maandag 29 oktober 2018

29 oktober 2018

Dag van:
Natuurlijk waren vanmorgen in de maandagochtend kring, de verhalen over diverse Halloween feesten, niet van de lucht....
Ook de juf zelf had wel beelden voorbij zien komen op diverse media, maar deze zoveelste,  uit Amerika overgewaaide, hype... en nog wel een doodenge bloederige , daar heb ik het niet zo op...
Eén keer ben ik met vriendinnetje Annet in madame Tussaud te Amsterdam in zo'n horrorachtige ellende terecht gekomen, en op het moment dat er zo'n griezel met een kettingzaag op ons af kwam heb ik mijn vriendin de man voor haar zo stevig zien beetpakken dat ze zijn spijkerbroek van zijn gat trok....
Beide horror beelden zeg maar....
Maar er waren dus wat kleuters maar zo'n optocht in de stad geweest...en naar een kasteel waar het plaatsvond...
Verkleed als Zorro.... euh Dracula verbetert papa....
Maar goéd.... alle zwarte capes lijken op elkaar nietwaar....
"Vonden jullie het eng",  vroeg ik in de kring...
Moeilijk antwoord geven als je net pas weet wat de emoties boos, blij, verdrietig betekenen....
Ook op de vraag wat ze gezien hadden, bleef het antwoord uit...
Maar een juf blijft doorvragen....
Uiteindelijk kreeg ik de werkelijke en meest dichtbije uitleg van wat het feest nou eng maakte.... de kreten GRRRRRRRRRRRR GROMMMMMM GRRRRRRRR....WHAAAAAAA....
Van... ik dacht al zoiets... een loos feest met veel gegrauw dat weinig zoden aan de dijk zet...
Niks voor mij dus.....zo'n beeld had ik er al van.....
Van. ... het is koud buiten...
En de overgang van binnen en week van 20 graden naar 6 is voor velen maar ook voor mij best wel veel te snel en abrupt gegaan.....
Je merkt het ook direct aan kleuters die ineens dichtbij je staan en hun handjes in jouw jaszak stoppen....
En wat ik ook merk is dat veel kleuters ineens bewegelijker zijn. .
Ze rennen achter wagentjes.... ze fietsen of hun leven er vanaf hangt... ze klimmen en klauteren veel meer dan in de lome zomer....
Het lijkt erop alsof dat van nature in een kind zit... je aanpassen aan het weer...
Beweging maakt dat je je warm voelt....
Wij juffen zijn de constanten... wij staan op onze plek... zomer en winter...
Maar na dit van de kinderen ontdekt te hebben, besluiten een collega en ik dat als de koude r in de maand komt, wij ook maar eens meer heen en weer dat plein over moeten....
Al dan niet met een kleuterhandje in de jaszakken aan weerszijden van onze jas.....
"Juf... ik heb het koud... komt er sneeuw...?".....
Ik kijk naar boven... naar de lucht. .. het is meer een smeekblik... zo van... blijf weg sneeuw......luister niet naar dit mensenkind....vooral niet!!!!
Van.... we puzzelen... we bouwen.... we maken echte modder en smeren dat op een schoon roze varkentje.... we maken een werkblad over de herfst en kijken naar een mooi digitaal prentenboek....'kikker en de wind'...
In dit verhaal valt er een boom op het huisje van kikker...
Een van de kleuters zie ik ineens alsmaar naar buiten kijken...
Voor het verhaal voelde alles nog veilig... nu vertrouwd hij die vele bomen, die er naast de klas staan, niet meer zo.....
Ik zie een pruillipje en hoor ineens een zacht..."mama".....
Tja want als kikker niet meer uit zijn huisje kan komen wie garandeert hem dan dat hij zijn moeder nog ooit ziet als er een boom op de klas valt....
Gelukkig zijn juffen prima geruststellers...."dat gebeurt hier niet hoor".....
(En dát hoop ik dan ook maar).....
De dag is voorbij... de wintertijd dip bleef uit en al te lang blijf ik niet want ik moet de honden vandaag van de dagopvang halen omdat Willem een cursus autisme heeft....
Nog even een vergadering en dan duik ik de drukke spits in op de A12....
Van... het is niet druk meer op de dagopvang maar wat er nog zit maakt kabaal voor 10.....
En daar doen de onze drie heel hard aan mee. ..
Zoiets van... ineens aan de lijve ondervinden wat oorverdovend inhoudt...
Van... nu tot rust manen.... zit zit zit....en gelukkig... ze luisteren...
Riemen om. .. zit zit zit... eerst ik de deur uit en dan de honden...
Zit zit zit.... en volg....
Zit zit zit... hek door....
Ik kom weer zonder kleerscheuren bij de auto aan...
Laat ik voor de verandering ook maar weer achteraan in de file aansluiten...
Van... honden thuisbrengen en boodschappen doen...
Goed kijken of alles van tafel is... kunnen de honden echt nergens bij... mooi zo... op naar de supermarkt...
Thuis....
Neeeeeeeeeeee!!!!!"
De hele afval emmer plastic omgegooid... leeggehaald... afgelikt.....kapot gebeten....
Van....en eindelijk om kwart voor 8 zelf eten...
De avond heeft niet veel meer tegoed...
Nog een aflevering bed en breakfast kijken en naar boven...
Willem komt vast zelf wel thuis...




Geen opmerkingen:

Een reactie posten