woensdag 3 oktober 2018

3 oktober 2018

Dag van:
 Nietsvermoedend naar school rijden....
In de auto laat ik het programma dan altijd even aan me voorbijgaan en soms kom ik nog op allerlei ideeën die ik dan tussendoor plan....
Eerst gym in ieder geval.....
En lezen staat vandaag ook op het rooster....
Picto's lezen...Miep staat.....Miep zit.... en vandaag komt daar. ...Miep ligt, bij....
Dacht ik nog.....
Van.... maar van dat alles komt niks....
Want ik loop de school binnen.... zie de opbouw in de hal... en weet ineens.....
Oooooooh ja......Kinderboekenweek opening....
Ik loop met de klas naar gym..... en zie een compleet Vitesse elftal binnenwandelen....
En daar wist ik niks van....
Het is hectiek in de gangen. . drukte van jewelste...spanning.... opwinding....
Van. .. als dat maar goed komt vandaag....
Twee kinderen die de gang niet indurven....
Ik was er al bang voor....
Maar het komt goed....
Nu even snel, terwijl ze gym hebben , de plannen omgooien....
Dat krijg je met een juf die zich net zo vastbijt in de structuur van de dag als de kinderen zelf....
Ik draai in een kwartier een leuke digibordles over vriendschap in elkaar..... graai her en der boeken vandaan.... bedenk me dan hoe ik de boekenles zal laten verlopen...(voelen, ruiken, zien).... en ben oh zo bij dat je op zulke momenten op je ervaring kan terugvallen...
Van... nu de kinderen ophalen....
"Juf, Ajax is er hè?"....
Nee joh..... die kunnen niet voetballen... dat is Feyenoord.... die kunnen dat namelijk wel, grap ik. ..
""Papa zegt Ajax"......
Tja... tegen kleuters die nog heilig in papa's gelijk geloven, ga ik natuurlijk niet in....
En dus zeg ik dat iedereen zelf mag weten welke voetbal club hij leuk vindt... en dat vandaag Vitesse hier is....
"Komen die ook op tv?"....
Hi hi hi hi. . laten die geel zwarte shirts, en mijn vriendenkliek,  dit maar niet horen.... denk ik nog als ik zeg...."ja hoor..... elke zondag"...
Van.... maar oké... zo komt er ook een oud leerling aan die vol trots haar arm vol handtekeningen laat zien....
Hoe ga je nou zoiets bewaren vraag ik nog....
Tatoeëren zegt ze doodleuk.....
Ik denk persoonlijk niet dat jouw mama dat leuk vindt... ik zou er maar een foto van maken.... en aan de muur hangen...
Het er nog niet helemaal mee eens zijnde maar er toch over nadenkend (gezien de frons boven haar ogen) , loopt ze weer verder....
Van... heb ik thuis niet de hele avond voetbal.... heb ik het hier wel... verzucht ik, mezelf erg zielig vindend. ..
Maar ..... na de pauze keert de rust terug.....
Net even anders dan bij voetbal waar na de rust het 'geweld' juist terugkeert....
Van... gezellig in de kring....
Een kring over boeken...mijn favoriete onderwerp...
Ik laat ze voelen dat een kaft hard is maar een bladzijde niet....
We slaan bladzijden om...
Ik lees het versje over vriendjes voor....
We kijken naar het liedje van 'kinderen voor kinderen' ... kom erbij, kom erbij.....en we dansen mee. ..
 Van... dan is het tijd om naar de openingsvoorstelling te gaan.....
Het duurt even voor we mijn elftal goed en wel hebben zitten....
De voorstelling gaat over buurman en buurman .... waarvan één buurman gaat verhuizen naar de andere kant van de straat.... en héél véél boeken moet mee verhuizen....
Dat kan hij natuurlijk niet alleen....
En gelukkig helpt de andere buurman mee....
Maar dan gaat er natuurlijk van alles mis.....
De kinderen moeten helpen...
Tja... kom erbij, kom erbij...
En kijk aan... eind goed al goed....!
Als jullie de komende week niet willen rekenen of zo, mogen jullie best tegen de juf zeggen dat ze moet voorlezen.... dat mag tijdens de Kinderboekenweek, eindigt een buurman nog....
Van.... dan zit ook de opening erop...
Nu nog brood eten en dan heerlijk naar huis...
Of beter nog. . naar de bibliotheek....
Als we allemaal aan tafel zitten en gezongen hebben van 'eet smakelijk'.... begint één wijsneus (toch al niet zo'n beste eter) ....."Juf, ik heb niet zo'n zin..... je moet voorlezen"
Tja... het viel te verwachten natuurlijk....!!
Van. ...Joki filmpje.... liedje van naar huis gaan... jassen aan.... vrije middag...
Nou ja.... de kinderen dan... ik heb nog genoeg te doen en er wacht nog een bespreking...
Om kwart óver vier kan ook ik gaan. ...
Weinig nog over van een vrije middag....
Gauw boodschappen doen.... boekenwinkel voor het Kinderboekenweek geschenk en de vier jaarlijkse boeken, voor elk kleinkind één , gaat niet meer lukken....
Andere keer maar....
Van.... eten opzetten en met de poes op schoot in slaap vallen....
Twintig minuten later wakker worden en tot je grote vreugde constateren dat het eten niet aangebrand is....(het stond gelukkig ook zachtjes op)...
Van.... Willem die trots thuiskomt met een Kurzweil diploma.... en direct de tv om switcht naar..... ja hoor.... voetbal....
PSV tegen Inter..... of zoiets....
En de buurman komt ook...
Nou buurman en buurman, ik ga in bad... toedeledoki. ...
In bad met een boek.... een grote mensen boek....
Al moet ik zeggen dat ik ineens best zin heb om weer eens de Guus Kuier uit de kast te pakken....
Liefst de titel "Van grote mensen kan je beter soep koken".....
En of ik daar nou de twee heren beneden mee bedoel of mezelf in een kokend heet bad.... dat laat ik aan jullie over....





Geen opmerkingen:

Een reactie posten