donderdag 13 december 2018

13 december 2018

Dag van:
Oh ja.... ik zou voorzichtiger rijden vandaag.... iets met gladheid....
Het is maar goed dat omroep Gelderland me vertelt dat code geel van kracht is in verband met opvriezing natte weggedeeltes, want ik was het alweer vergeten....
Geen zin in brokken....
Van... ambulante dag vandaag dus ander klasje...
Pittig klasje ook... maar leuk...
En het begint al goed...
Leerling tegen zorg ondersteuner: "Je móet me helpen want ik ben nog maar een kind...."
De toon is gezet vandaag... ik reken hem goed...
We hebben een leuke kring vol stuiterballen en wiebel- en friemelkontjes.......
Dat belooft wat....
Ik doe dezelfde les als gister.... alleen kan deze groep er iets meer mee dan mijn eigen groep...
Op de grond ligt de placemat met bord mes, euh... hoe het zo'n ding ook al weer...."kleine hark".....laten we het vork noemen...
Ik help een handje....
Waar eet je soep mee....?
Geen antwoord...
Een ijsje dan...
Ja hoor. . .... één leerling weet het....met een stokje en dan likken...
Fout antwoord of foute hint...?
Ik ga voor het laatste....
Ook juffen maken missers. .
Het mes snijdt..... de vork prikt... wat doet de lepel. ...
Tja... je schept ermee op maar je lepelt de soep naar binnen....
De lepel roert vinden de kinderen...
Best een multifunctioneel ding die lepel besef ik me ineens...
Nu het bord nog... compleet....
"Aan tafel!"..... roept er eentje....
Maar juf is nog niet klaar.... want wat moet er nou op het bord....
"Doe maar eten"....
En in een mum van tijd wordt hier ook een menu samengesteld....
Maar wat ik er van kan maken ..... en kerst rommeltje....dörum (jammer geen kebab ooit shoarma... ik ben zelf niet zo van vlees in een pannenkoek).... baklava.... dolmade.... rijst maar patat mag ook.... en dan.... ijs... yoghurt met honing... vla..... nog meer ijs...en dan ijs met spikkels... maar nou komt het....
De afsluiter.....!!!!!!!......!!!!!!......een happy meal van mac Donalds....en een flurry.....(mij onbekend maar alle kinderen schijnen te weten waar het over gaat)....
Vooruit dan maar.... aan het werk.... plak al het eten maar op.... en ik print dat happy meal wel uit....
En alweer beleeft een klas veel plezier aan dit lesje....
En de juf natuurlijk ook....
Van...."waar is onze eigen juf nou?"......
Lekker thuis, antwoord ik.
Voor haar baby zorgen denk ik vult de onderwijs assistente aan...
"Oh ja.... dan ben je wel lekker druk bezig", antwoord een wijsneus....
Van... we gaan fruit eten...
En dan krijgen we het hoor. ..
Het lijkt hier in de klas wel wereld-tand-wissel-dag....
Ineens een gekerm (een jongen.... dus het leed is groot).... Mijn tand zit lohohohos......ik heb pijhijhijhijn......
Als het ergste leed geleden is en de stroom aan tranen gedept....(Dat duurde wel even...)... stellen we voor de appel in heel kleine stukjes te snijden....
Zo gezegd, zo gedaan....
Nu heb ik héél véél ahahahappel.... snikt hij dramatisch.....
Van.... een paar meter verder....
Juhuhuhuf.....JUHUHUHUFFFFF.....
Een kind bij het aanrecht...bloed op de lip. .. zelfstandig genoeg om zijn mond te spoelen.....
We zien het al.... gat in het gebit... tand gewisseld....
Waar is je tand...?
Daar komen de tranen al....
"Dahahahahahaaaaaar", en hij wijst naar het afvoerputje....
Geen redden meer aan....
"En míjn tand wiehiehiehiehiebeeeeeelt nog zo eheheheheeeerg...." , horen we weer waar we net vandaan kwamen.....
Tegelijkertijd zie ik tien andere kinderen aan hun tanden voelen....
En ik denk alleen maar..."IS ER OOK EEN TANDARTS IN DE ZAAL....?"
Enfin....zo komen we de dag wel door....
Er wordt gezwommen....gespeeld.... gepuzzeld.... en nog meer gespeeld....
In de poppenhoekspelen twee leerlingen....
"Jij had een baby... en je was heel druk.... en ik ga écht werken...."
(Laat feministisch Nederland dit maar niet horen)....
In een andere speel hoek....."Je moet wel blij lachen hoor".....(Ik vind het een leuke... met met diepgang dan deze kleuters waarschijnlijk door hadden)....
Van... zo'n beetje einde van de dag... voorlees tijd....
Het boek van "Koekjes!" maar weer tevoorschijn toveren.....
En ach. . wat genieten ze van het verhaal...
Ze kunnen niet wachten tot ik het boek omdraai oom de plaatjes te laten zien en staan dus in drommen om me heen....
Op het whiteboard heb ik een kleurplaat hangen met 8 kerstkoekjes.... en steeds kleur ik er een weg...
En natuurlijk komt de bulderstem weer.....
Wat sta ik dan toch weer verbaasd als ik dichtbij de grootste ondeugd met de grootste mond kom "wie heeft er aan het trommeltje gesmeten.... wie heeft dat koekje opgegeten.... was jij dat......".... en dan de leerling die met stoel en al naar achter schiet, luid roepend "nee nee ik heb niks gedaan..."
Maar ze genieten.... och wat genieten ze.... en de onderwijs en zorg assistenten genieten misschien verhoudingsgewijs nog wel het meest.....
Van... tijd om naar huis te gaan...
En wij.... vergadering... de definitieve uitwerking bezuinigingsplannen....
Welke collega's verdwijnen.... komen er voor in de plaats of wordt er niks opgevuld.... nieuwe kinderen en waar.... mobiliteit....hoe groot worden nu de klassen ...
We krijgen het allemaal te horen....
 En er wordt nog lang over nagepraat....
Van.... maar mijn telefoon gaat.... en nog een keer....
Willem...!!!!
Nou belt hij wel vaker maar dit keer zegt me weer zo'n klein stemmetje " (uit min achterhoofd... op min schouder... of in mijn onderbuik, ik weet niet waar het vandaan komt) ...opnemen het is een noodgeval"...
Hoe werkt dat toch in een mens hè. ..?
Want ja... inderdaad... ik heb gelijk....
Paniekerige Willem aan de lijn....
"Ik ben het overzicht even kwijt.... ik weet het even niet meer..."
Rustig aan lieverd... vertel... desnoods in omgekeerde volgorde... ik maak er wel wat van. .
Ik weet niet beter of hij zou vandaag met Hanna en zijn ex schoonmoeder naar Ikea om voor Hanna spullen te kopen voor haar nieuwe kamer....
 En hij zou vroeg weg zijn in verband met een optreden, dus ik zou voor eten zorgen voor beide meiden want Babeth komt ook vandaag...
Maar daar komt het.....
Ik moet optreden (tot zover ben ik bij).... Hanna is overstuur... uitgemaakt met vriendje....(HUH???????)....Ik moet optreden.... motorkap van mijn auto zit los... garage (alweer garage??)... ik heb een leen auto.... maar dat is een automaat. ... maar Hanna is overstuur.... en ik moet weg... maar Tom Tom in de andere auto.... ik weet de weg niet.... ik dacht misschien kom jij wel thuis....(Ik had nog zo gezegd dat ik laat zou zijn....)
Oké... ademhalen Willem....
Goh die Hanna.... hoe komt dat zo....
"Ik weet het niet ze is overstuur en ze is al heel lang aan het bellen maar ik moet weg..."
Willem ik ben nog op school en nooit op tijd thuis om jou weg te brengen....
Kom naar de locatie waar jullie altijd repeteren.... en waar moet je dan heen?
"Begraafplaats Noord maar heb geen adres... ja in mijn telefoon maar daar bel ik mee "....
"Kan ik wel gaan...Hanna is overstuur?"
Willem... als ze straks op kamers zit zal ze ook alleen moeten... zorg dat je om kwart voor zes bij de repetitieruimte bent....
"Bij de kerk hè"...
Ja duh Willem.... bij de kerk... en rij voorzichtig...
"Heb een automaat leenauto meegekregen... ik moet er zo bij nadenken...."
Hou je kop erbij dan...!!!!
Van.... de collega's kunnen nu hardop lachen in plaats van de ingehouden lachjes van daarnet...
Wie het uitgemaakt heeft...?
Ja smeuïge verhalen daar houden ze wel van.... gniffel....maar ik weet eigenlijk ook nog niks meer dan dat het uit is....
Van... ik zoek het adres van zijn optreden op,  op Google en rij richting repetitieruimte....
Twintig minuten wachten nu....
Daar is Willem....
Laat ik maar vast vooruit rijden....
Voor de begraafplaats stop ik....
"Maar ik moet in een gebouwtje zijn..."
We rijden ietsje door... zien een bospad vol fakkels en ik stop weer...
Het kan niet anders dan hier zijn....
"En hoe kom ik dan thuis....?"
Ik overhandig hem mijn navigatie systeem....
Hij hoeft alleen maar op 'naar huis'  te klikken....
Zo... en nu concentratie voor je fluitspel.... laat alles maar los... ik praat wel met Hanna...
Hij zucht.....
"Ik ben wel blij dat het uit is..."
Mooi zo... ik denk iedereen wel....bekijk het maar positief...
En met de auto komt het wel goed... en een automaat went heus snel...
Nu fluiten....!
Een kus.... een zwaai...en op naar het crisiscentrum....
Van... thuis.... boven hoor ik een douche... waarschijnlijk Babeth... want ik hoor ook een snik... en even later nog één....vanuit de logeerkamer....
Liefdesverdriet...ludduvudu..... op die leeftijd het ergste leed dat er bestaat.....
Hanna doet haar verhaal... ik luister en 'ahum' af en toe...
Goede beslissing Hanna.... pijnlijk... verdrietig... maar een juiste beslissing....
Vecht je een weg door je tranen.... slik de mislukking door.... leer van de blinde vlek.... huil nog meer tranen en pak dan je leven weer op....
Van... als ik het eten klaar heb is ze gelukkig alweer bezig om te kijken hoe ze de kerst door zal komen en bij wie......
It's gonna be a cold and lonely christmas without you.....maar wel verstandiger....!!
En gelukkig eet ze ook gewoon...
Ik kan me nog herinneren dat ik geen hap door mijn keel kreeg na een verloren liefde....
Ik lag dagen in bed en at niks....
Tijden veranderen .... oh nee.... mensen zijn niet allemaal hetzelfde, dat is het!
We praten nog wat na... over 'voor elkaar over hebben'..... gradaties in houden van.... trouw.... oprechtheid....
Dan moet er natuurlijk weer met vriendinnen geappt worden..... veel belangrijker dan dat geneuzel van volwassenen....
Van. . Willem komt thuis... moe van emotie.... zoals een hsp'er alleen moe kan zijn door zoiets....na ook nog eens een indrukwekkend optreden....
Ik ruim dus maar rustig de boel op....
Mijn weekend is begonnen...
Na zondag... de verhuizing... weer rust in de tent...
Nou ja... en soort van dan....
En morgen met de kliek meiden naar kasteel Middachten.... gehuld in traditionele kerstsferen....
Zin in..... even die zinnen verzetten....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten