maandag 10 december 2018

10 december 2018

Dag van:
"Nog twee weken..... nog 14 dagen... " hoor ik al bij de koffieautomaat....
Zou iedereen aan vakantie toe zijn misschien...?!
Laten we eerst die eerste dag van die 14 dagen maar eens achter de rug hebben.... dan zal ik ook eens af gaan tellen....
Het is, als je er even de tijd voor neemt om er bewust bij stil te staan,  voor kinderen.... maar vooral déze kinderen,  toch ook eigenlijk te gek die twee feesten zo vlak na elkaar....
Deze kinderen hebben veel meer verwerkingstijd nodig... en Sint is de deur nog niet uit... je hebt nog niet eens met al je gekregen speelgoed gespeeld... de chocoladeletters nog niet op.... of je moet een kerstboom opzetten....
Het is toch geen wonder dat we s morgens al vermoeide snoetjes zien binnenkomen....
Het ene kind nog huiliger en labieler is dan de ander....
Van....... en ook ik doe er aan mee....
Ik matig echter wel....
Gewoon de kring... en ook nog een verhaal van een verlaat sinterklaas feest....
Maar dan komt de knutsel juf binnen..... kerststukje maken staat op het programma....
En eigenlijk zijn de kinderen knutselmoe.....
De juffen werken zich dus uit de naad eender die stukjes...en gelukkig maar dat we extra juffen hulp hebben... want het is productie werk vanmorgen....
11 Emmertjes....11 blokken oasis.... dozen vol frutsels die erop kunnen en takken takken en nog eens takken....
Geen kind die de stickertjes los krijgt (juffen werk dus)... geen kind die het kerst plakband los krijgt (Ook juffen werk dus).... geen kind die een lintje gestrikt krijgt (enfin....)... nou ja en takken erin prikken lukt een beetje.... een klein beetje dan....
Van.... lekker naar buiten....
"Wampie... sinterklaas heeft geen boom hè...?"
Nee, die heeft een staf....
"De kerstman heeft geen staf hè...?"
Nee die heeft een kerkklok ....
"En die zegt ho ho ho hè....?"
Ja, en sinterklaas zegt "nou dag hoor"....
Ze zijn wel allebei in het rood gekleed....
"Ja maar de kerstman is dikker..."
Ja,  die is dikker....
"Want oliebollen zijn groter dan pepernoten hè...."
Nou en of....!!
Van.... heerlijk zulke pauze gesprekjes met leerlingen...
Zo hebben we ook een muziekbal buiten....
Ik vertel er al eens over...
Je draait aan een zwengel en er komen liedjes uit...
Die liedjes pas je aan aan het seizoen of thema of feest....
De sinterklaasliedjes zijn er vrijdag uitgehaald....
Meisje bij de muziek bal....:
"Er zitten nu lieve liedjes in hè...?"
Van.... kerstboom versieren.... en mijn gebreide boompjes komen tevoorschijn...
Dan schrijf je afgelopen weekend oogt blije snoetjes....
Nou... het waren verraste snoetjes... en daarna blij...
Maar wat ik me dan weer niet had kunnen bedenken, maar wat ik inheems van geniet, is dat ze maar blijven voelen... en voelen....
We maken weer naar meteen een lesje van... hoe voelt de echte boom een hoe de gebreide boom....
En oei wat ziet de boom er gaaf uit!!!....
Nu nog wat...."lieve".... liedjes zingen..... en brood eten....
Sommigen hebben al kerststol in de trommel zitten....
De middag vult zich met kerst spellen op het bord.....
Een puzzel.... memory.... sorteer oefening....
Het ene kind wiebelt op de stoel... de ander ligt op de grond. .. de volgende huilt... en weer eentje knijpt steeds andere kindjes... of er friemelt er een aan zijn trui....
Ze weten van gekkigheid niet hoe ze alle indrukken verwerken moeten....
Had er niet wat meer tijd tussen de verjaardagen van Sint en Jezus kunnen zitten....
En waarom vieren we bij de een zijn ouderdom en bij de ander zijn geboorte.....?
En dan nog. . waarom lusten die verrekte kerels niet allebei pepernoten en chocoladeletters... maar moeten al die schappen due toch al vol lekkers lagen,  weer omgetoverd worden naar ander lekkers....
Boor een gat in die pepernoot en je hebt ook een kerstkransje....mert speculaas smaak....
Enfin... gauw naar huis maar....
En ik.... ik moet nu rennen... vliegen... hollen... niet vallen.... en maar doorgaan...
Achterlicht en remlicht laten maken....... honden ophalen want Willem heeft weer eens cursus autisme.... en boodschappen doen. .
Dat ga ik nooooooooit redden....
Nee sukkel... zeker niet als je ook nog eens de verkeerde kant oprijdt met al je verzonken gedachten...
Keren dus maar en eerst honden halen...
Van.... man.... die vliegen bijna door de tralies heen als ik de kennel inloop...
Wamp volg Caesar Milans instructies op..... kalm blijven... de honden pikken jouw energie op....
Jahaaaa.... geen tijd voor.... ik moet ook nog maar de garage..... want anders moet ik zonder licht naar mijn schoonzoon in Didam rijden om me te helpen....
Ik sjees net de laatste straat in.... politie.....
Als ik nu gauw de lichten uit doe dan ziet hij ook niet dat er twee kapot zijn....
Het werkt....Ze zien niks...(nee logisch als alles uit is...)
Honden het huis in. . stoel voor de trap.... naar de kwik fit....
Tien voor vijf ren ik binnen...
Volgens mij zie ik eruit als Bridget Jones zonder diary....
Ik zet mijn zieligste stemmetje op....(niet overdrijven Wampie)....
En het helpt...."We helpen u nog wel even mevrouw"....
Tien minuten later en met maar €12.00 minder op de rekening sta ik buiten....
Lang leve de Kwik Fit....
Nu de boodschappen.... en van de vrolijkheid dat alles gelukt is, koop ik een kerstkrans en twee schattige kerst hangers....EN.... zuurkool... want Willem is er toch niet....
Door de zuurkool doe ik hütenkäse.... tjonge wat lekker. ..
Van.... waxinelichtje in de kersthanger aan...... krans op tafel.... dan ook maar steken op de breipen voor een kerstengeltje en kerstmannetje .....
Een hectisch dagje glijdt aan me voorbij.....
En..... glijdt van me af....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten