zondag 17 juni 2018

17 juni 2018

Dag van:
Is het vaderdag vandaag, is de vader gevlogen...
Om kwart vóór 8 de deur al uit om te preken in Drachten...
Fluiten mee, preek onder de arm en dat gaat hij...
Naar een plek waar geloven niet luisteren is naar hoe je dat moet doen volgens regels van allang achterhaalde bijbelwetten maar waar het gaat om mogen beleven in jezelf...
Mijn opa en oma zouden hel en verdoemenis erover uitspreken en je bang maken met zorgvuldig uitgekozen regels uit dat achterhaalde boek...
Of misschien is het boek niet zo achterhaalt, bedenk ik me nu, maar de manier waarop de regels uitgelegd werden...
De verhalen blijven immers prachtig en de moraal staat als een huis...
Alleen die eeuwige bang makerige uitleg die tot op de dag van vandaag nog zijn impact heeft, die maakt het zo griezelig...
Van.... maar natuurlijk is het hier ook vaderdag... straks als hij thuis is... want die meneer Willem papa staat maar al te graag in het middelpunt van het zonnetje...
Aandacht en verbinding zijn zijn sleutelwoorden wel...
Van... maar voorlopig even rust... voor de invasie dochters haar intrede doet...
Vijf dochters... ik geloof nooit dat er  ook maar ene manlijke zaadcel in zijn lijf heeft gehuisd...één groot leger aan krioelende kibbelende en elkaar beconcurrerende meidencellen.... de minerva's.....
Van.... ik ga eens rustig op vakantie jacht... voorpret is de leukste pret zeggen ze...
En dat is  bij mij ook zo... voor het eiland hoppen... reizen shoppen... eigenlijk wordt het vandaag meer internet hoppen...van reis website naar reis website...
Je eerste plan....(kan van alles zijn)... dan honderd plannen tussendoor.... om uiteindelijk tot dat ene reisdoel te komen...
Ondanks dat vakantie voor mij niet zo hoeft, raak ik gaande weg het website hoppen toch wel enthousiast...
Erg verraderlijk want mijn financiële reikwijdte rekt met de zoektocht mee zo....
En die reikwijdte wilde ik niet uit het oog verliezen want ik wil oh zo graag het huis geschilderd hebben... een nieuwe vloer...de tuin opknappen.. en dat lang beloofde zonnescherm...
Van...een paar dagen Barcelona blijkt net zo duur als een ruime week Spanje of Griekenland...
Dat ligt hem niet aan de vliegreis als wel aan het feit dat je bij hostels of pensions praktisch alleen maar kamers met gedeeld toilet en gedeelde badkamer hebt... en als ik ergens een hekel aan heb dan is het wel het feit dat ik mijn badkamer moet delen....
Wil ik een kamer mét badkamer dan kom ik in onmogelijke prijsklassen terecht...
In Parijs heb je tenminste nog van die shabby hotelletjes met krakende trappen... en wc brul die los zit... smoezelige lakens... kapotte gordijnen... troebele voegen tussen de tegels... loshangende stopcontacten... tapijt dat tot op het garen toe versleten is... maar wél met een badkamer en wc... en nog betaalbaar ook...
Maar ja... in Parijs kost je glaasje 7up weer €8.50 ... en dat is dan nog de laagste prijs... op een goed terras betaal je gerust meer...
Zo zap ik langs Mallorca... Sicilië .... Portugal.. Venetië dan...?.... of Florence....Bekijk is ook te gek...Corfu dan misschien... of Thassos....
Hmm Thassos... dat lijkt me wel wat...8 dagen dat is net zo duur als 3 dagen Barcelona... inclusief vliegreis...
Van... maar dan besef ik me dat ik min richtprijs flink heb losgelaten...
Gatsie... dat wil ik niet...
Straks maar eens met Willem overleggen... wie weet heeft hij nog andere ideeën...
Willem komt inmiddels thuis... tv aan... voetbal... in slaap vallen...oh ja en de preek viel in de smaak..
Het optreden met improvisaties ging ook subliem..
Snurk.... zware ademhaling... Snurk...
Nou... daar heb ik ook veel aan...
Tring ... daar gaat de voordeur bel al... de eerste dochter...
En papa wordt verwent met een t-shirt waar Bikkel op staat...
