zondag 9 december 2018

9 december 2018

Dag van:

Brainwash heeft weer een mooi artikel....
Dat hebben ze natuurlijk vaker en ik verslind ze.... maar vandaag vind ik het weer zo eentje die je in het bijzonder aan het nadenken zet...
"Er is geen shortcut naar geluk".....
Ik lees het artikel dat kort samengevat gaat over het feit dat je geen geluk voelt of vindt als je zoekt.... dat geluk geen doel is terwijl het dat tegenwoordig al op lijkt en dat je je ongelukkig voelen eigenlijk helemaal niet erg is....
Van.... en inderdaad... geluk overvalt je.... zoals dat gevoel van mij van vrijdag....
Geen gaatjes. .. honden aan de voeten... koffie... breipennen in de hand.... kaarsjes aan.... geluksmomentje ....
Of dat momentje toen Willem en ik samen uit eten waren... of sinterklaas met de familie...
Je schept misschien de voorwaarden wel... maar ook niet altijd... en dan ineens is het er...
Dat moment dat alles klopt. ..
Maar ja... dan heb je ook zulke dagen als gisteren...
Die momenten waar niks klopt en waar zelfs geen momenten zijn maar langdurig aanhoudende uren... soms dagen...
Van die ongelukkige tijden.... onbegrepen tijden... deprimerende tijden....
En. . je hebt van die tussen tijden... tijden dat je gewoon tevreden bent... niet gelukkig... ok niet ongelukkig... gewoon een tijd die is wat die is....en waar je dan best tevreden mee bent...
Van.... het artikel gaat vooral in op waarom je je niet ongelukkig zou mogen voelen...
Er direct psychologische bijstand gezocht moet worden als je in een dip zit....
Waarom mag een dip tegenwoordig niet meer...
En ik vraag me dus af waarom, als je niet gelukkig bent, je dat meteen ongelukkig moet noemen terwijl ik dus die tussen fase zoals tevredenheid ook voel....
Van.... geluk is fijn... dat zal ik niet ontkennen...
Ik zal de laatste zijn die dat bestrijd....
Maar geluk is geen constante factor....
Als mensen die mijn verleden kennen, me vragen. ."Hoe hield je dat in godsnaam allemaal vol...."... of..."dat je niet aan de drank of drugs bent geraakt "...(huh????)...dan antwoord ik wel altijd, dat ik me vasthield aan die strohalmen van momentjes geluk... ah zonnestraaltjes die altijd wel ergens tussendoor piepen....
Maar je moet je er wel voor openstellen....
En ik verzamel die geluksmomentjes....
Geluksmomentjes die juist vaak in kleine simpele dingen te vinden zijn....
Voor mij is geluk geen doel of richting maar ook geen mazzel of toeval....
Het is een overval.... waar ik altijd voor open sta. .
Zelfs... of misschien wel... juist... als ik me ellendig voel...
Ik ga er niet naar op zoek.... het vindt vaak mij.... en dan herken ik het.... en absorbeert absorbeer....
Vroeger was ik bang dat het al over was nog vóór het begonnen was.... zo hield ik het tegen....
Maar nooit heen ik gedacht dat het niet voor mij bestemd was....
Oké... het leven viel niet mee.... en regelmatig nu nog niet.... maar daarom is het niet zo dat geluk niet voor mij zou zijn....
Pfieuw... stel je voor....
Van... och ja... ik heb ook momenten gekend dat ik dacht... nu nooit meer ellende voor mij.. ik ga alleen nog leuke dingen doen....
En deels ben je dan nog niet eens zo verkeerd bezig.... alleen moet je niet verwachten dat het leven dan ook alleen maar leuk is voor jou....
Enfin... lees het artikel maar... het is de moeite waard....
https://www.brainwash.nl/bijdrage/psychiater-damiaan-denys-er-is-geen-shortcut-naar-geluk
En de test erna is ook leuk...misschien zelfs wel verrassend....
https://test.brainwash.nl/wat-is-jouw-diagnose?utm_source=newsletter&utm_medium=newsletter
En zo stond ik dus op vanmorgen. ..
Niet dat ik nou zo opper gelukkig word van wakker worden... maar toch wel weer fijn dat ik er een dag bij heb....en dat ik weer weet dat ik leef...
Van.... vandaag moéten die kerstboompjes af....
Ze hadden al af kunnen zijn, ware het niet dat ik na Willems vertrek naar zijn optreden in Hoogeveen, weer in slaap gesukkeld ben...
Gelukkig maar dat Blitz niet langer zonet zijn vrouwtje kon, en mij op kwam halen...
Van... dat wordt sneltrein vaartje want voor ik het weet zal Willem weer voor mijn neus staan...
Koffie.... knutsel troep... boompjes.... werkblad..... verlengsnoer voor het lijm pistool.... aan de slag....
Voor elk kind een persoonlijke boom....
Het sterretje met de letter erin geeft aan voor welk kind de boom is...
Ze worden best koddig...
Bomen met engeltjes... bomen met cadeautjes... bomen met oogjes.... bomen met slingers...
Klaar....!!!!
En weer trots op het resultaat...
Benieuwd naar hun snoetjes morgen....
Maar gauw opruimen voor Willem in een bende......TE LAAT..... daar is Willem....
Vol verhalen. ..
100 Mensen in de zaal.... helemaal in zijn gevoel kunnen gaan zitten..... prachtige akoestiek.... oude synagoge met een oorlogsverledenverhaal.....
Van.... samen maar even aan de koffie dan....
Maar veel tijd hebben we niet want we moeten naar zijn jarige neven en zus in Hengelo. ..
Hoe kun je alles zo op elkaar jarig hebben met 1 of 2 dagen ertussen....
Van... in de auto naar babbelen dan....
En samen zingen....
En mijn irritatie over zijn nul komma nul oriëntatie vermogen niet laten merken....
En.... gezelligheid....
Haard kachel aan.... wijntje erbij. . Feyenoord op winst.... leuke verhalen....
Mijn andere schoonzus en ik babbelen met haar jongste zoon die al 13 jaar getrouwd is... zo verteld hij....
Ik begin maar niet over mijn artikel van vanmorgen... wel over 7 vette en magere jaren....
Nog 1 mager jaar te gaan lacht hij.... maar wat duurt zo'n jaar lang. ..
Ik vertel mijn schoonzus dat mijn moeder altijd zei..."kind, zorg dat je een man kiest van gelijk niveau.... waarmee je kan praten als de seks voorbij is..."
(Dezelfde moeder die mij op haar sterfbed vertelde dat ze niet wist wat een orgasme was.... die generatie dus....)....
Wat mijn schoonzus en ik daarna bediscussieerde zal ik jullie besparen....
Gelachen hebben we wel...
Van.... alweer naar huis want Willem moet Babeth weer naar huis brengen en er moet nog gegeten worden....
Willem is flink moe.... maar het stuur geeft hij niet over....
Dat wordt dus veel kletsen om hem wakker te houden. ..
En vraag niet hoe we erop komen maar we komen op de Fabeltjeskrant....
Oh ja... ik deed het stemmetje van Truus de Mier na... en zo kwamen we op de andere stemmen en wisten niet of Ed en Willem nou Haags...Rotterdams. . of Amsterdams praatten....
Ik zoek het dus op, op YouTube....
Zeg maar zo om en nabij Deventer....
En de rest van de rit hebben we knus de Fabeltjeskrant geluisterd en gekeken....
Als we de straat van ons huis inrijden begint meneer de Uil precies met zijn "oogjes dicht een snaveltjes toe"....
Ik zeg: gelukzalig ritje.... ik gooi hem bij de verzameling....
Van... nu snel eten. . Babeth maar huis... ik in bad..... Hanna  naar vriendje... Willem weer thuis... en nu mag hij dan eindelijk op de stoel in slaap vallen....
Iets met.... oogjes dicht een...sssst... hij slaapt al....
Van... mijn dochter heeft een prachtige jurk voor mijn prachtige kleindochter gemaakt...
Oh ja. . en vertelde ik al dat we onderweg twee regenbogen tegenkwamen....
Dat is een dubbel verbond dus...
Van.... aanvragen voor kerstboompjes, kerst engeltjes en kerst mannetjes in mijn inbox...
Ik zal eens kijken of ik daar deze week nog tijd voor heb....
Voor nu, doe ik mijn snaveltje dicht....







Geen opmerkingen:

Een reactie posten