maandag 24 december 2018

24 december 2018

Dag van:
The day before Christmas....
Een veel gehoorde kreet... met weinig inhoud....
Wat nou... de dag voor kerst...?
Gisteren was het twee dagen voor kerst...
Vorige week was het een week voor kerst...
Overmorgen is het een dag na kerst...
Nou en...!
Wat houdt "'die dag vóór kerst" nou helemaal in...?
Ik ben immers al dagen bezig met boodschappen....
Ik kan immers op de kerstdagen zelfs nog boodschappen doen. .
De 1e van 12.00 tot 18.00 uur en de 2e van 10.00 tot 18.00 uur....
Wat wil een mens nog meer....
En aan cadeautjes doe ik niet...
Daar hebben we die andere in rode kledij gehulde man voor   Santa Klaas...
Van... dus rustig aan... dan breekt het lijntje niet...
Draai je rustig om in bed...
Speel een spelletje online mahjongg....
Drink rustig je bakkie koffie...
Praat gezellig met je partner...(belangrijk om je ziehielige gevoel van gisteren kwijt te raken)...
Neem een overgebleven Duits broodje....
Bekijk de wereld van de zonnige kant...(het helpt al dat de zon schijnt buiten)...
En me dunkt... je bent de day before Christmas aardig begonnen....
Van.... oooooh.... ik had niet gisteren maar vandaag naar het winkelcentrum moeten gaan....
Waarom weet ik dat nu pas...?
Het is druk... oké dat is het... maar het is niet krankzinnig druk...
Slechts een klein rijtje auto's en zelfs na 1 rondje al een parkeerplek...
Van... ja natuurlijk sufferd... iedereen is gisteren al geweest...
Oooh... het is dus niet "that day before Christmas" maar " two days before Christmas"...
Ik sla hem op... ergens in mijn achterhoofd... voor volgend jaar...
Van... toch is het nóg druk....
Mensen met ici Paris tasjes....Rituals verpakkingen onder de arm...
Mannen sjokkend met boodschappen tassen of duwend achter een overvolle winkelwagen...
Gestresste dames die hun kerst outfit niet kunnen vinden...
Mannen die wanhopig roepen "staat je goed schat... doen".... terwijl ik denk... nouuuuuu dat jurkje zou ik nou niet nemen mevrouw...
Pond kont in onsje jurk.... foute kleur.... tieten die iets te ver uitpuilen uit een te krappe bustenaad.... of uitstekende heupen ...
Oké... nou ben ik misschien iets te veel van lekker oversized dan zie je lekker niks van welke oneffenheid dan ook... maar sommige vrouwen... jeetje... ze durven...zal ik maar zeggen...!
Maar... kom aan... het is de dag before Christmas... we doen niet zo moeilijk...
Wacht echter maar tot het Christmas is en ze 's morgens kritisch voor de spiegel staan...
Of..... nog erger... de two days after two Christmas diners..... whoehoeeee..... dan verdwijnt zo'n  jurkje ver achter in de kast....
Iets van miskoop van 2018... op de valreep....
Van... maar niet lullig doen Wamp... je doet er zelf aan mee...
Ook ik stap ongewild, en niet van te voren bedacht overigens,... een kledingzaak in. .
Eigenlijk meer door de stickers op de ruit van "korting 60%".....
En zie daar... een schattig donkerblauw kanten jurkje met wit kraagje. . ik kan zo de kostschool in....
Maar wel even 60% eraf hè... dus nu nog maar €24.00 ....
Alleen... wel korte mouw... en wat moet ik daar in de winter mee .....?
Kan een vestje over  natuurlijk... ja dat kan...
In de zomer heb je er niks aan... te warm.. kant en dus gevoerd...
Staat wel aardig... geen uitstekende heup te zien... buste keurig verhuld.... niet te strak niet te wijd.. ofwel... geen pond kont in onsje kant... en ook geen voddenbaal die om je lijf hangt...
Blauwe panty eronder. . blauwe laarsjes erbij.... oorbellen in dezelfde kleur... eventueel blauw of wit vestje...combineren kan...
En dus verdwijnt het jurkje in mijn tas... ja na betalen natuurlijk. ..
Van. . als ik de winkel uitloop denk ik nog... ik zou toch dat groene kanten jurkje aantrekken morgen...
