dinsdag 30 oktober 2018

30 oktober 2018

Dag van:
'T was voorspeld... regen regen regen....
En waterkoud....
Maar mij maak je niet gek vandaag met mijn rode laarsjes aan waar iedereen de hele dag wat van zegt.....(Jemig... had ik dat van te voren kunnen bedenken dan had ik ze thuis in de schoenen bak laten zitten  ......)
Van... het is vandaag wel een gekkenhuis van regenbroeken aan een weer uit bij de kinderen....
En dat tezamen met ook nog omkleden voor het zwemmen en weer aankleden,  hebben we vandaag een complete verkleedpartij....
Nooit geweten trouwens dat ze van die handige ski-achtige regenpakken verkopen... had ik in mijn tijd moeten hebben. . toen mijn kinderen nog jong waren....
Dat had mee heel wat handhandjes... schrobbeurten .... en heel wat guldens aan ossegal- en groene zeep gescheeld....
Van.... maar goed... als je dan over het thema lekker vies werkt... dat werden de kinderen wel vandaag....
Waren ze na het zwemmen kraak helder chloor ruikend schoon.... daar is na een half uur niets meer van over....
Van. .... vandaag hebben we ook ontdek lab.... iPads... computers... game consoles en..... een robot. ..
En allemensen wat hebben ze snel in de gaten hoe zo'n ding werkt.... het beweegt... het praat....
Het is een lust voor het oog te zien hoe vooral de kinderen met autisme, contact maken met de robot die verre van op een robot lijkt (3 bollen en een oog achtig iets op wieltjes)....
Maar zij begrijpen de robot en de robot hen....
Zelfs de vakleerkracht geniet met volle teugen van waar zij met haar werk voor staat....
Dit is toch waar je het voor doet zeggen we tegelijk....
Van.... pauze... en dus de elektronische sigaret even aanzetten... tegenwoordig eerbiedig omgedoopt tot" fruit hapje".....
De dampen van onze elektronische sigaretten bezitten fruit vloeistoffen; mango, perzik, kers, bramen, bosbes.....
Het lijkt tussen de sigaretten rook door wel een fruit boomgaard....en werkt op menig lachspier....
Maar laat maar gaan... wij lachen mee... en waarschijnlijk ook het hardst....
Van..... lesje over kabouters die blaadjes vegen...
En wat heerlijk als de juf handenvol bladeren in de klas in de lucht gooit, die je daarna mag proberen alle kanten op te blazen... om ze daarna weer op te vegen...
En opvegen naar één punt... dat is nog niet zo'n makkelijk karweitje....
Daarna vangen we de wind in plastic zakken....
Heel hard ronddraaien met een open plastic zak ... de wind erin en dan gauw dichthouden.... hele bolle zakken en lekker veel  gekraak, is het resultaat....
Ervaren is veel leuker dan het van filmpjes afkijken....
Van..... en nog meer geleerd vandaag....
Juist onze doelgroep gaat er zo'n  hele dag vol voor.... dubbel zo vol....
Ze hebben van alles te leren en hun beperking te overwinnen. .. dagelijks...!!
Als juf zie je veel enthousiasme... doorzettingsvermogen......wilskracht....
Niet gewoon veel maar eigenlijk best ongelofelijk veel...
En hoeveel energie dat vergt daar sta je eigenlijk veel te weinig bij stil als dingen bij jezelf eigenlijk best wel gewoon vlot en soepel verlopen ....
Maar je zal maar met spalken lopen.... je rolstoel moeten voortbewegen tussen nauwe paadjes tussen tafels en stoelen of je looprek moeten manoeuvreren...
Je zal maar een communicatieprobleem hebben een de hele dag moeten proberen jezelf duidelijk te maken... tot frustratie aan toe.... moeite moeten doen om communicatie te verwerken of begrijpen.... ondanks je beperking toch adequaat te reageren....
Je zal maar een ontwikkelingsachterstand hebben een toch mee willen komen.... erbij willen horen... mee willen doen...ook willen kunnen....
De hele héle dag dus inspanning... en daar vol voor gaan....
En de juf die maar aan blijft bieden... en de vakleerkrachten... en de therapeuten en de logopedisten.....
Och och... daar moet je eigenlijk hondsmoe van worden. ..
En dat worden ze dus ook maar.... dat laten ze vooral niet op school  zien....
Dat komt pas thuis... als papa en mama ook nog leuke dingen met je willen doen...
Kom we gaan pompoenen uithollen voor Halloween... of... kom we gaan lantarens maken voor Sint Maarten....
En je zegt dan "Nee.... moe ".....
En je valt al in slaap... in de taxi of bij je ouders in de auto....
Vandaag komt zoiets bij een bespreking ter tafel....
En dan begin je toch wel weer anders na te denken over je doelgroep......
Steeds maar stellen we meer en meer doelen om ze maar verder te helpen... nog beter te kunnen laten ontwikkelen maar zelden staan we stil bij de energie balans....
Kinderen lijken dan vaak wel onuitputtelijk maar ze zijn het niet....
En thuis willen de ouders ook nog wel wat aan hun kind hebben die ze de hele dag al hebben moeten missen....
Van... vandaag stellen we daarom een nieuw doel.... balans vinden in het energie level. .. voldoend rustmomenten inbouwen....
Rustmomenten, die er in het onderwijs dus eigenlijk ook bijna niet meer aanwezig zijn....
Ook wij jagen en jagen maar door... stoppen lesroosters voller dan vol...
Ik vond het een erg mooi bewustwording moment vandaag....
Gewoon überhaupt.... niet alleen nu voor dit kind of in dit specifieke geval maar om er sowieso in het algemeen bij stil te staan....
En..... ik heb vandaag des te meer respect voor mijn leerlingen gekregen.... stuk voor stuk... allemaal kanjers....diehards ......doorzetters... volhouders.... niet stoppers....
Van.... door de regen naar huis....boodschappen doen want ik heb mijn pizza, die ik gister kocht, immers aan Willem meegegeven voor zijn collega....
Druppels op de autoruit....
Druppels op mijn jas....
Druppels op mijn kop....
 Druppels druppels druppels...
De rivieren en sloten... de scheepvaart en veerdiensten zullen er blij mee zijn...
Ik niet...
En poes Bengel ook niet.... die aan de deur staat te miauwen omdat ze eruit wil... en als ik dan de deur open maak en zij één  stap buiten die deur zet.... meteen haar pootje weer intrekt want hè gatsie nat en brrrr jakkes koud. ...
Verwend poezenkind..... prinsessenpoes.....
Heerlijke katten attitude.....
Van.... Willem heeft ouder gesprekken....
Ik warm mijn nieuw verworven pizza met spinazie en roomkaas op....
Ik kijk naar de tv maar volg er niks van....
Dus zet ik de radio maar gezellig aan. ..en kleur weer eens een online kleurplaat....
Van... Willem komt... de honden moeten nog eten (20.45 uur oei oei)....
Maar ook Willem is te moe om op te blijven ....
Dat wordt en vroegertje vanavond....
Ik zo liggen we er vroeg in.....
Tik tik tik tik... doet de regen regen het raam....
Dat wordt lekker inslapen vanavond....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten