donderdag 4 oktober 2018

4 oktober 2018

Dag van:
Nee, niks uitslapen vandaag.... gewoon weer eens een donderdag ouderwets werken...
Weliswaar niet in mijn eigen groep, maar in een andere groep....
Oudere kinderen van leerroute 2....
En ja... het is dierendag... dat ben ik dan weer niet vergeten in tegenstelling tot de Kinderboekenweek van gisteren....
Ook onze lieve vriend Ruud zou vandaag jarig zijn geweest....
De man die mens en dier altijd uit en ten treure verwende met lekkers....
De man die zijn laatste dagen met ons op de camping doorbracht...
Een gedenkwaardige oh zo dierbare laatste herinnering......
Van.... op naar school en ik heb er zin in.....
Mijn eigen klasje is mij natuurlijk het dierbaarst maar ik vind het oh zo leuk en leerzaam weer eens in een andere klas te staan.....
Maar.... waar zit dat lichtknopje nou. ... ik zoek zeker 5 minuten naar een lichtknop.....
Uiteindelijk vind ik een touwtje waar je aan moet trekken...
Gniffelend loop ik naar het bureau... dat heeft toch wel iets zo'n touwtje....
Ik bekijk de klassenmap waarin de gegevens staan en ook het rooster waar ik me vandaag aan kan vasthouden...
Dan ontmoet ik het klassenteam en dus de mensen waar ik vandaag mee samenwerk....
Van... ik drink nescafé koffie, aangelengd met water uit de aanwezige waterkoker, in plaats van mijn cappuccino uit de kantine...
Dat moet ik natuurlijk direct bezuren want er blijft een nog niet opgelost korreltje in mijn keel hangen....
Nou dat heb ik geweten.... hoesten,  proesten, kokhalzen..... voor mij geen aanmaak koffie meer vandaag....
Van... de leerlingen zijn ouder dan die van mijn eigen klasje en tjonge.... ook weer een stuk zelfstandiger....
We beginnen met een fantastische les van de logopediste.... over kikker en zijn vriendje....met beelden op het digibord... met de echte poppen.... en het is geweldig om te zien hoe deze zorgvuldig doordachte eenvoud de kinderen uitlokt tot meedoen.... meepraten... meespelen....
Grappig dat varkentje hardnekkig biggetje genoemd blijft worden....
Schaapje is schaapje en geen lammetje. . paardje geen veulen.... koetje geen kalfje.... eendje geen kuikentje.... maar varken blijft biggetje....
 Van... ik sta versteld over de vele, even zorgvuldig doorgedacht onderwijsaanpassingen en ondersteuning in deze klas.....en zie hoeveel baat de kinderen erbij hebben....
En ook verwonder ik me over hoe soepel en op rolletjes de dag verloopt ook al is er een inval juf....
Ik geniet mee met de muziek les  met de staven die regengeluid maken .... die direct aanspraak maken op de blaas van meningeen ...(ook ik moet er van plassen...), en van het voorleesverhaal dat ik daarna vertel ....waarbij ze tot grote hilariteit een flapdrol mogen nadoen....(blazen op je hand)...
Ik geniet van de kinderschare om me heen op het afgebakende schoolplein...
"Juf... wil je een pannenkoek...?" Wordt mij gevraagd door een leerling die ijverig in de zandbak zandpannenkoeken staat te bakken...
En... ja, nou en of... die lust ik wel... graag met spek....
"Die heb ik niet..."
Doe dan maar met kaas....
"Heb ik ook niet.... wel suiker ..."
Maar die lust ik niet...
"Dan heb je pech...daaaag"
Van.... ik schommel de kinderen omhoog.... troost het beteuterde gezicht van een leerling die een frisbee op het dak gooit.... en klets wat....
"Juf, wat doe jij bij ons..."
Invallen...!!
"Doet dat zeer...?"
Van. .... nog even heerlijk kleien met een leerling....
Wat een plezier als ik het liedje van de wielen van de bus zing terwijl ik die eronder klei.... en wat lokt dat zijn volgende stap uit als hij de deur van de bus open en dicht laat gaan waarover ik dan weer moet zingen...
Muziek verricht altijd weer wondertjes bij kinderen...(ach.. en bij grote mensen eigenlijk ook)
Nog een gezellige digibord dierendagles....
En laat ik op mijn beurt daar nou niet alleen de kinderen maar ook het klassenteam mee verrassen als ze zien hoe zelfs de meest passieve leerling ineens van zijn stoel wipt om mee te doen en het hem uitlokt tot nog meer ontdekken.....
Van... zo hebben we weer veel van elkaar geleerd vandaag.....
Gebruik maken van elkaars kwaliteiten....
Wat een leuke dag....
Nu nog even overleggen met het team van mijn eigen klas.... hebben we mooi gelegenheid voor nu we er toch allemaal zijn....
We bespreken onze succesjes en delen onze zorgen over en weer...en maken afspraken....
Dan is het toch echt weekend voor mij....
Gauw even de boodschappen doen en op huis aan....
Vanavond komt Babeth.... ik zal eens verse lasagne maken.... daar geniet ze zo van....
En ik ben benieuwd naar Willems kapsel.... hij is naar de kapster geweest en wilde het lekker kort....(valt gelukkig mee...)
Van.... ik haal nog twee pakketjes op bij het postkantoor en 2 minuten voor sluitingstijd duik ik ook nog even de dierenwinkel in voor 3 mega botten voor de honden en kauwstaafjes voor Bengel ....
Het is tenslotte dierendag....
Wat een feest als ze letterlijk een aanval op de botten doen en tevreden liggen te kauwen...
Van... Wampie ik kan mijn voorlopige aanslag van 2017 niet vinden.... en ik heb hem nodig...
Intussen is het één grote rommel aan papier op de grond en liggen alle bakken en mappen uit de kast overhoop....
Goh Willem... wel eens van mijn belasting. nl gehoord.... of van digi D.....
"Ja... nou en...?"
En dát ze daar wellicht je gegevens digitaal verzameld hebben....
"Hoe moet dat dan...?"
Meneer logt in en ja hoor....de gegevens....
Was ik maar een paar uur eerder thuis gekomen... had veel stress en rommel gescheeld geloof ik....
Van.... "en hoe moet ik mijn vakbond contributie teruggave scannen....?"
Willem... dat hoeft niet... die kan je bij je directeur inleveren....
"Neeeeeee... dat kan niet... dat moet via een digitaal administratiesysteem.... die jullie ook op school hebben...."
(Ik zoek en zoek... niks te vinden in het systeem....)
Ik denk echt Willem dat je het op school moet inleveren....
" Pffft... nee dat moet niet... ik bel mijn collega wel....."
Babbel... babbel.... stemverheffing... en weer zachtjes....
"Oh, je hebt gelijk ik moet het inleveren zei mijn collega... heeft zij ook gedaan... maar ik weet zeker dat......"
Willem sssst.... stop in je tas en lever morgen in.... en nou wil ik even rust... zitten... koffie en verder helemaal niks....
"Maak je dan nog even geld voor het hondenpension over.... en denk je aan de papieren voor de hypotheek verstrekker. . en...."
Willem sssssst!
Van... Willem en ik genieten van de klanken van de nieuwe cd van Anouk en het interview dat Matthijs van Nieuwkerk met haar heeft....
Nu wil Willem ook de uitzending van hem over Charles Aznavour terugkijken...(Ja ja dat kan weer want Ziggo heeft het voor elkaar....)
Nog meer emotie....2e laag emotie voor mij want ik heb het al gezien...
Van. . en als het journaal dan ook nog de beelden van het afscheid van Koos Alberts laat zien met honderden huilende fans,  heb ik het wel gehad....
Loopt weer eens tegen het einde van het jaar.....
Lijkt wel of er opeens meer helden van mensen heengaan dan de eerste helft van het jaar....
Men zegt wel eens dat met het vallen van de blaadjes....
Enfin.... laat maar. ..
Ik ga me verliezen in mijn boek.....







Geen opmerkingen:

Een reactie posten