni 2018

Dag van:
Nog een dagje en dan is Willem op schoolkamp...
Dat betekent morgen geen brood mee maar ja..  maar het is geen morgen, het is vandaag en dus is er werk aan de winkel...
Willem eten... honden eten... in willekeurige volgorde te lezen want de ene keer zijn de honden eerst, de andere keer Willem...
Vlotte ochtendrituelen, dus tijd over.... rustig even de berichten en foto's over het verkeersinfarct van gister lezen....
 Nu snap ik ook waarom we zo vast stonden... allemensen wat en puinhoop..
Van.... vroeg op school ben ik ook...
Rustig aan de koffie achter mijn bureau en even wat lopende zaken afhandelen...
Maar dan komen al snel collega's binnen voor een gezellige babbel en weg is je effectieve werktijd in gespaarde ochtendminuten...
Vanaf dat moment gaat zo'n dag ook maar door en door...
Nieuwe onderwijs ondersteuners inwerken.... de kinderen aan het werk houden (en niet van ze vergeten te genieten) ... nieuw thema introduceren (reizen/ vakantie)....therapeuten te woord staan.... ontzettend met mijn collega lachen om alles wat we willen maar door externe omstandigheden niet lukt....
Hebben we net de kinderen stil, komt er weer iemand binnen.... leggen we net iets uit over een kind, laat ze precies het tegenovergestelde zien en ga zo de dag maar door...
Op zulke dagen kijken we elkaar vaak aan en kunnen dan gelukkig ontzettend lachen en daardoor loslaten...
Van... het ontdeklab... de klas met allerlei ICT rariteiten ....staat vandaag op het programma..
En in het kader van het thema heeft de juf aldaar een greenscreen waar de kleuters voor gaan staan in elk willekeurige achtergrond die er maar te vinden is, en zo op de foto komen...
Nou leg dat maar eens uit...
Dus begin ik met de tover juf met het groene kleed... hokus pokus... naja... de blikken worden nog waziger en ogen ongeloofwaardiger...
Zelfs als de foto's gemaakt zijn krijgen we de interesse niet gewekt ...
Bij de juffen wel... die vinden het prachtig...
De kinderen klungelen lieve met de iPad en komen op harde schijven waar ze niet op mogen... klikken op pijltjes die ze een weg op benen waar wij juffen ze niet willen  hebben.... drukken op knopjes die alles weer uitzetten....
Pffft... is het al tijd....
 Van.... pauze...
Nou verkeren wij in de gelukkige omstandigheid dat we op de Veluwe wonen en onze school zich midden in een bos bevindt...
Elke dag zie je wel collega's die het bos in hun pauze opzoeken een ik ben daarin geen uitzondering...
Niet even een blokje om maar een paar bomen om...
Na mijn wandelingetje ga ik heerlijk op een omgevallen boomstam zitten...
Hoor toch eens... al die vogeltjes... op takken.... op toppen... tussen de bladeren....tenminste...dat denk ik want zien doe ik ze niet...horen wel...
Je kan je bijna geen mooier concert voorstellen...
Alles klinkt zuiver... alle hoogtes vallen in elkaar... en er is een solist....
Stilletjes neem ik het geluid op om vooral het concert niet met mijn geadem te verstoren...zo mooi..
https://youtu.be/3_WM45C3DJ0
Compleet uitgerust wandel ik weer naar school.....altijd na een wandelingetje of bosmoment...maar vandaag in het bijzonder...
Ik kán er weer tegen...
De middag vullen we met een actie reactie les over reizen en vakantie...en toe maar.. oké... ook nog wat liedjes zingen....en een samen/alleen spelletje....
Samen klappen... alleen klappen... samen stampen... alleen stampen...
De begrippen samen en alleen worden ineens heel duidelijk voor ze...
En als één kleuters ineens begint te klappen en te stampen tegelijk en dan samen zegt, weet ik helemaal dat het goed zit...
Daar heb ik geen cito toetsen voor nodig...
Van.... op huis aan... de kasten zijn leeg en kunnen wel wat aanvulling en invulling vooral gebruiken...
Nu niet kriskras door de winkel sjezen maar met beleid alle gangen 1 voor 1 af om er zeker van te zijn dat je niets vergeet...
Dingen als handzeep en boterhamzakjes die je niet elke week nodig hebt...
Mijn hoofd lijkt wel een zeef als het om dat soort incidentele boodschappen gaat....
Maar vandaag heb ik toch echt wel aan alles gedacht...
Komt vast door dat      rustgevende vogelengezang van vanmiddag...
Van... eindelijk weer eens een minder warme dag dus nu maar eens van die salades af... wat te denken van andijvie stamppot met tomaatjes en schijfjes metworst....
Zintuigen prikkelend waar het gaat om kleur en geur... maar laten we vooral ook de smaak niet vergeten... smullen!...
Van... en nu stop ik met schrijven en ga heerlijk nog een uurtje lezen...
Dat heb ik wel verdiend na vandaag...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten