vrijdag 8 juni 2018

8 juni 2018

Dag van:
Ik hoor het goed... ik ruik het goed....
Tik tik tik... geur van riekend gras en bloemen geur....
Het regent... wacht even... het giet. ...
Op blote voeten loop ik het dak terras op... heerlijke natte verkoelende ochtend regen...
Dit verdient een dansje...
Van... zo, genoeg gekkigheid...
Willem komt doorweekt van honden uitlaten binnen
Wat een hondenleven hè schat....
Van... de auto hoeft niet meer door de wasstraat... die is wel schoon nu...
Grappig is dat, als ik bij school aankom en de auto parkeer,  eigenlijk wel alle mensen, eerst naar buiten door hun portier raampje kijken voor ze uitstappen (alsof de bui al minder geworden zou zijn).... hun tassen al in de handen hebben voor ze uitstappen.... gehaast het portier achter zich dicht gooien... om dan met kleine dribbel pasjes en gebogen hoofd naar binnen te dribbelen...(zouden grote passen niet sneller gaan?)...
Tja. . en natuurlijk betrap ik me erop dat ik precies zo naar binnen trippel...
Van... nu even de verjaardag voorbereidingen en heel snel het rooster aanpassen want buiten spelen gaat m voorlopig niet worden...
Ze zouden best willen maar het laatste waar ik op een laatste dag van de week zin in heb, is moddersporen opruimen...
Gelukkig.... de speelzaal is vrij....
Klei klaarzetten.... digibord opstarten.... bouw tonnen tevoorschijn halen.... kleurplaten uitprinten...
Van... daar komt het feestvarken binnen.... twee handjes gaan al in de lucht voordat ik bij hem ben....HOERAAAAAAA klinkt het uit zijn mond...
Zo.... je zal maar jarig zijn....klein feestvreugdevarkentje....
Nu tussen alle therapieën door tijd zien te vinden om het te vieren. ..
Dat gaat lukken....
Van.... wat duurt een dag voor kleuters lang als je niet naar buiten kan...
En wat een bewegingsonrust....
Maar de regen stopt niet... integendeel.... het kan nog harder... en nog harder. ..
Loodrecht komt het uit de hemel gehoost .....
Ja stop nu maar daarboven.... kom maar weer op met die hitte.... ben er weer klaar voor....
Van. . volgens mij zijn de kinderen voor het eerst blij dat ze weer naar huis kunnen....
Kleien... bellen blazen...bouwen.... bal rollen.. Ernst Bobbie kijken... verjaardag... ze zijn er wel klaar mee...!
Van... ach kijk nou... smelt moment... schoolverlater uit mijn oude klas komt met haar vriendenboekje... en tuurlijk schrijf ik daarin....
Ik ga je missen juf....
Ik jou ook kanjer...!
Dan zijn toch echt alle kinderen naar huis....
Van... nu de juf nog een evaluatie overleg...
Nog wat boodschappen doen...
Maar dan toch ook weekend...
Willem is al naar de laatste avondvierdaagse... hij verzorgt de muziek vanavond. ..
Dochter 2 is werken en dochter 1wacht boven tot ik gekookt heb.... ook nog....daarna is het stappen geblazen...
Van. . zucht... ik heb geen zin in dít.... ik heb geen zin in dát.... ik ga heerlijk zappend de avond door. .
 Zo beland ik bij rtl 5...
Niks voor mij die commerciële zenders want als ik al kijk is het naar NPO....1, 2 of 3...
Maar ze tonen een docu over" travellers"  in Engeland. .. zigeuners dus.. of zoals ik het toch zoals bij de Engelsen mooier vind klinken "reizigers"....
Nu kan ik moeilijk die hele docu weergeven maar wat mee bezig houdt is dat ik niet de vinger weet te leggen op waar het mis gaat...
Dat ze dingen doen die niet mogen is duidelijk.... dat het een volkje is met eigen wet en regelgeving ook....
Elke keer vraag ik me af waarom het nou eigenlijk niet mag zolang ze mensen geen kwaad berokkenen...
Wat is overlast...?
Wat is ongeoorloofd...?
Ofwel... die gunfactor gaat en steeds belangrijkere rol spelen....
We hebben zoveel soorten mensen... culturen... tradities... gewoontes... waarom mogen zij de hunne niet ....?
Van... en als ik dan denk "genoeg tv".... komt de volgende docu... over vrouwengevangenissen....
Maar niet zomaar een docu over hoe het daar toegaat maar over de verhalen achter de vrouwen. ..
Wow wat boeiend... en wat een krankzinnig rechtssysteem hebben sommige Amerikaanse staten toch....
Meisje 16 jaar, misbruikt door beide ouders en andere familie die in dat huis wonen ...
16 jarige steekt het huis in brand om zo weg te kunnen vluchten... brand loopt uit de hand...
Ze rent nog maar binnen om  haar mensen toch maar te redden...wat dit was niet de bedoeling. .
Hoppa. . levenslang... zit nu 43 jaar al in de gevangenis...
Weet niet wat het is om kinderen te krijgen... weet niet wat het is om een diploma te krijgen of een rijbewijs....
En dan de vrouw die ontsnapte, 35jaar voortvluchtig was, een nieuw liefdevol leven opbouwde ... heel veel spijt had. . en alsnog opgepakt werd... nu als 75 jarige alweer jaren vastzit...
Van... en weer voel ik zo'n gunfactor gevoel opkomen....
Van. . en toe maar... en 3e docu.... over voetballer John Best... en zijn alcohol verslaving....
Waarin je de arts hoort zeggen "het is geen verslaving, het is een ziekte ".... en... je kan iemand wel lichamelijk beter maken van alcohol maar dan zit je nog met je geest vast"....
Het verdriet van die zoon... zijn hoop.... zijn teleurstellingen....
Prachtige docu. .
Maar allemensen wat ben ik nu weer tv verzadigd...
Eerst dit maar eens allemaal op me in laten werken....
Willem komt thuis.... haalt dochter 2 van haar werk..... komt dochter 1..."pap breng me even naar de stad als je toch gaat (20 minuten omrijden dus)
Dochter 2 is thuis... Willem laadt de auto uit (muziek installatie etc) Willem geniet van zijn Metaxa....we kletsen nog wat. . telefoon.... dochter 1 "pap ik heb de bus gemist".... kan pap weer naar de stad. ..
Hondenleven.... vaderleven.... je zou het bijna vergelijkbaar kunnen noemen....
Van... zo... en nu de poes aan mijn voeten... ik ga te bed....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten