woensdag 26 december 2018

26 december 2018

Dag van:
Daar is ie dan.... de niets betekende.... inhoudsloze... doch door velen gewaardeerde vrije, tweede kerstdag...
Van... ik bedacht me vandaag dat de 2e kerstdag misschien wel is ingesteld omdat mensen zo moeilijk keuzes kunnen maken....
Gaan we nou naar jouw ouders of de mijne....?
Gaan we nou met familie of vrienden kerst vieren....?
Gaan de kinderen nou naar schoonouders of ouders....?
Gaan we nou gourmetten of maken we een uitgebreid 5 gangen diner... of gaan we juist uit eten....
Keuzes.... Keuzes... niemand tekort willen doen.... alles of niets...
Van.... maar ik ben natuurlijk de beroerdste niet... ik zoek uit waar die tweede dag vandaag komt...
Nou je schrikt je een slag in de rondte als je leest wat voor geschiedenis daaraan kleeft...
Grote Goden... nog vóór het christendom bestond kerst zelfs uit 12 dagen...zo bedachten dé Germanen.
Ze noemden het,  het Joelfeest (zou daar het Franse Noël vandaan komen?).... een feest dat zijn hoogtepunt kende op 21 december en dus alles te maken had met de zonnewende.... de midwinter feesten....
De eerste eeuwen kwam het christendom opzetten... weg met die barbaarse feesten... deels dan... want het feest bleef 12 dagen duren... van 25 december tot 6 januari nu, waar men toen de kerstdag aan vast koppelde...de geboorte van het Kerstkind... en maar liefst 11 andere heiligen elke dag vereerden... te beginnen op tweede kerstdag met de heilige Sint Stefanus... de eerste christelijke martelaar....
Nou me dunkt...12 dagen....geen sprake meer van keuzestress....
Op het conciliein Mainz besloot men alleen nog kerst te koppelen aan de dagen.....
En zo kende kerst 4 dagen...
De eerste.... kindje Jezus werd geboren... de tweede, een feest voor kinderen, de derde waarvan nergens de invulling staat vermeld, en een vierde voor de dieren...(jazeker, de dieren!)....
Ik de loop van de middeleeuwen ontstond er nog een traditie... en Engelse...Boxing day.....
De edelen lieten hun personeel op 1e kerstdag hard werken en waren daarom genegen hun personeel de dag erna vrij te geven...
Wie erg zijn best had gedaan kreeg zelfs een doos vol lekkers en geschenken mee...(heeeeee kerstpakketten.... hier komen ze dus vandaan....met dank aan de Engelse adel...)
In de loop der eeuwen werden de kerstdagen weer ingeperkt...
De vierde ging er al snel af en in 1773 werd ijn Nederland ook de derde kerstdag afgeschaft..
De tweede bleef....voor de extra kerkgang... erg belangrijk natuurlijk dat mensen veel en vaak ter kerke gingen...
En Boxing day  kreeg in Engeland vooral een sportieve invulling... vol voetbal en rugby competities...
Van.... nou... een heel verhaal... maar dan weten we dat tenminste...
Toch denk ik dat over weer 100 jaar in de geschiedenisboeken zal staan dat de tweede ook steeds minder belangrijk is geworden als vrije dag die in 1964 door de Nederlandse regering officieel werd ingesteld... (bron:isgeschiedenis.nl)
Als nu al supermarkten en woonboulevards open zijn, dan zal het daar vast niet bij blijven....
Kerkgang wordt minder belangrijk... de kerken lopen leeg wist het journaal onlangs te melden...
We wachten het maar af... misschien lopen we juist over een eeuw weer 12 dagen te joelen op een Joel feest....
Van.... onze tweede kerstdag begint in ieder geval met de schoonmaak...
Ondanks dat ik eergisteren nog op Instagram een quote las van een Duits iemand die ik volg: Für alle die gerade putzen wie Iets...dass Christkind kommt und nicht dass Gesundheidsamt....
Nou dat Kerstkind is er inmiddels... wellicht kunnen we dan nu wel de bende aan kant brengen.... bij ons komt namelijk visite...
Willem stofzuigt en doet de wc's en prullenbakken en ik stof en sop en boen en dweil....
Van... Willem laat net de honden uit (en ik heb net gepoetst Willem... waarom nou????)... en ik steek net de laatste kaarsjes aan terwijl de vloer onder me nog nat is, of daar zul je de eerste hebben...
Willems middelste dochter 1e leg met vriend....
Van... ik schenk net de koffie in een neem zelf ook een welverdiend bakkie, of daar zul je de volgende hebben.... jongste dochter 1e leg met.... hé nee zonder vriend...
Vriend ligt met buikgriep op bed...
Ik zie de berg voer in de schuur voor me liggen...
Hendrik is een beste eter... die berg komt nooit op vandaag...
En ja... daar hebben we Willem... met honden...
Een walm natte hondengeur komt de kamer binnen... een spoor van 12 natte hondenpoten vormt zich op de schone vloer....
Er was eens.... een schoon fris huis...
Het mocht niet lang duren...
Van... de kersttaart maken.... ik wist niet dat ik zo handig was... leuk resultaat...
En daar gaat de deur weer open.... jongste en oudste dochter 2e leg...
"Euh ja pap we blijven niet lang want we gaan naar oma" , zegt de oudste van de twee...
Ik zie de berg voer in de schuur voor me liggen....
Die berg komt nooooooooooit op vandaag....
En juist omdat de oudste van de twee een bar moeilijke eter is, had ik allerlei speciale dingen die zij juist wel lust...
Drie dagen boodschappen....
Drie dagen bloed zweet en tranen....
Enfin.... rustig blijven Wampie.... en niet meteen op de houdbaarheidsdatum gaan kijken nu....
Of toch wel....en alles wat nog ingevroren kan worden in de vriezer gooien...
Van... Willem en ik besluiten de kaasfondue van het menu te schrappen...
Gelukkig.... die blijft nog even houdbaar...
De rollade komt wel op... vriendje van de middelste weet ook van eet wanten...
De Flammkuche kan in de vriezer....
Slaatjes gaat Willem lopende de week wel eten als lunch...
Spullen voor de pizzarette gaan we gebruiken...
En aaaaaaalle chips en toastjes en kazen die over blijven,  blijven ook nog wel goed tot oud en nieuw...
Van.... paniekaanval geweken...(valt wel mee hoor... maar het schrijft zo lekker als je wat overdrijft)....
Van... de zoetigheid gaat er wel in....
Maar aangezien ik niet van de zoetigheid ben, kan ik niet wachten tot ik de hartigheid op tafel kan zetten...
De 2e leg maakt dat niet mee... die zijn al vertrokken....
Van... de pizzarette is, als altijd, een groot succes....
Niks geen moeilijk gedoe aan grote tafels maar gewoon lekker klungelen en je vingers erbij opeten...terwijl de muziek van de top 2000 steeds beter wordt....
De volumeknop gaat van zacht naar hard een weer terug... en...oh yeah... weer harder...
In de tassen zit nog steeds een berg voer....en natuurlijk vergeten de olijven op tafel te zetten voor op de pizza...
Nog strooikaas en pizzadeeg over voor een klein leger.... en koek en chocolade.... chorizo... uien. . champignons....
Van... toch knullig dat die derde en vierde kerstdag zijn afgeschaft....
Och... en een berg afwas natuurlijk... zeg maar bergen want met één vaatwasser vol zijn we er niet....
Dat worden twee ladingen...
Snap je dat nou...?
Heb je minder mensen maar de afwas is nog steeds hopeloos veel....
Van.... dag allemaal.... het zit er weer op....
Volgend jaar weer een kerst....
Wij luisteren nog lekker top 2000 verder... tot....
Tot Willem ontdekt dat notabene zijn cd van Glennis Grace die live Whitney Houston zingt op tv komt...
Willem!!!!!!... je kent die cd al uit je hoofd....
Ja maar... de beelden....
En iets van... ik krijg er geen genoeg van. ..
Oké... ik pak mijn breiwerk weer op... voor en achterpand plus een halve mouw zijn af... en ga verder met breien...
Naast mij zit iemand op het puntje van zijn stoel....te aaaaah-en en te ooooooh-en....
Wat ziet ze er mooi uit.... oh hoor dan... ja nu die uithaal.... de tranen schieten hem alweer... voor de zoveelste keer... in de ogen....(Ik zet mouw 2 op) zoooomooi Wampie....
Wat kan die man erin opgaan...
Van.... als het applaus wegvalt is mijn dag wel voorbij....
Op gisteren na betekende kerst toch vooral hard werken....
Ik heb mijn rust wel verdiend...
Oké.. nog één wasje dan in de wasmachine.. en dan....
Rust....
Tot het volgende feest....









Geen opmerkingen:

Een reactie posten