Maar gelukkig bedenkt een vrouw zich dan meteen..."maar er is ook nog een tweede kerstdag"....
Probleem weer opgelost....
Van... een mandje voor actueel breiwerk heb ik ook... en hee... glühwein appel kers.... die wil ik uitproberen... ook maar twee flessen mee...
Als uitproberen tegenvalt kan die tweede fles altijd nog maar de buren...(verrassing!!)
Van... nu echt écht de laatste boodschappen bij de Jumbo doen....
En ach... wat ik dan niet heb kan ik op die kerstdagen nog halen... toch... niet dan...?
Als ik de winkel uitloop weet ik al dat ik morgen voor één ding terug moet... de mosselkruiden...
Jazeker... mosselkruiden...
Willem en ik hebben vanmorgen besloten onze eerste kerstdag (zonder kinderen en andere zoete inval)... in te vullen met niks doen... mosselen eten... en naar de bioscoop gaan...Bohemian Rapsody....
En tijdens de reservering die ik online deed blijkt tot nu toe dat we de enige twee bezoekers in de zaal zijn morgen...
Ik ga lachen als er inderdaad geen reservering meer bijkomt....
Echt... ik verplaats me elk kwartier naar een andere plek in zaal 5...
Van..... Willem is optreden voor kerstnacht.... de nacht voor kerst dus...
Je hebt een dag before kerst en een nacht before kerst....
De nacht vier je de geboorte van het kindje Jezus... dan gun je de moeder even rust... en de volgende dag ga je op kraamvisite (denk ik).... een de dag daarna vier je dat hij er nog steeds is... of zoiets...
Ik heb sowieso die twee dagen nooit begrepen...
Volgens mij zijn Nederland,  Duitsland en België daar redelijk uniek in...
Ook in de bijbel vind je er niks over terug... überhaupt niet...
Ze waren op weg om zich in te laten schrijven.. want dat eiste de keizer... maar over die hele inschrijving dus geen woord meer hè...
Ook over de terugtocht niks meer....
Die hele kraamtijd staat nergens....
Ook niks over zijn eerste woordjes... zijn eerste stapjes.... zijn eerste tandjes wissel.... buikkrampjes..
Niks. . helemaal niks....
Had ik toch wel leuk gevonden...
Van.... maar goed.... kerstavond... en dus...
All you need is love.... de kerst special...
Ben je drie dagen in de weer met je kerstboodschappen, en wat denk je.......vergeet je....
DE TISSUES.....!!!
All you need is love.... mijn ultieme kerstgevoel...
Mensen gelukkig maken...
Helemaal mijn ding...
Wat doe ik dus....
Ik steek alle kaarsjes in huis aan.... grote  licht uit.... glaasje glühwein (nog maar even de originele) ... chipjes... breiwerk...wc rol naast me... en zwijmelen maar....
En niet eventjes... nee..... maar liefst drie uur lang...
Van... om kwart over 11 komt Willem thuis...
"Kom we gaan naar de buren"....
Nou.... dat dacht ik niet.... the best has yet to come .....
Willem dus naar de buren in zijn eentje...
Staat en minuut later weer binnen...
"Zij kijken ook"....
Nou vooruit dan maar....
Samen grienen wel zo gezellig....
Wijntje... hapje... vuurkorf aan.... buiten kerstboom aan.... afschuwelijke witte kerstboom in mijn nek..... en samen het einde bekijken....
Aaaaah.... het zit er weer op....
"Goh... zegt de buurman... wat gaat zo'n jaar toch snel hè"...
En dát troost me dan weer bij de gedachte dat er al snel weer een all you need is love kerst special komt....
Van.... het laatste kwartier van de sound of music kijken....
En weer die spanning voelen als ze verstopt achter de zerken zitten en de soldaat  op hen schijnt met zijn Östereichische zaklamp....
Ik weet notabene hoe het afloopt...
Ik heb het al wel 15 keer gezien...
En toch weer die spanning...
En die opluchting erna...
Van..... dan midden in de kerst show van Karin Bloemen vallen...
Nou buurman... buurvrouw....ik vind het wel genoeg...
Willem gelukkig ook...
Welterusten allen... en fijne kerst morgen....euh... straks...(2.00 uur alweer)....














Geen opmerkingen:

Een reactie posten