vrijdag 5 oktober 2018

5 oktober 2018

Dag van:
De dag van de leraar. .. en ik zit op mijn luie lang weekend gat....
Nou ja... niet lang, want al vroeg gaat de voordeur bel. .
Postbodes zo vroeg...?
Buurvrouw in paniek....?
Van.... niets van dat al....
En heel héél bij gezicht voor de deur van oud leerling Pascal...
Hij zal toch niet weer vader worden....?
Van.... niets van dat al....
Hij is zojuist vers van de pers, geslaagd voor zijn theorie rij examen... en komt zijn juffie dat als eerste vertellen....
16 Jaar geleden verliet hij mijn klas... maar niet mijn hart..
Al die jaren hielden we contact en was ons huis zijn huis waar hij altijd terecht kon...
We waren bij zijn bruiloft en we waren kort na de geboorte al bij zijn dochters. .
We steunden hem tijdens diepe dalen maar vierden ook zijn successen... zoals vandaag...
Och jochie wat ben ik trots op je.... knokker... doorzetter. .. winnaar...
Laat jij maar goed zien dat speciaal onderwijs nog specialer dan speciaal is...
Ben zo trots op je...!!!!!
Van...... na de koffie moet hij weer aan het werk...
Pascal werkt altijd... geen klus is hem teveel..... armen uit de mouwen steken.... gezin onderhouden...
Ook ik ga maar eens wat doen...
Ook al staat de zon hoog aan de hemel en brandt ze op mijn gezicht, ik moet de jaarlijkse sinterklaasjournaal yurl vast aanmaken....
Dat scheelt, als het straks echt druk is,  heel veel stress en gehurry....
17 November komt de goedheiligman weer aan.... en dat is het voor we er erg in hebben....
Van... lang geleden dat ik me in de yurls wereld begaf....
Wel zeker driekwart jaar...
De mogelijkheden om lessen te maken en verzamelen, zijn talrijk tegenwoordig....
Toch voelt het als vanouds als ik het zoveelste account aanmaak...
Van... de functies zijn behoorlijk vernieuwd en verbetert...
Fijn werken zo....
Ik maak de dagen aan van 12 november (begin journaal) tot de intocht... en verder tot de verjaardag op 5 december...
Voor elke dag een pagina die er vol zullen komen te staan met les ideeën..
Als ik eraan begin juich ik altijd... zo tegen het eind denk ik daar ietsje anders over....
En wedden dat ik ditzelfde vorig jaar ook in mijn blog schreef....
Van.... de sinterklaasjournaal 2018 yurls bestaat weer.... op naar de volgende klus..
Huis schoonmaken..
Morgen gaan we naar onze Griekse vriend in Duitsland....om afscheid te nemen....
En nou zijn we niet van plan om weer pech met Willems auto te krijgen maar vroeg thuis zijn we ook niet...en thuis komen in een schoon huis is altijd fijn....
 Ik durf zelf te denken dat we daar, de Griekse feestjes kennende,  toch nog ergens een hotelletje zullen nemen....de honden zijn tenslotte in het pension....
We zullen zien....
Nu eerst maar weer eens de nieuwe stofzuiger ter hand nemen... en de restanten dierendag feest opruimen....tjonge wat een kruimels komen er van die botten....
Van.... een klein uurtje noeste huisvlijt en de beneden verdieping blinkt weer...
Ja ja hondjes jullie mogen weer naar binnen... maar oh wee....
Nu de boodschappen doen en naar de apotheek.... medicijnen ophalen....
Van... oeps foutje van de apotheek... iets met verkeerde datums en geen medicijnen...
Dat is mooi vervelend want van één medicijn heb ik niks meer....
Nou... die kan ik dan meekrijgen....de rest moet ik maandag ophalen. ..
En terwijl ik wacht, hoor ik dat er naast mij ook al fouten gemaakt zijn....
Dat gebeurt niet vaak in een apotheek.... en voor die mevrouw is het vervelender want ze moet de medicijnen écht vandaag hebben terwijl de apotheek ze niet meer op voorraad heeft...
Hoe het afloopt zal ik niet weten.... ik kan gaan... en ik neem niet aan dat die mevrouw er maandag nog staat als ik mijn restant medicatie kom ophalen....
