maandag 15 oktober 2018

15 oktober 2018

Dag van:
Eigenlijk de enige dag dat we niet echt iets moeten of hoeven...
Wel willen... en ik wil dus de bovenverdieping even aanpakken...
Maar tja. ... er valt in dit huishouden weinig te plannen en willen..
Zo blijkt wel als de mobiel van Willem over gaat....."pap ik kom met je kleinkinderen langs"...
Dag bovenverdieping.... je zult nog even moeten wachten.... ok al liggen de stiekem vol met kleding.... of theedoeken die naar beneden moeten..... zitten de prullenbakken overvol.... moeten nodig mijn oorbellen terug gehangen worden want het dressoir ligt vol....
Hoe werkt dat toch bij sommige mensen (waaronder ik).... dat je je, als alles weer opgeruimd en schoon is,  voorneemt elke avond alles op zijn plek terug te hangen of leggen, maar je dat na een paar dagen dus weer niet doet...
 Misschien als ik het me nou maar halsstarrig blijf voornemen, dat het ooit een keer lukt...
Ja behalve dat ik op donderdag en ik de weekenden alweer niét kam opruimen omdat de kamer van de ene kledingkast door Willems meiden in gebruik is...
En die kamer is dus s weekends verboden terrein....
Van... nou wil je daar ook niet komen hoor... want twee meiden op een kamer is gelijk de Ara vuilnishoop alvorens die de verbrandingsoven in gaat....
Écht ALLES slingert door die kamer....
Op het bureau... op de stoel... op bed.... op de stiekem... een vooral op de grond...
Gebruikte reinigingsdoekjes.... gebruikte wattenstaafjes..... kleding zakken.... schoenen dozen... slipjes.... de wereld (Wat zeg ik.... en universum) aan make-up spullen van Hanna.... potjes crème.... haarlak.... haar verstevigde...
Kortom een complete Kruidvat inboedel zeg maar....
Maar ook sokjes... waarvan er natuurlijk eentje blijft liggen na het weekend.... handdoeken....(waarom 6????????).......wenkbrauw potloden (niet 1... niet 2 of 3... maar gerust 4 of 5).... snoeppapiertjes.... chips verpakkingen.... chocoladereep papier.... en rondslingerende oplader.... hier er daar wat huiswerk (maar dat valt te verwaarlozen bij de rest)....
Heb ik het hier over een bovenverdieping....NEE. . ik heb het slechts over 1 kamer.....
Ruimen ze dat niet op dan....?
Jazeker wel.... binnen hun standaardnormen van opruimen dan....
Alleen de kleren in de tassen. . dan met de Franse slag wat rommeltjes op de grond weg....(weinig dus ...).....de rest is voor papa (en mij welteverstaan)....
Van... maar enfin. . als de meiden er zijn, niet op die kamer komen ....en dus maar weer een stapeltje op de stoel tot na het weekend....(of nog langer)....
 Daarnaast... wie heeft er na een lange dag werken (10 uur van huis), nog zin om op te ruimen....?
Ik niet...!
Van... en vandaag dus ook niet....
Want Willems oudste dochter en kleinkinderen komen...
Zo blij dat beneden alles gezellig en netjes is...al zullen we vast buiten gaan zitten met alwéér een mooie dag vandaag...
Willem kan gelukkig de volleybal wedstrijd Nederland Amerika kijken...
Nou ja... kijken...
Voor het eerst in onze geschiedenis zie ik Willem iets zó spannend vinden dat hij tijdelijk weg zapt....
Maar we winnen.....WE WINNEN.... en met Willems oerkreet is alles wel gezegd....
Van... daar zul je ze hebben....
Binnen 10 minuten print ik alweer kleurplaten van draken en prinsessen....
Liggen de stiften alweer op tafel...
Staat de ton speelgoed in de kamer....
"Jammer Wampie, dat de honden de visnetjes kapot gebeten hebben... en ze kunnen niet eens vissen"....
"Jij hebt altijd een kast vol verrassingen hè...."....(lekkers)
"En een verrassing schuur" roept Jesper er achteraan....(speelgoed)
Van.... ze kijken Peppa pig op Netflix (het zit in de genen denkt Netflix denk ik)... en elke keer als er een aflevering is afgelopen, en opa van de vlonder boven moet komen, wordt opa tot grote hilariteit, heel boos op de televisie....
Van.... toch wel een beetje eng die grote honden van opa. .. geen nood... opa weet raad..
"Kijk... die ene hond het poepje... de andere bips en de derde naveltje...."
Nu durven ze wel..."naveltje ga weg..." ....." poepje kom eens hier"..... "bips af"....
Van.... opa kom eens hier....
Opa heeft geen zin... hij zit net...
"Nee,  ik ga niet komen... daar word ik zo moe van...." zegt opa....
Vijf minuten later komt Elina met een getekende rolstoel aan...
"Hier opa.... kan je rijden..."
