woensdag 10 oktober 2018

10 oktober 2018

Dag van:
Daar gaan we dan vol goede moed en wankele benen...
"Willem zeg dat ze in het pension Borre apart zetten hoor.... ik heb geen zin in puppy 's".... roep ik Willem nog na als hij iets eerder vertrekt dan ik....
"Je waagt het niet om ze bij elkaar te zetten!!!!"
Van.... als hij vertrokken is, pak ik mijn eigen spullen en ga...
Best wel weer fijn om de kleuters te zien...
Van... onderweg naar de koffiekamer heb ik al vier keer verteld dat het wel weer wat beter gaat...
Onderweg door de gangen vertel ik het weer vijf keer en bij de briefing vertel ik het zo vaak dat ik me al bijna weer niet lekker begin te voelen...
Van... het zien van de kinderen doet me goed.... en dat is al helemaal wederzijds....
Ja, ja... ik ben er weer. ..
Bedolven onder de knuffels beginnen we maar eens met de dagelijkse routine.... tassen uitpakken en jassen ophangen....
Er heerst een heerlijk relaxt sfeertje in de klas....
Laten we eerst maar eens gaan gymmen...
Oh joepie..... laatste gymdag voor de herfstvakantie... dat betekent luchtkussen...!!
En er staat een hele nieuwe notabene... met Nemo erop gedrukt. ..
Gelukkiger dan gelukkig kun je hier de kinderen niet mee maken.... er wordt wat af gesprongen....
Van.... dan nog even voor fruit eten en buitenspelen in de kring....
De dag doornemen....
Welke dag is het vandaag jongens...?
"Woensdag... de kromme dag....(hier wordt korte dag mee bedoeld)....
De korte dag dus en met het gebaar hak ik mijn arm stukjes eraf tot ik in het midden ben (hoogte holte elleboog)....
"Het is toch niet echt... je arm zit er nog aan...."
(Gelukkig wel zeg...!!)
Van.... buitenspelen is extra leuk..... voor de juf ook...
Zaterdag was ouderdoedag en ouders hebben parkeervakken geschilderd,  een benzine tankstation bevestigd,  een spiegelboom opgehangen en een muziekbal geplaatst....
Wauw... en die muziekbal is 'hot....
Je draait aan een draaiarm bovenop de bal en dan komt er een liedje uit...
Niet zoals bij een muziekdoosje.... maar echte liedjes.... poesje mauw... jan huigen in de ton......hoedje van papier...etc....
Ze zijn er niet bij weg te slaan....
Zelfs de juf waagt tot grote hilariteit, een dansje....
Alleen dat houdt juf niet lang vol want het koudzweet druipt van mijn rug... en de benen willen niet wat ik wil...
Nee opgeknapt ben ik nog niet helemaal....
Van.... we doen een les in het kader van de Kinderboekenweek...
"Kom erbij"... over vriendschap....
Wat doe je samen met je vriendjes....en wie zijn je vriendjes...?
Heb je misschien ook een troostvriendje...?
Ja ... er liggen heel wat knuffels in en op de kinder bedden thuis....
"En mijn Cars tafel ook".....
Welja kind... wat jou troost geeft...!
Is jouw Cars tafel hard of zacht vraag ik....
"Zacht"... antwoord hij...
Neeeeee roepen de anderen.... die is hard....!
"Nee zacht" antwoord hij weer..."als ik er zo overheen ga wel"....
Hij glijdt met zijn hand over de grond....
Ik denk dat hij glad bedoelt......
Van.... glad is eigenlijk ook wel zacht.... bedenk ik me... en ruw is eigenlijk ook hard....
Wat doen we soms toch moeilijk met al onze woorden...
We maken het vaak zo ingewikkeld ...
Wat nou als Willem zich goed scheert... is hij dan zacht of glad....
Een baby huidje noemen we zacht maar een vers geschoren kin weer glad...