Van......Nu even de boodschappen.... zelf geen zin in veel eten... zit weer midden in zo'n schildklier ellende bui....
.
Niks wil zoals het moet gaan....
Het lijkt wel of mijn ingewanden in staking zijn....
Zo eens in de zoveel tijd gebeurd dat....
Ik neem wel fruit.... daar vraagt het lijf nu om....
Dat is in ieder geval één voordeel..... dat ik naar mijn lijf heb leren luisteren....
Ik neem het alleen niet altijd serieus..... en heb zo'n "bananen in mijn oren bui".... maar dat blijkt er ook bij te horen....
Van... Willem dan maar sla....
Ik vergeet steeds te schrijven dat zijn dieet echt subliem verloopt....
Hij is al 11 kilo kwijt....
Hij is dan een flierefluiter en een jojo... maar allemensen... als hij eenmaal in het dieet ritme zit dan ontwikkelt hij een ijzeren discipline.....
En hij is zowaar dit keer ook verstandig en gunt zichzelf ook uitspattingen.... zoals in Enkhuizen... of morgen in Eitorf....
Van... weer thuis.... en nee hè... de hele kamer onder de snippers papier. .
Borre heeft mijn studie materiaal gevonden..... dat wordt dus geen huiswerk donderdag...
En potverdikke... dat dure boek dat ik voor school aanschafte ook al aangevreten... plus het Annie MG Schmidt kookboek Raasdonders.....
I'm not amused.....!!!!!
Van.... opruimen maar weer.... en balen.... en het rot gevoel weer opzij proberen te zetten...
Weet je wat.... ik neem een heidelbeeren wijntje uit zo'n fles met zo'n beugels....
Ik nestel me in het laatste restje zon dat de achtertuin nog rijk is.... voer de eendjes..... app met mijn oude schoolvriendin die zich nu steeds zieker begint te voelen tijdens de bestraling.... en ik neem een slok overheerlijke bosbessen wijn....
De buurmannen van het huisje ietsje verderop aan het water,  lopen met hun bordercollies over  de brug en beginnen een praatje.... altijd gezellig die twee....
Van... dan komen er twee jongeren van een jaar oud 15,16 de brug op.... ze voeren de eendjes...
Het vertedert me....zo'n stelletje pubers dat eendjes voert....
Maar och wat is het gevoel even later dubbel als ze de twee plastic broodzakken in het water mikken en lachen als de eenden ook daar op af snateren.....
Ze een mevrouw die er wat van zegt uitkafferen en ook mijn opmerking negeren om daarna luidruchtig selfies te maken op het hek van de brug....
En hartgrondig...de dark side in me aanwakkerend , denk ik "ik hoop dat jullie erin donderen"....
(Maar dat gebeurd dus niet)
Van.... ik denk aan een lieve bekende en haar partner die op dit moment hun hond laten inslapen....
En automatisch denk je dan terug aan Bikkel....
Zachtjes prevel ik naar boven of Bikkel het hondje wil opwachten.....
Tja... tot zulke dingen ben je dan in staat.....
Van.... Willem komt thuis... gedaan met de rust....
Oh wee als hij het waagt om voetbal te gaan kijken...
Oké, de tv mag aan.... maar geen voetbal alsjeblieft....
Het wórdt gelukkig journaal. ..
Niet dat je daar nou vrolijk van wordt met die eeuwige dividend belasting discussie.... of de vreselijke beelden uit Sulawesi....maar alles even beter dan een groen veld, 22 bezweet rennende  'poppetjes' en een bal....
Van. . we stoeien wat met de honden. .... en Willem laat ze uit.... maar aan alles voel ik dat hij het liefst de zender nu inschakelt op iets van sport....
Weet je wat... ik ga in bad.... gezellig met mijn schoondochter bijkletsen aan de telefoon....
Voor ik het weet ben ik een uur verder want wat heeft ze veel te vertellen....
Nu gauw de nagels van groen naar blauw omtoveren.... haren droog... en wat afspraken met Willem maken over morgen....
Van... we blijven definitief niet slapen.... rijden om 10.00 op Duitsland aan en keren rond 20.00 uur weer huiswaarts.....
Dat was het dan.... de dag zit erop....
Op naar weer een volgende dag....








Geen opmerkingen:

Een reactie posten