Emo momentje....
We zitten net goed en wel te kletsen bij een kop koffie of dochter 2 staat voor de deur....ow yeah... met vaderdag tompoucen....
Die ontbraken nog...
We kletsen wat over aan en uit relaties... langdurig.. verbroken... kortstondig... helend .... en daar hebben we dochter 3....met chocolade en een geurtje...
Van.. meer dochters komen er vandaag niet... de één is ziek... de ander te druk...
Van... wandelen met de honden.... de meiden genieten...
Maar... om 5 uur móet er voetbal gekeken worden...Duitsland Mexico.... dat belooft wat te worden...
Ik héb de soep al klaar.... en een verrukkelijke Turkse spinazie taart...kant en klaar gekocht hoor... staat te geuren in de oven....
Dochter 3 brengt als gewoonlijk de rest van de middag en avond  al chattend met haar neus in haar mobiel door... de andere twee en ik babbelen over vakanties en huizen inrichten... en gillen af en toe mee op een spannend moment in de wedstrijd... waarbij Willem natuurlijk al helemaal bijna in de tv verdwijnt...
Van... Duitsland dreigt te verliezen... Duitsland verliest...wat is dat toch voor nooit overgaand wraakgevoel...?
Alsof wij die oorlog meegemaakt hebben... alsof er in de loop der tijd niets veranderd zou zijn...
We zijn natuurlijk wel die tweede generatie oorlogslachtoffers... en de oudste meiden misschien wel de derde generatie... maar de echt jongere generaties hebben  geen weet van het woord moffen en kennen die wraak niet..
Ze kennen weliswaar de verhalen uit de geschiedenis boeken  op school maar daar houdt het dan ook mee op...
Van... ik app mijn goede Duitse Instagram kennis dat ik het een spannende en mooie wedstrijd vond... maar de reactie is tam... sommige Duitsers (bijna allemaal wel) zijn slechte verliezers...
Van...daar waar het vaderschap nooit ophoudt, komt er wel een einde aan vaderdag...
De meiden vertrekken weer... of euh... nou ja... de derde dochter wordt thuisgebracht... geen zin in de bus..
Dat wórdt haasten Willem want Brazilië Zwitserland begint zo..
Van. . alle websites van de reizen staan nog open... zelfs ook weer de huisjes waar we met de honden heen kunnen...
Maar jemig.... ik heb toch geen zin om zelf alleen in mijn eentje en solo een reis voor ons tweeën uit te zoeken...
En beetje support en een enkele reactie zou leuk zijn...
Maar nee... hoofd blijft gericht op tv.....er mag geen Braziliaanse seconde gemist worden...
Weet je wat.... ik stop ermee...
Lekker naar boven... lezen...
Van... oh guttegut... in de rust... Willem boven... waarom ik niet naar reizen zoek...
Nou euh omdat het leuk zou zijn als je even mee keek nu....
Maar ik kijk voetbal...
(Ja inderdaad...)
Zeg het nou maar gewoon... jij wil gewoon niet op vakantie...
(Oooh díe boeg...)
 Jij wil een vloer en het huis schilderen...
Nou... het ligt iets genuanceerder... het huis MOET geschilderd worden want anders storten straks de kozijnen in elkaar... en het parket MÓET vervangen worden want daar is weinig meer van over...en er zit geen lak spoortje meer op...
Verder WIL ik graag een zonnescherm maar eigenlijk is die ook bittere noodzaak want als de honden een keertje een tijdje langer in huis zijn dan verschroeien ze langzaam van de hitte ...
En verder WIL ik inderdaad graag de tuin opknappen omdat we namelijk bijna geen tuin meer over hebben maar een graafplaats voor honden.... maar oké... een tuin kan wachten...
Van... Willem gaat weer naar beneden....
Einde meningsverschil...
Einde wedstrijd ook... gelijkspel...
Laten we ons meningsverschil daar ook maar op houden..
Willem gelijk dat het voor ons goed is er even met z'n tweetjes uit te zijn...
Ik gelijk dat dat geen reden mag zijn om je huis te laten verloederen...
Van.... hoelang duurt die WK voetbal nog... ben er nu al klaar mee...







Geen opmerkingen:

Een reactie posten