zondag 14 oktober 2018

14 oktober 2018

Dag van:
Gewoon helemaal niks....
Niks willen...
Niks doen...
Helemaal niks....
Gewoon helemaal niks. ..
Nauwelijks gedachten (erg lastig voor iemand als ik)...
Alleen de geluiden van water.... eenden.... koeten....een verdwaalde meeuw..... en ver vliegtuig.... een rennend kind met huppelende hond achter zich aan over de brug.... de nagels van drie honden tikkend op de tegels... de zon... de herfst kleuren... de warmte....
Eén met niks....
Ik hou het vol tot ongeveer half twaalf...
Dan pak ik mijn mobiel en kleur een mandela in....
Die digitale kleurplaten hebben me goed te pakken...
Je voelt de rust in je varen. ..
Van.... dat zie ik ook bij Willem... maar dan anders...
Rode ogen.... wallen... "Willem ga een uur of wat bij tanken in je bed"...
Hij kijkt me alleen maar aan en zegt na een minuutje..."ik denk dat ik dat maar doe ja"...
Strak plan Willem...
Hij vertrekt .... ik kleur....
En ik kleur...
Af en toe pak ik mijn spiegelreflex en maak eens een foto van de honden...
Lang geleden dat ik dat ding ter hand nam....
En dan kleur ik weer.... uren hou ik dat vol.....
Van... Willem wordt wakker....
Ziet er nu toch geheel anders uit dan voorheen. .
Beduidend frisser...
We kletsen over een programma dat hij zag vanmorgen toen ik nog geen  weet had van het feit dat de dag allang begonnen was......'de verwondering'
Willem is er van onder de indruk...
Die wereld zeiler was te gast...
Omdat ik sliep appte hij zijn beste vriend erover. .. maar die kon niet meegaan in Willems bewondering....
Nu probeert hij het bij mij. .. en ik begrijp het wel een beetje....
'S mans vrijheidsgevoel.... los van alles.... het gebed alles te krijgen wat je nodig hebt in het leven....los van geld en goederen....
En... wat is dan "Dat Wat je nodig hebt in het leven".....?
Gezondheid.... kracht.... moed.... liefde....
En wat kan je al niet loslaten.... als je dagen.... weken... maanden... alleen maar water om je heen hebt...
Zou dat dan de enige manier zijn...?
Zo filosoferen we nog een stief uurtje door....
Van.... dan gaat Willem de honden uitlaten....
De boodschappen zijn voor mij...
Op naar de nieuwe Jumbo.... met alwéér een gratis appeltaart (de vierde deze week)...
Mijn gezellige buurvrouw kom ik ook tegen....
Zij is al aan de achtste appeltaart....
 Van. . nu gauw naar huis want we hebben vriendenkliek avond. ..
Na maanden van vakantie (ja die vrienden van ons genieten ervan nu ze met pensioen zijn)... weer een avond samen....
En Mieke heeft zuurvlees gemaakt. .. een gerecht uit haar roots. .... Limburg....
"ZOERVLEISJ"......
We beginnen echter met de wijn die Corrie en Jan van hun wijn boerderij camping vakantie hebben meegenomen...
En als ik nou ooit druiven geproefd heb.... dan is het wel in deze wijn....
Pfieuw....... dat smaakt....!
Het is toch te erg dat Willem, die zijn meiden eerst moest wegbrengen en dus met eigen auto is, en ik die eerder vertrok, ook met eigen auto ben...
Dat betekent...1 bodempje wijn. ..
Ach.... soms zit het leven even tegen.....
Van.... we delen vakantie ervaringen..... familie intriges.... anekdotes..... pijntjes en kwaaltjes....
We praten óver kunst.... en kitsch.... maar meer over kunst...
We wisselen recepten uit...
We bespreken de gelezen boeken....bekeken programma's op tv....
Genieten van het zoervleisj...... je likt je vingers erbij af...
Ik nip van mijn laatste drupje wijn..... godendrank....
We krijgen als toetje eigengemaakte bokkenpootjes taart.... en dan komt als altijd "de muziek"
We heffen liederen aan.... maar dit keer hebben we het ook over de goede oude seventies ......
IPad erbij en opzoeken maar....
Het ene ooooooh ja..... en het.....ooooooh en weet je die nog.... wordt over en weer geroepen...
Sandra en Andres ....Middle of the road.... the Rubets roept Willem en iedereen probeert om het hoogst te zingen....
Tom Jones...iiiieeeuw nee..... the Osmonds dan....Ooooh verschrikkelijk....
Adamo......Hannie en de Rekels..... Udo Jurgens..... Ooooh en Mud of the Sweet.... bah jakkes.....
Van... we galmen mee met songfestival nummers van dingedong tot halleluja. ..
Dolle boel dus....
Maar.... wij moeten naar de drie B's thuis.... vóórdat ze de boel afbreken dit keer....
Zullen we nou Sinterkliek feest vieren of er een seventies feest van maken...
We hebben het er nog over....
En terwijl de avond allang gevallen is... het edoch nog 20 graden buiten is... krijgen wij van onze knutselgrage Mieke ook nog een kerstkaart pakketje mee....
Het is toch te zot die warmte in oktober.... en de feestdagen voor de deur....
Van... thuis is alles nog in orde.... geen splintertje van de trap of kast gegeten... alle papieren nog in de printer.... het fruit nog in de schaal.... de boeken heel.... erg fijn dit thuiskomen....
Van... Willem duikt zijn mail in...
Ik de vaatwasser... nou ja... bij wijze van spreken dan....
Ik haal als Willem klaar is op de pc, de foto's van de camera.... kleur nog een kleurplaatje op mijn mobiel....
Ik zeg:...... Let the herfstvakantie begin....


















Geen opmerkingen:

Een reactie posten