dinsdag 26 juni 2018

26 juni 2018

Dag van:
We gaan de op een na laatste werkweek vóór de zomervakantie in...
De week van schoonmaak en gesprekken en normaliter de weken van losjes doen en leuke dingen...
Aan dat laatste waag ik me maar niet te veel en probeer de structuur maar een beetje vast te houden om nog ietsje van rust te bewaren...
Dat zal echter niet meevallen als ik de weerberichten bekijk en op school direct al het definitieve hitte protocol in mijn mail lees...
Eind van de week over de 30 graden...
Ofwel... afzien geblazen en aangepaste roosters...
Van. .. en niet alleen dat lees ik in de mededelingen maar ook dat de generale repetities van de school musical beginnen vandaag...
Dacht ik dat we daar morgen bij moesten zijn, is het vandaag....
De eerste rooster afwijking al binnen dus....
Van... eerst maar eens beginnen met de kring...
Een gezellige kring met een boekje over vervoersmiddelen van step tot brandweerwagen en vol liedjes over de helikopter, de trein en de bus... vakantievervoer dus...
Bij de wielen van de bus gaan rond en rond als de bus gaat rijden, hoort ook het couplet van. .. de wissers van de bus gaan heen en weer als de bus......
En voor ik wil zingen ... als de bus gaat rijden, zingt er al één .... als de bus gaat regenen...
Ik reken het goed vandaag...
Van... dan wordt er gepuzzeld en na het puzzelen mogen ze nog even aan tafel spelen...
De klas zit vol leerlingondersteuners vandaag. . heerlijk de tijd om te observeren dus. .
En weer krijg ik zo'n mooi voorbeeld ter bevestiging van hoe ik over spelen denk...
Spelen is vaak écht nog belangrijker dan wat jij als juf aanleert in speciale lesjes...
Want naast communiceren, overleggen, samenwerken, op de beurt wachten etc.  Leren de kinderen zelf of elkaar ook begrippen aan...
Zo zit een leerling met zo'n timmerplankje en een hamer de staafjes naar beneden te timmeren....
Tijdens het thema kleuren en vormen van een paar weken geleden, deed deze leerling nauwelijks mee en vroeg ik me nog af of het allemaal wel zin had...
Nu hoor ik dezelfde leerling de ene kleur na de andere noemen terwijl er op getimmerd wordt...
En als de kleuren klaar zijn begint het tellen...1,2 3....
Hoef je als juf niks aan te doen... gaat vanzelf en dubbel zo gemotiveerd...
Nu kan ik er op in spelen en mee gaan tellen om verder te leren tellen maar dat doe ik dus even niet...
Niet dit moment verstoren nu. ... geen juf' s wil er aan willen plakken....maar genieten van het moment...
Van... zo grappig dat een van de therapeuten aan het eind van de ochtend met een andere leerling speelt en in het na-overleg met mij concludeert dat de meeste kernproblemen liggen in het feit dat het  kind niet spelen kan of niet tot spelen komt....
Een uitspraak naar mijn hart natuurlijk....
Zij stelt het nog stelliger dan ik en zegt "spelen is de hoofdvoorwaarde om tot leren te komen "....
En ik denk en ervaar dat zij gelijk heeft...
Moet je natuurlijk wel de juiste spel materialen hebben om dat spelen uit te dagen... spel materiaal op niveau van de kinderen...
Zoveel leeftijden en ontwikkelingsfasen... zoveel spel fasen... met bijbehorend materiaal...
Van. . hoe dan ook, ik wijs de ondersteuners ook weer eens op het feit dat spel zo belangrijk is en dat we daar niet altijd bovenop moeten zitten maar wel aan de zijlijn goed moeten kijken en eventueel ander materiaal aanbieden..
Heerlijk zulke voorbeelden als vandaag. .
Dit zijn ook de momenten dat door kijken, wij meer van kinderen kunnen leren dan zij van ons...
Van... och jee.. weer een verandering in het rooster..
De muziek meester is natuurlijk bij de musical...
Heb ik ze net allemaal in de kring, bedenk ik me dat ineens. .
Hup juf.. flexibel zijn nu... snel zelf wat bedenken...
Vluchtig laat ik mijn hersenen kraken en ja... ik heb het...
Hadden we vanmorgen het vervoer behandeld waarmee we op reis konden, gaan we nu kijken waarheen we dan kunnen...
Hup allemaal in de trein stappen hakkehakkepufpuf... we kedengedengen naar de kinderboerderij... genoeg leuke liedjes daarover. ..
En van de kinderboerderij dan ook maar naar de dierentuin... nog meer liedjes..
De kinderen genieten en de juffen genieten. .