Jesper komt er achteraan rennen..."of heb je liever een rollator opa..."
Pffft.... als beelddenker krijg ik de gekste plaatjes in mijn hoofd en kukel bijna van mijn stoel van het lachen...
Van.... maar aan alles komt een eind.... ook aan dit bezoekje...
Morgen zal Jesper 4 worden en dus zien we elkaar zaterdag weer. ..
Van... alles weer aan kant.... boodschappen doen... samen..
Kruidvat heeft een aanbieding lego junior en dat wil Jesper zaterdag wel krijgen besluit opa....
Lang leve de Kruidvat die we sinds een week rijk zijn....
Van... Mieke gaf ons allemaal gister een heerlijk spruitjes recept mee....
Ook dat maar eens proberen vandaag...; spruitjes, honing, ketjap, spekjes, knoflook, sambal..... wat een zaligheid....!
Van..... nee buurman... je kan niet om half zeven komen... wel om zeven uur.. en nee... niet om zeven over zeven.... nee... en ook niet één minuut voor zeven....
Het is weer dollen over en weer....
Van..... buurman komt de drempel opmeten. . deze wordt opgevuld en dan komt er een strip overheen.... (ja, ja... dankzij Borre weer....)
 Eerst de spruitjes.... en het smaakt werkelijk voortreffelijk....
Nee Willem. . hier zitten weinig calorieën in....
Van... de honden hebben net de voerbakken staan..... de afwas staat in de machine of daar is buurman weer...
Doei buurman... meet ze... ik ga douchen....
Nee buurman. .. bij meten heb jij geen kraan nodig....!!!!!..... waag het niet....!!!!
 Van... ik hoor steeds van die mannen humor lach salvo's klinken...
Typisch buurman en buurman....
Hoe die elkaar toch ooit hebben kunnen vinden....
Dan wordt er naar boven geroepen..."he Wampie er stroomt allemaal water van de trap (mannen schik om eigen mannenhumor)..
"Geeft niet" roep ik...."de klusjesman is in the house...de dweil staat overigens in de hal....
Tja. .. daar heeft buurman niks op terug natuurlijk...!
Van.... Willem heeft weer twee foto's van me gezien waar hij gedichten bij wil maken...
Zo gaat dat bij Willem... hij ziet een foto en meteen gaan die poëzie radertjes draaien...
Nou komt zo'n gedichtje niet zonder slag of stoot...
Wel twintig keer komt hij bij mij overleggen of dit woord kan. . of ik een woord weet.... filosoferen we over een gevoel....
Ik denk dat hij zojuist wel voor de twintigste keer de trap is op gekomen...(wel goed voor je dieet Willem!).....
Of "smeuldende onrust" wel kan....
We 'proeven' de woorden even....
Ikzelf denk dat onrust komt na een hevige toestand.....
Zo'n toestand kan je rust of onrust geven...
De toestand smeult nog even verder als het hevigste eraf is en dat is dan de onrust in je....
Letterlijk genomen .... na een brand.... de smeulende resten geven behoorlijk wat onrust....
Van.... Willem is tevreden.... hij kan verder ....
Van... stamp stamp stamp.... Willem weer boven....
Als jij angst voelt....hoe voelt dat dan....??.?
Wat doet dat met je.....?
Jemig Willem.... een leven zit vol angst.... grote angsten.... kleine angstjes.. ..
Het ene verlamd je... het andere belemmerd je....
En eigenlijk is je hele leven gehuld in onderliggende en onbewuste angst....
Je kunt je blik dan niet verruimen en blijft hangen...
"Dus het verkleint je wereld...?"
Ja eigenlijk wel Willem....
Hij is tevreden en gaat de trap weer af....
Van.... stamp stamp stamp....
"En dat gevoel van tekortkoming... het kan altijd beter en zo....?
Nee Willem... niet het kan.... het MOET van jezelf dan altijd beter....
"Oh ja....ja..... dat is nog veel sterker.... dank je...."
Stamp stamp weer naar beneden....
Van... zo gaat dat dus met een gedicht...
En je mag niet teveel zeggen... en niet te weinig... en vooral stil zijn tot hij wat vraagt....
Het beste is dan dus gewoon lekker boven gaan zitten....en je blog gaan schrijven....
Van... stamp stamp stamp...
Willem weer boven....
Leest voor uit eigen werk...
Vers van de pers...
Vind je het mooi...?
Ja erg mooi Willem...!
Zal ik het op Facebook zetten. .
Zou ik maar weer doen Willem....
Zal ik het opsturen voor de Türinger prijs. ..?
Kan je overleggen Willem....
Pffft... het ei is weer gelegd....
Rust.... nou ja. . tot het volgende ei dan.....
Van... over ei gesproken....
Op de vriendenkliek app gaat het naast de gesloopte keuken van Corrie vandaag (ze krijgt een nieuwe).... over de lastige Nederlandse taal....
Naast de geslaagde anekdote die Mieke op internet vindt... als volgt:

Men spreekt van één lot, en verschillende loten,
maar 't meervoud van pot is natuurlijk geen poten.
Zo zegt men ook altijd één vat en twee vaten,
maar zult u ook zeggen: één kat en twee katen?
Laatst ging ik vliegen, dus zeg ik : ik vloog.
Maar zeg nou bij wiegen beslist niet: ik woog,
want woog is nog altijd afkomstig van wegen,
maar is dan 'ik voog' een vervoeging van vegen?
Wat hoort er bij 'zoeken'? Jazeker, ik zocht,
en zegt u bij vloeken dus logisch: ik vlocht?
Welnee, beste mensen, want vlocht komt van vlechten.
En toch is ik 'hocht' niet afkomstig van hechten.
En bij lopen hoort liep, maar bij kopen geen kiep.
En evenmin zegt men bij slopen 'ik sliep'.
Want sliep moet u weten, dat komt weer van slapen.
Maar fout is natuurlijk 'ik riep' bij het rapen.
Want riep komt van roepen. Ik hoop dat u 't weet
en dat u die kronkels beslist niet vergeet.
Dus: kwam ik u roepen, dan zeg ik 'ik riep'.
Nu denkt u: van snoepen, dat wordt dan 'ik sniep'?
Alweer mis, m'n beste. Maar u weet beslist,
dat ried komt van raden, ik denk dat u 't wist.
Komt bied dan van baden? Welnee, dat wordt bood.
En toch volgt na wieden beslist niet 'ik wood'.
'Ik gaf' hoort bij geven, maar 'ik laf' niet bij leven.
Dat is bijna zo dom als 'ik waf' hoort bij weven.
Zo zegt men: wij drinken en hebben gedronken.
Maar echt niet: wij hinken en hebben gehonken.
't Is moeilijk, maar weet u: van weten komt wist,
maar hoort bij vergeten nou logisch vergist?
Juist niet, zult u zeggen, dat komt van vergissen.
En wat is nu goed? U moet zelf maar beslissen:
hoort bij slaan nu: ik sloeg, ik slig, of ik slond?
Want bij gaan hoort: ik ging, niet ik goeg of ik gond.
En noemt u een mannetjesrat nu een rater?
Dat geldt toch alleen bij een kat en een kater.
Je ziet, onze taal beste dames en heren,
is, net zoals ik al zei, best moeilijk te leren!
(Bedankt Mieke!!)

........komt Marleen met het onmogelijk oplosbare probleem waarom weifelen en twijfelen, woorden zijn met zo goed als zelfde betekenis.... maar weifelen een korte ei heeft en twijfelen een lange ij....
We zoeken heel internet af, doch geen antwoord...
Ik stuur jullie de nacht/dag er maar mee in....
Ps.... we zijn er inmiddels wel uit wat het subtiele verschil tussen beide woorden is... Dit behoeft dus geen antwoord. ..









Geen opmerkingen:

Een reactie posten