dinsdag 23 oktober 2018

23 oktober 2018

Dag van:
Koud voelt het... beetje waterkoud....
Harde wind... met vlagen...
Dansbal van herfstbladeren ....
Dr dwarrelen niet maar walsen door de lucht....
Eén groot ballroom feest....
Herfst is wat de mensen eindelijk wilden...
Herfst is wat ze krijgen...
Wel een droge herfst nochtans...
Zelfs heet miezer- of motregentje mag geen naam hebben....
Al die je nog zo je best.... en bij je nog zo lang buiten, nat word je er niet van....
Voor de kinderen niet erg. .. die genieten...
En alsof de blaadjes al niet genoeg eind dansten, gooien zij ze nog een extra keer in de lucht...
Er doorheen stampen is nog lekker.... en dan flink omhoog schoppen....
Van.... ik geloof niet dat ik ooit een kind ben tegengekomen die me vertelde dat hij herfst... of winter... niet leuk vond ...
Kunnen volwassenen mopperen over de te koude winter met zijn vieze gladde wegen of juist niet het schaatsweer wat ze verwachtten. ... de te hete zomer want och jongens wat is heet het.... de schaarse lente die maar niet op gang wil komen of toch ook nog te koud is.... de akelige natte herfst waarin al die blaadjes elke keer opgeveegd moeten worden of de fietspaden glad maken.....
Kinderen daarentegen genieten van elk seizoen....
De lente met zijn beestjes en bollen.... de zomer één grote waterpret.... de herfst met zijn blaadjes die je kan wegschoppen en de kastanjes waar je mee kan knutselen.... de winner met de sneeuw en sneeuwpoppen ... de kerst en het vuurwerk. .
Nee... kinderen hoe je nooit mopperen dat ze te nat of te koud zijn....
Dat laatste misschien dan soms... maar na een warme sjaal en wanten is dat ok over....
Regen betekent in de plassen stampen...met een paraplu mogen lopen.... en lente voor het eerst je had weer uit mogen doen en nieuwe sandalen kopen....
Van... vanmorgen door het bladerdansfeest naar het zwembad lopen....
En daarna zelf in de blaren mogen dollen...
Zelfs met je rolstoel is het leuk om een keurig bij elkaar geharkte berg bladeren omver te rijden....
En vandaag mogen ze ook papier snippers scheuren om op uitgeprinte laarzen te plakken.... maar laat de snippers eerst maar dwarrelen....
Dwarrelen op de lijm. ..
De kinderen genieten vandaag... en het is verhipte moeilijk om dan niet lekker mee te genieten en je eigen chagrijn om dat "pokkeweer" niet te vergeten....
Er wordt ook wat afgezongen over die herfst vandaag...
Herfst herfst wat heb je verkoopt..... honden en muizen op een hoop (originele tekst is: herfst herfst wat heb je te koop, honderdduizend bladeren op een hoop)...
"... de pannetjes worden nat... er komen twee tomaatjes aan..."
Niks geen soldaatjes.... die zijn uit het straatbeeld en ook veelal kinderbeeld (journaal) verdwenen....
Van... ik drink vandaag mijn eerste kop warme chocomelk weer sinds lange tijd. ..
En heb voor het eerst sinds lange tijd er eens last van koude voeten...
Morgen maar eens wat warms uit de kast trekken.... het lijkt erop dat die mooie zomer nu wel voorbij is....
Van.... mijn eerste elektronische sigaret dag is ook een feit....
Het bevalt me wel weer....
En de dag vliegt voorbij.... maar is nog niet voorbij als de kinderen naar huis zijn...
Eerst nog een leerlingen bespreking en een ander gesprek....
Het kijken allemaal extra's en dat zijn het natuurlijk ook.... maar over leerlingen praten vind ik wel een van de leukste dingen van het vak....
Verschillende disciplines met, allemaal vanuit eigen perspectief, een beeld van het kind
Het leidt vaak tot nieuwe inzichten of verhelderingen als je er zo samen over praat....
Mij hoor je dan ook niet klagen als ik om tien over 6 de deur uitstap en ik kwart over 6 nog in de file beland.....
Van...neeeeeee.... koken die ik niet meer.... dat heeft het lieve Chinese nieuwbakken moedertje van China town vast wel gedaan...
Om kwart óver 7 kom ik dan ook met 2 bakken mihoen met kerrie en garnalen thuis...
Van... daar tref ik een koude.... rillerige.... vermoeide maar vooral uitgehongerde Willem aan....
Die zal toch niet ziek worden...?
Doe me dat niet aan... een zieke man. ..
Blokken aan benen zijn dat.... zielige hoopjes afhankelijke en je of zo nodig hebbende hulpeloze mensenwezens....
Afwachten maar.... voetballen kijken Ajax- Benfica (En dat voor een Feyenoord fan)... zal best wel een goede medicijn zijn nu hij zelfs de fluit repetitie heeft afgebeld. ..
Morgen zien we wel verder...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten