woensdag 20 juni 2018

20 juni 2018

Dag van:

Zo moe vannacht... en 2 slokken teveel wijn (bij wijze van spreken), dat ik geslapen heb als een os....
Ik héb niet eens gedroomd van muizen... laat staan dat ik ervan wakker lag...
Wel moet ik even mezelf de tijd gunnen goed wakker te worden...
Net over de drempel op het dakterras, zie ik het muisje liggen...
Die is voorgoed naar dromenland... maar ik vrees dat ze een nachtmerrie gestorven is...
Ik blijf de natuur soms toch écht zielig vinden..
Maar hup.. nu geen  getreuzel en opschieten maar...
Van... honden eten en kijken of poes nog honger heeft...
Het muisje was nog intact... geen haar heeft ze ervan gegeten... wel gekrenkt...
Arm verfromfraaid muizenkind....
En weer snuffelt Bengel onder de vaatwasser... ik vrees dat er meer zitten...
Als muizen nou intelligent zijn... maar dat zijn ze geloof ik niet...(wel stronteigenwijs en hardnekkig).... dan verlieten ze hier nu het huis...
Hup... niet mijmeren... opschieten... brood maken en koffie....
En direct door naar school... teveel gelanterfanterd....
Van... op school hangt een tegendraadse sfeer bij de kinderen...
Gelukkig niet alleen bij ons maar in alle klassen hoor ik, als ik even navraag of collega's ook zo'n "achter het behang plak" dag hebben...
Álles is NEE, alles is DOE IK NIET of WIL IK NIET....
Geen stoel in de kring... weglopen als we net naar de speeltuin willen lopen.... digibord expres aanzetten.... of uitzetten.... niet willen werken.... elkaar met zand gooien...
Wat zijn dat toch voor dagen soms....?
Zou dat echt met het weer te maken hebben...?
We moeten in ieder geval wel erg lachen om de smoesjes over en weer...
Alle smoezen komen boven tafel... als het maar niet aan ons ligt...
Het weer... aan vakantie toe... midden van de week... te warm... de waterpokken... jeuk van de muggen... slecht geslapen...de eikenprocessierups... graspollen....teveel therapieën tussendoor... teveel mensen in de klas...
Nee... aan ons ligt het niet... ha ha ha...
Van... de leerling lijsten voor volgend jaar zijn binnen...
Na schooltijd samen ons hoofd er maar even over buigen....
Nu even de rest van de ochtend zien door te komen...
En dat komen we natuurlijk ....
Een hele leuke woordenschat les vol vakantie woorden... waar we later een schilderijtje van maken en alle gevonden woorden in leuke kleurtjes uitgeprint bij hangen ...
Zelfs de collega's die langs lopen worden er vrolijk van en zeggen er wat van...
Ik zie zelfs een leerling die de woordjes hardop staat te lezen...
Zo heb je nog eens wat aan een gedeelde les...
De kinderboerderij zit er vandaag niet in... we zijn wel op weg maar het is té onrustig, dus maar terug naar de klas...
Gelukkig zijn er heel veel YouTube filmpjes over de kinderboerderij waar ze wel rustig naar kijken...
Het is toch vreemd eigenlijk dat een filmpje ze rustiger maakt dan het aaien van een dier in real life ....
Van... dan zit de dag erop... en we duiken het team overleg in over de groepssamenstelling...
Onvoorstelbaar hoe snel we daar uit zijn....
Ieder doet zijn zegje... onderbouwt het verhaal... we denken even na over  de oplossing... schuiven hier en daar... veranderen wat en binnen een half uur hebben we het hoe we het hebben willen...zorgvuldig bekeken en weloverwogen besloten..
Dat maak je niet vaak mee ...
Nu mailen naar de ib-er, teamleider en orthopedagoog en afwachten maar...
Nog steeds onder de indruk van deze snelle manier van overleggen, rij ik naar huis..
Van....nee nee eerst naar de audiciën... voor de vierde week op rij vragen of ze nu eens willen bellen..
Maar nee, bellen hoeft niet meer, hij is klaar...
Wow... ik hoor weer...
Maar... de rechter legde vandaag het loodje...
En gunst... er wordt direct naar gekeken...
Iets met vuil... ha tuurlijk wat denken jullie.. dat ik oorsmeerloos ben...?
Ik poets me anders en ongeluk met die doekjes van jullie....
Oh dát kan ik ook zelf schoonmaken.. met speciale prikkertjes....?
Is me nooit iets van verteld...
Ik krijg uitleg...
Laat ik zeggen dat het er op neer komt dat het een heel gepriegel is maar dat het dan schoon is en niet kapot kan...
De prikset krijg ik gratis mee.. plus beide gratis gerepareerde gehoorapparaten...
Van... tjonge wat komt het lawaai van het winkelcentrum weer op me af...