Als je op ijs (bevroren water) valt dan is het hard maar als we eroverheen schaatsen is het ijs glad, ligt er een laagje water op dan noemen we het weer zacht....
We hebben een vermoeiende taal....
Hoe heb ik al die dingen zelf ooit geleerd....?
Van.... ik gooi een mand met knuffels om waarvan ze er ieder eentje mogen kiezen om mee op de foto te gaan...
Het worden juweeltjes van foto's....waar we een lijstje om plakken...
Van... wat ze met hun vriendjes doen, vraag ik...
In de kring zitten... plakken... en goedmaken....
Goedmaken...?
Jahaaa zegt er eentje....want je maakt ook ruzie met je vriendje en dan ga je het weer goed maken....
Tuurlijk... zo is het... met je échte vrienden moet je ook ruzie kunnen maken...
"Papa en mama maken ook wel eens ruzie".... zegt een ander...
Maar die maken het ook weer goed, zeg ik hoopvol...
Jaaaaaa maar die zijn 'fuliefd'......
Ben je dan ook vriendjes,  vraag ik door...
"Neeeeee, dan ben je papa en mama"...
Dus die zijn geen vriendjes...?
Nee!.... die zijn gewoon papa en mama. ....
De wereld wordt me steeds duidelijker.... er bestaan vriendjes, die het altijd weer goedmaken  als ze ruzie hebben...(zouden wereldleiders een voorbeeld aan kunnen nemen)... en je hebt papa's en mama's....
Hoe helder wil je het hebben....?
Van... dan zit het er weer op....
Mijn hoofd tolt... mijn benen zwabberen.... ik heb mijn knuffelbeer nodig....
Maar eerst maar even wat administratie afhandelen...
Niet te laat maken.... naar huis.... heb teveel van mezelf gevraagd vandaag..
Mijn lijf en ik zijn bepaald geen vriendjes nog.... maar ik ga het goedmaken....
Van.... nu eerst naar de Jumbo en Kruidvat die vanmorgen feestelijk geopend zijn op ons winkelcentrum....
Tjonge wat een opknapper...!
Het hele centrum oogt vrolijk en opgeruimd...
En wat heerlijk winkelen in de altijd overzichtelijk ingedeelde Jumbo...
En... wat een zegen weer een drogist in de buurt...
Meteen maar aspirine inslaan.... en meteen eentje doorslikken... op de vriendschap zal ik maar zeggen...
Van.... thuis de sudderlappen opzetten.... breien....gezellig met de kinderen appen/chatten....
Wil zo graag dat achterpand klaar hebben....
Het aspirientje doet zijn werk redelijk.... maar mijn lijf wil me nog immer niet de hand schudden....
Ik denk dat voor mij de herfstvakantie al begonnen is...
Invallen wordt hem morgen niet vrees ik...
Van... Willem komt binnen... ruikt... loopt naar de pan en begint likkebaardend aan de krieltjes...
Heee Willem....!!!!
Borre heeft vandaag alleen in een hok gezeten...
Goed geregeld Willem....!
"Gaan we al eten?"....
Ja hoor.... eet ze!
Van.... om kwart over 7 alweer donker...
Wat is dat toch altijd naar... vooral als je de honden wil uitlaten...
Nog heerlijke temperaturen buiten... maar het licht werkt niet mee...
Met zaklamp in de hand waagt Willem zich toch met het drietal het donker in...... een knuffel partij tussen Borre en Bengel onderbrekend....
Van..... we kijken samen nog wat tv....
Alhoewel.... Willem kijkt tv... ik brei.... Willem lost wat Lindemanfamilie perikelen op... ik brei rustig door...Willem kijkt weer verder tv... ik brei en ben gerustgesteld want Emma heeft haar B zwemdiploma gehaald....
Maar vrij snel vallen onze beider ogen dicht...
Dit wórdt geen late avond vanavond....









Geen opmerkingen:

Een reactie posten