Van.. nu gauw brood eten en op naar de musical...
Leuk om mijn collega's van weleer te zien, en nog leuker om mijn leerlingen van toen  te zien stralen ...
En stralen doen ze.... wat een top sterren... of zijn het popsterren ....!!??
Op schoot bij mij is een kleuter in slaap gevallen...
Een warm bezweet hoofdje maakt mijn jurk in no time nat...
Aan  deze kleuter gaat de musical compleet voorbij...
Van... opschieten maar.... tassen inpakken en naar huis...
Voor jullie zit het erop, de juffen gaan nog even verder... de oudergesprekken voeren...
Geen kinderen in de klas maar papa's en mama's...
Van... en ook dat loopt als van een leien dakje...
Ik wil net de administratie nog even doen als min assistente zegt "Jíj moest toch met je honden en kat naar de dierenarts voor de jaarlijkse vaccinaties"...
Ooooooooooh help... dat is waar ook... we hebben een afspraak bij de dierenarts...
Ik vlieg op van mijn stoel... vlieg door de gang. .. pffft... maar sukkel over de weg in een file...
Grrrrrrr... ook op de brug is het langzaam rijden geblazen. .
Kijk. . dat ik dat nou morgen heb als het openbaar vervoer staakt... ja dan snap ik het... maar vandaag staakt er niks en niemand.... zal wel weer iets op de snelwegen gebeurd zijn...
Van... thuis snel maar even wat ravioli in de pan... brie en kaas erover en mozzarella kruiden...mmmmmmm....
De honden krijgen na de inentingen wel te eten...
Nog een kop koffie en gaan....
Bengel in de poezen reismand ... honden aan de riem... wat en onderneming...
En weer denken Willem en ik terug aan die laatste rit met Bikkel..... deze zelfde route...3 maanden geleden alweer..
Zou die gedachte ooit over gaan...?
Van...het GROTE verschil tussen onze heerlijke oude dierenarts Henk en deze nieuwe dierenarts is dat je bij Henk twee a drie uur moest uittrekken voor je aan de beurt was maar hier direct geholpen wordt...en dat heeft ook wel weer iets als je met je complete menagerie komt...
De assistente begint al te lachen als we letterlijk met de deur in huis komen vallen...
Een gave meid die Cindy...
De dierenarts krijgt een warme glimlach om de lippen bij het zien van ons span....
Dat oogt als een stabiele roedel...
Dat heb je goed gezien ja mevrouw de dierenarts...
En wat een lieve poes...
En dat heb je ook goed gezien want Bengel is inderdaad de liefste zachtaardigste poes aller poezen....
Van... dan begint het hele inentingzritueel.... eerst poes die gauw erna haar reismand weer induikt...
Dan Borre die nog weinig dierenarts ervaring heeft en het allemaal maar zo zo vindt op die tafel... en het veel leuker vindt om te dollen op de grond met de twee anderen...
Dan rustige Blitz die er maar rustig bij gaat liggen en even later precies doorheeft waar de hondensnoepjes staan...
En dan neurotische Babs....
Op mijn vraag of ze niet wat ritalin door de vloeistof kan doen (grapje natuurlijk) vertelt ze dat dit een averechts effect op honden heeft....
Nou laat dan maar. .
Nu alle administratieve honden paspoort aangelegenheden en betalen. ..
En je weet.... nu komt het..... diep inademen.... en dan de adem uitproesten ...€326,80....
Daar kan een backpacker toch zeker een week vakantie van houden als het niet langer is...
Wilt u een bon vraagt Cindy...
Nou lieve Cindy laat maar... ik wou dit liever zo snel mogelijk  weer vergeten ipv er door een bonnetje  steeds aan herinnerd te worden. ..
Van.... honden en poes in de auto proppen. . en niet in de laatste plaats onszelf...en op naar de voetbalwedstrijd Argentinië Nigeria...
Argentinië móet winnen Willem ze nog een kansje maken... en IJsland móet gelezen wil Argentinië mogen blijven...
Willem staat strak van de spanning. .
Messi eruit... dat kan natuurlijk niet. ..
En gelukkig... happy end...Argentinië is door...
Maar dat hoor ik als Willem het naar boven roept want ik ben lekker boven... geen voetbal voor mij vanavond....
Ik ben balverzadigd.... laat mij maar een beetje opruimen... de datumprikker via de familie app keer op keer invullen omdat we met de hele familie niet één datum kunnen vinden dat we er allemaal zijn...en laat mij maar lekker lezen...






Geen opmerkingen:

Een reactie posten