Kan de juf morgen eindelijk het digibord geluid weer horen zonder de volume knop voluit te zetten zodat zelfs de kleuters vragen of het wat zachter mag...
Hoe heb ik dat toch vóór het tijdperk apparaten gedaan....?
Van... nu lekker naar huis... een uurtje pitten op de bank... terwijl Bengel geobsedeerd rond de keukenkastjes hangt...
Van... wakker worden tijdens de WK wedstrijd Uruguay Saoedi Arabië... en Suárez die scoort...
Mager doelpuntje hoor...
Toevallig op de juiste plek en een keeper die uit zijn doel loopt...
Maar ja... toch 1-0.... dat is toch winst...
Van.. Willem geniet van de courgette spaghetti...
En ik ga heerlijk in bad bij het beginnen van de volgende wedstrijd....
Van.... in bad is bij mij altijd ultiem ontspannen....
Eerst helemaal onder water bijkomen... dan een patience spelletje op mijn mobiel.... even Facebook checken op de Duitse herder pagina's en Instagram bekijken...
Dan gauw mobiel weer aan de kant om een boek ter hand te nemen...
Verdikkeme... boek vergeten en geen zin om uit bad te stappen...
Dus naar weer mobiel ter hand en de actualiteiten en columns doornemen...
Van... och jee.... de pers heeft weer wat te zeuren en heeft weer wat gevonden om zich druk over te maken...
Het thema van de boekenweek 2019 is dit keer de klos...
Het thema "moeder de vrouw"...
Vooral mevrouw Beitske Bouwman levert genadeloos kritiek in de Volkskrant op dit thema en de eerbare titel van een der boeken van Martinus Nijhof....
Want... zo stelt zij... dit thema is achteruitgang en brengt de vrouw weer achter het aanrecht....
Van... alsof dat in deze tijd nog kan????......
Ja.... inderdaad... er zijn nog veel te weinig vrouwelijke schrijfsters... en ja in de politiek of aan de top in het bedrijfsleven vinden we ook nog geen gelijkheid in aantal man en vrouw...
Maar hemeltje lief mevrouw.... Nederland zou amper nog bestaan als we kijken naar het aantal tweeverdieners...
Waarom wordt er geklaagd over het tekort aantal plaatsen in crèches of dagopvang...
En... wat ik nog veel belangrijker vind... wat is er mis met mijn eretitel MOEDER....?
Ik heb goddank het feit dat ik vrouw ben, moeder mogen worden....
En daar ben ik verdomd trots op...
Moeder en oma van en in deze tijd...
Een werkende moeder en oma... met passie voor mijn vak... en eigenlijk te weinig tijd voor het omaschap .....
Ik moet door tot mijn 67ste en met een beetje pech nog langer...
Ik sta graag achter het aanrecht als mijn partner de zware klusjes maar voor me doet... omdat hij... oh gut mag ik dat nog zeggen in deze tijd?..?.... man is...
Daar komt nog bij kijken dat veel vrouwen nog graag kijken naar stoere sterke mannen ook...
We vinden het nog steeds heerlijk als de deur wordt open gehouden en we genieten van versierd worden...
En ja.. ik kan zelf op die stoere sterke vent aflopen maar andersom vind ik toch spannender...
Van... veel oneerlijker vind ik dat bijvoorbeeld het middelbaar onderwijs hogere salarissen kent dan het basisonderwijs... daarom staakte ik ook...
En dit is ongeacht man of vrouw want er werken hoofdzakelijk alleen nog vrouwen in het onderwijs...
Van... ja ik ben moeder de vrouw.. ik heb een moeder instinct... en zorg instinct...
Dat heeft de papa ook maar anders... omdat verdorie het nog steeds zo is dat baby's in míjn buik groeien...
Misschien discrimineer ik nou zelfs mannen met mijn opmerking...
Ach... ik word er een beetje moe van....
Weet je wat ik terug naar af vind... die vrouwen die nog steeds of alwéér zeuren dat ze tekort gedaan worden.... die eeuwig zeikende (sorry) vrouwen....de eenentwintigste generatie dolle Mina' s......
Accepteer gewoon dat je vrouw bent en niet minder kan dan een man maar andere waardevolle dingen weer kan dan een man...
Dat je moeder mag worden als het lukt... als het kan.... als je geluk hebt...
En accepteer je het niet dan is er zelfs tegenwoordig de mogelijkheid om je om te laten bouwen.... en doe dat dan alsjeblieft en zeur niet meer...
Dolle Mina zijn... dat is pas uit de tijd. .
Van... ik kan niet wachten op de prachtige verhalen en boeken die er in 2019 zullen verschijnen met het thema moeder....en vrouw
 Van... en voor ik me al te druk maak geloof ik dat het tijd is om uit bad te stappen...
Haren föhnen...  krultang erbij....nagels lakken.... crème op mijn gezicht smeren....
Allemaal heerlijke moeder de vrouw dingen...




Geen opmerkingen:

Een reactie posten