donderdag 20 december 2018

20 december 2018

Dag van:
Elk jaar met kerst weer moeten wij als personeel de auto in de bossen zetten omdat ouders die het kerstfeest mee komen vieren, hun auto op de parkeerplaatsen voor de school kunnen zetten...
Vandaag en morgen is het dus weer zo'n feest....
Nou vind ik het niet zo'n ramp hoor... met de honden wandel je tenslotte ook. . maar op zo'n dag als vandaag (Of andere klassen morgen).... zien we er op ons kerstbest methode...met vaak ook nog eens vóór één keer gehakt schoeisel....
Ook ik dus...
En geloof me... dat loopt niet fijn dat stuk naar school...
Je bent geneigd om bij aankomst direct op je panty voeten verder te lopen de rest van de dag....
Van... het is ook elk jaar weer... wie het eerst ... zeg maar vroegst ....komt, staat het dichtste bij....
 Ik ben altijd vroeg....
Dit jaar ook. ..
Maar er zijn er meer die er zo over dachten blijkbaar...
Er zijn mij wel een auto of 20 voor....ofwel tegenvaller dus...
En jaaaaaaaaaaaaa mijn koplamp is stuk.... ik weet het....
Van... enfin, vandaag sta ik in een groep die morgen kerstfeest viert en slechts vandaag oefenterrein kaartspel oefent.... en ik kan ook niet in mijn eigen klas even een kerst kijkje nemen...
Ik sta vandaag in een van de  bewerkelijkste groepen die de school rijk is...
Er zitten wat leerlingen in die ik nog van vorig jaar ken, dus ik weet ongeveer wat me te wachten staat....
Van... in de verte zie ik de kleuters van mijn klas zwaaien....
Wat zien ze er mooi uit...!
Maar nu gauw de generale repetitie kerstspel oefenen mert de andere klassen van de stroom waar deze klas deel van uitmaakt...
Complete chaos....
Mijn collega van vroeger speelt de gitaar om alle liedjes te begeleiden,  en als onze blikken elkaar raken schieten we in de lach...
Vooral als er gezegd wordt "kunnen jullie zorgen dat de kleuters op het podium komen" en ik antwoord dat we ons juist de grootste moeite getroosten ze er vanaf te houden....
Héérlijk zo'n oude vertrouwde lachbui....
Maar goed... en generale repetitie moet eigenlijk ook niet goed gaan... des te beter zal het morgen verlopen...
Van... terug in de klas...
Ik ga eerst even koffie voor ons halen...
Onderweg kom ik een oudere leerling uit weer een andere stroom tegen die gehuld is in zo'n enorme kitscherige foute kersttrui inclusief lampjes, dat je het gewoon wel mooi moet vinden....
Er staan ook tal van kinderen om hem heen...
"Mooi"...zeg ik in het voorbijgaan....
"Ja ik sponsor mijn oma...."
(Ik denk dat hij promoot bedoelt...)
Mijn oma verkoopt ze in haar winkeltje en ze zijn al 2x uitverkocht...
"Ja dat zal best met zo'n reclame makende kleinzoon..... waar is jouw oma's winkeltje dan...?")
En in onvervalst Arnhems komt eruit "op de Geitenbult"....
En ja... daar kom je vast en zeker nog van die heerlijke winkeltjes met zulke truien en oma's tegen....
Van... in de kantine is het druk... een komen en gaan van koffie en thee liefhebbers... zeker nu er veel te snoepen ligt voor bij die koffie en thee...
Toch jammer dat ik niet zo van zoet houdt maar laat ik maar wat voor de anderen meenemen....
Aangezien de bekers heet zijn, was ik al zo snugger om een soort van serveerbordje mee te nemen...
Het past net die drie bekers... nu de koek en chocolade ertussen en lopen maar.....
Gevolg.... thee en koffie zonder blaren en nog netjes zonder morsen in de bekers overgebracht maar .......een plasje gesmolten chocolade ernaast....
Kijk.... en daarom ben ik nou van de kaas en worstenbroodjes....
Van... wat een raar fenomeen vandaag ....
Ik heb het gevoel alsof de ochtend/dag kruipend voorbij gaat....
Kom ik buiten... hoor ik een collega zeggen. .."de ochtend kruipt voorbij... keek ik op mijn klok was het pas kwart voor 10....
Loop ik naar het hek dat het plein van de andere stroom scheidt, en waar mijn kleuters mijn naam aanhoudend door roepen,  hoor ik mijn collega zeggen dat de tijd maar niet voorbij wil gaan vanmorgen...
Dat is toch drie mensen al die dat voelen...
Andere dagen vliegen voorbij... vandaag wil het maar niet lukken met die tijd....
We versieren wat kerststukjes.... en gaan wandelen naar het speeltuintje op het terrein....
Alsof ik al niet genoeg gewandeld had... au mijn voeten...
En dán begint het zowaar te regenen....
Dat kan er ook nog wel bij....
Terug naar school waar ik dus als eerste mijn gehakte laarzen uitgooi.....
Zere voeten...?
Neeeeeee hoor, ik zoek slechts contact met de aarde....au au!
Van... een klop op de deur....
Ik doe open en daar staat zowaar een kleuter van mijn klas,  met zijn familie..."vrolijk kerstfeest" roepen ze in koor. ..
Ik smelt....
Van.. en nou heb ik niet eens gisteren geschreven dat ik een collegiale klas observatie had waarvan in het verslag alleen maar lieve en positieve dingen in stonden...
Over ieder kind zien... ze veiligheid geven... een liefdevolle sfeer weten neer te zetten...etc.
Ik was er verlegen mee....
En aansluitend kreeg ik ook nog eens een kaart van een vertrekkende collega waarin alleen maar lovende woorden over o.a. passie voor onderwijs... elk kind zien en een plekje hebben mijn hart voor ze hebben etc....
Maar nu... och jeetje.... nu staat daar die kleuter van het ene op het andere been te wiebelen.... zijn broertje in zijn kielzog... met een cadeautje in zijn hand....
"Voor jou"....
Het is een mooi potje.... een potje eigengemaakte jam door mama... met een etiket erop....
Lieve juffen kerst jam.....
Dat verdient een knuffel... dus zak ik door de stramme knieën....
De kleuter duikt in mijn armen....
Dan hoor ik een stemmetje "mag ik ook"....(het broertje)
Natuurlijk!!!!!.... Ik heb immers twee armen....
"Ik wil ook wel bij jou in de klas.... of doe maar oma...."
Van... weet je. . ik begin mezelf weer te hervinden... en in de kern zal ik altijd zijn wie ik ben....
Want wat ik in diepste wezen wil is een lieve juf, oma, mama vriendin, zus zijn....
Vooral dankzij deze mooie woorden van de afgelopen dagen.... en vooral die laatste... op een potje jam vereeuwigd..... helpt me dat, dat weer in volle glorie  te mogen en kunnen voelen....
Mijn kerst kan niet meer stuk...
Mijn kerstgevoel heb ik al gehad....
Van... we komen zelfs de middag door....met ballenbak... waterballet.... televisie kijken vanaf de bank.... puzzelen.... en zingen....
Van... de dag is om... de leerlingen naar huis... ik heb VAKANTIE!!!!
Ik ruim op.... trek mijn jas aan...wil de wandeltocht aanvaarden... zo van 'lekker vroeg thuis en geen gezeur over koplampen'..... blijkt de teamleider jarig te zijn...
Feestje....!
Jas maar weer uit... zingen... gezellig babbelen en lachen....
En tja... zo wordt het toch nog later dan gedacht....
Van..... dus snel maar diepvries pizza halen...
Willem viert kerst op school vanavond en eet daar...
Pizza in de oven..... voeten op tafel (Ja sorry voor één keertje).... tv aan... poes op de leuning.... koffie binnen handbereik.... breipennen in de hand.... en hardop roep ik...VAKANTIE!!
Foto's van kleinkinderen die kerstfeest op school gaan vieren...
Maar ik heb de vakantie al....
Twee weken lang (op een paar hinderlijke feestdagen na) helemaal niks....
Wel altijd fijn als het zo'n vakantie is waarin die feestdagen vroeg vallen....
Dan heb je daarna nog zo lekker die vrije niks doen dagen...!
Van... ongemerkt heb ik SBS6 aan... en tjonge wat een hoog "feel good "  gehalte heeft die zender zeg...
Maar...I love it....
Kerstwensen uit laten komen..... bij 'zielige en minder zielige' mensen maar altijd mensen die het verdienen eens in het zonnetje gezet te worden......
En daarna een huis opknapprogramma ... paleis voor een prikkie...
Ook al voor mensen waar het zo goed terecht komt...
Dus NEE WILLEM!! niet meteen als je thuiskomt die zender op darten zetten...
Ik wil weten hoe dit afloopt...
Van... natuurlijk zit ik weer met tranen in de ogen bij het zien van de emotie bij de aanblik van de huis metamorfose......
Een emotie waar ik zo weer uit gehaald word door een ONEHUNDREDANDEIIIIIIGHTYYYYHH.....(180)
 En ach tja....WK dart... ook dat is kerst...denk ik..... terwijl ik naar mijn potje jam kijk....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten